امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 01:08:34 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / بین‌الملل / با کیفیت‌ترین عکس‌ها از سطح پلوتو دریافت شد

با کیفیت‌ترین عکس‌ها از سطح پلوتو دریافت شد

پرجزییات‌ترین عکس‌ها از سطح سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو دریافت شد.

در تیرماه فضاپیمای «افق‌های نو» (New Horizons) از کنار سیاره‌ی پلوتو رد شد و در مسیر خود چند عکس از آن سیاره و قمر کارن، برای زمین ارسال کرد. روز جمعه هم چند عکس دیگر از این فضاپیما به دست ما رسید.

در این عکس‌های 80 مگا پیکسلی تصویر تقریباً واضحی از سطح این سیاره‌ی کوتوله در منظومه‌ی شمسی دیده می‌شود؛ تنوع بافت سطح، دهانه‌ها، بخشی از ناحیه‌ی یخی سیاره که به Sputnik Planum معروف است، و کوه‌های موسوم به Al-Idrisi دریچه‌ی تازه‌ای از واقعیات این سیاره‌ی کوتوله را به چشم ما باز می‌کند.

کیفیت عکس‌های اخیر که روز جمعه به زمین رسیده، در نظر دانشمندان و منجمان بسیار عالی‌تر از آن چیزی هست که انتظارش را داشتند.

«جان گرانسفلد» (John Grunsfeld)، مدیر بخش علوم ناسا، دراین‌باره می‌گوید: “ارسال اطلاعات از پلوتو تا زمین پروژه‌ی بزرگی بود که قدرت کاوشگر‌های رباتیک ما را به اثبات رساند. ما در تیر ماه هم عکس‌هایی که این فضاپیما از پلوتو و قمر آن به ما ارسال کرد را دیده بودیم. واقعا باورنکردنی بود. حالا هم با دیدن عکس‌های بیش‌تر به حس تعجب و شگفتی ما افزوده می‌شود.”

فضاپیما حین گرفتن این عکس‌ها و جمع‌آوری اطلاعات مفید دیگر برای ما، حدود 12500 کیلومتر از سطح پلوتو فاصله داشته.

شرایط فعلی تکنولوژی ما و فاصله‌ی بسیار زیادی که از فضاپیما و سیاره‌ی پلوتو داریم باعث شده تا عکس‌ها با تأخیر نسبتاً زیادی به دست ما برسند. در واقع دریافت کامل عکس‌ها و اطلاعات جمع‌آوری شده توسط افق‌های نو تا آخر سال 2016 طول خواهد کشید.

«آلن استرن» (Alan Stern) محقق ارشد فضاپیمای افق‌های نو در انیستیتوی تحقیقاتی ساوت‌وست (SwRI) در کلورادو می‌گوید: “جالب این‌جاست که وقتی در چند دهه‌ی گذشته فضاپیماهای ما برای اولین بار از کنار سیاره‌های زهره و مریخ عبور می‌کردند، تکنولوژی ما آن‌قدر پیشرفته نبود که چنین عکس‌هایی را به دست ما برساند. حالا انگار در وسط سیاره هستیم و در کم‌تر از 5 ماه عکس‌هایی را دریافت می‌کنیم که برای اولین بار توسط انسان دیده می‌شوند. پیشرفت‌های علمی که به لطف این تصاویر حاصل خواهند شد، باورنکردنی است.”

به همین دلیل تیم تحقیقات با توجه به اولویت و اهمیت اطلاعاتی که خواستارشان بود، آن‌ها را دسته‌بندی کرد و حالا اطلاعات مرحله به مرحله به زمین ارسال می‌شوند. اول، شمای کلی از سیاره بود که چند هفته پیش منتشر شد و حالا هم جزییات سطح آن که روی سایت‌های علمی و تخصصی اعلام شده است.

همه‌ی این عکس‌ها توسط دوربین تلسکوپی Lorii در داخل افق‌های نو گرفته شده‌اند.

افق‌های نو حالا پلوتو را پشت سر گذاشته و سفر این فضاپیما به اعماق رازآلود فضا همچنان ادامه دارد. در حال حاضر فضاپیما 167 میلیون کیلومتر از پلوتو فاصله گرفته، حدود 5.2 میلیارد کیلومتر دورتر از سیاره‌ی محل زندگی ماست و در قدم بعدی از کنار یک جرم فضایی دیگر با نام 2014 MU69 عبور خواهد کرد./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super