امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 02:34:48 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / اصفهان هدف بعدی آنفلوآنزا

اصفهان هدف بعدی آنفلوآنزا

به گزارش پایگاه خبری شهرستان برخوار ؛ برخوار نیوز ؛ به نقل از نصف جهان بعد از آنکه اعلام شد استان‌های زیادی به زودی درگیر بیماری فصلی آنفلوآنزا خواهند شد، حالا صراحتاً از استان اصفهان به عنوان یکی از استان‌هایی که ویروس آنفلوآنزا به آنجا هم هجوم خواهد آورد یاد می‌شود. در 48 ساعت گذشته حداقل دو مقام ارشد وزارت بهداشت در این باره هشدار داده‌اند و با نام بردن از چند استان اعلام کرده‌اند که ساکنین این استان‌ها باید منتظر شیوع این بیماری در محل سکونتشان باشند. این در حالی است که همه‌گیری آنفلوآنزا، از استان کرمان آغازشد و با قربانی شدن تعداد زیادی از مردم آن استان و تعطیلی مدارس به همین دلیل، اینک با توجه به روزهای تعطیل پیش رو، نگرانی از مسافرت کرمانی‌ها و انتقال ویروس آنفلوآنزا به دیگر مناطق کشور به یک دغدغه تبدیل شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده، به‌زودی شیوع آنفلوانزا را در استان‌های آذربایجان شرقی و کرمانشاه، کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران نیز شاهد خواهیم بود.

به گزارش فارس، سیاری معاون وزیر بهداشت با شرکت در برنامه تیتر شبکه خبر به توضیح زوایای جدیدی از پیشرفت بیماری آنفلوانزا در کشور پرداخت و گفت: تاکنون 28 نفر در کرمان و همچنین چهار نفر در سیستان و بلوچستان براثر ابتلا به بیماری آنفلوانزا فوت کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها زنان باردار بوده‌اند.

وی ادامه داد: آنفلوانزا برای مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و افراد مبتلابه بیماری‌های قلبی و کلیوی و همچنین افرادی که سیستم دفاعی بدن آن‌ها ضعیف است بسیار خطرناک‌تر بوده و در کودکان زیر 2 سال نیز می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.

سیاری ضمن تاکید بر تزریق واکسن آنفلوانزا گفت: این بیماری در بزرگسالان نوع  A و در خردسالان نوع B است و همچنین همه گروه‌های با ریسک بالا از جمله زنان و مردان بالای 60 سال و کودکان زیر 2 سال و زنان باردار و کسانی که به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند نیز باید واکسن بزنند، البته تزریق این واکسن برای عموم مردم توصیه نمی‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه کسانی که دچار بیماری باشند بیشتر مستعد ابتلا به آنفلوانزا هستند، گفت: پیش‌بینی می‌شود که این بیماری در کرمانشاه و آذربایجان شرقی نیز مشاهده شود و بعداز آن استان‌های کردستان، خوزستان، اصفهان، خراسان شمالی و تهران نیز در معرض خطر این ویروس هستند.

در همین حال رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هم گفت: وزارت بهداشت هرگز واکسیناسیون همگانی را برای آنفولانزا توصیه نمی‌کند. همچنین در ده استان در هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد.

به گزارش تسنیم، دکتر محمد مهدی گویا با اشاره به اینکه افراد بالاتر از 65 سال، کودکان زیر 5 سال، مبتلایان به بیماری‌های قلبی و ریوی مزمن، خانم‌های باردار، مبتلایان به سرطان که تحت درمان هستند، مبتلایان به بیماری دیابت و نارسایی کلیه و کسانی که به هر دلیلی دچار نقص سیستم ایمنی هستند از جمله افراد در معرض خطر هستند که بیماری آنفولانزا در این افراد عارضه شدیدتری دارد، اظهار داشت: اگر این بیماری به موقع تحت درمان نگیرد، منجر به مرگ می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: در پی بروز این بیماری در رفسنجان و کرمان از سه هفته قبل، مسئولان وزارت بهداشت دو بار برای بررسی وضعیت بیماری و نظارت بر برنامه‌ها و اقدامات درمانی انجام شده بر بیماران در بیمارستان به این دو شهر سفر کرده و تمام اقدامات درمانی انجام شده را از نزدیک مورد بررسی و ارزیابی قرار داده ایم.

گویا تاکید کرد: تمام اقدامات درمانی لازم برای همه این بیماران انجام شده است ولی متاسفانه به دلیل وجود بیماری زمینه‌ای، اقدامات درمانی موثر واقع نشد و چند نفر فوت شدند.

وی عنوان کرد: در ابتدای فصل آنفولانزا در کشور قرار داریم و با سردتر شدن هوا طی روزها و هفته‌های آینده احتمال افزایش ابتلا به این بیماری بیشتر خواهد شد. بر اساس اطلاعات سامانه نرم افزاری انتظار می‌رود در هفته آینده و هفته‌های بعد این بیماری در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان شرقی بروز بیشتری داشته باشد.

به گزارش وزارت بهداشت، وی گفت: بعد از این دو استان، استان‌های کردستان، لرستان، خوزستان، چهارمحال بختیاری، اصفهان، تهران، سمنان و خراسان شمالی استانهایی هستند که طی هفته‌های آینده درگیر این بیماری خواهند شد.

گویا در ادامه مجدداً بر رعایت نکات بهداشت فردی برای پیشگیری از این بیماری تاکید کرد و با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت فوق‌العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

وی در ادامه توصیه کرد: افراد مبتلا به بیماری یا مشکوک به بیماری از بوسیدن و دست دادن با یکدیگر جدا خودداری کنند. از هرگونه خوددرمانی خودداری کنند و به پزشک مراجعه نمایند.

گویا یادآور شد: مصرف آنتی بیوتیک در بسیاری از موارد ابتلا به این بیماری اصلا ضرورتی ندارد و بعضی از مبتلایان لازم است با تشخیص پزشک تحت درمان‌های دارویی ویژه قرار گیرند.

وی با تاکید بر اینکه شستشوی دست‌ها با آب و صابون برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است، گفت: رعایت آداب تنفسی یعنی استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه و قرار دادن دستمال در کیسه پلاستیکی و سپس قرار دادن آن در سطل زباله اهمیت فوق العاده زیادی در پیشگیری از بیماری دارد.

گویا در خاتمه خاطرنشان کرد: رعایت فاصله حداقل یک متری با بیمار مبتلا بسیار ضروری است و فرد مبتلا باید به اندازه کافی استراحت نماید بنابراین از حضور در مدرسه یا محل کار تا زمانی که پزشک اجازه نداده است باید اکیدا خودداری شود./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super