امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 12:06:56 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / مهم‌ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز اطلاع‌رسانی است

مهم‌ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز اطلاع‌رسانی است

یک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در زمینه بیماری ایدز، آموزش‌های درستی به افراد داده نمی‌شود و بسیاری از افراد از راه‌های انتقال این بیماری اطلاع ندارند.

به گزارش ایسنا، دکتر زینب سعیدی‌نژاد افزود: طی سال‌های گذشته بیشترین درصد مبتلایان به بیماری ایدز افراد و معتادانی بودند که از طریق تزریق مشترک به این بیماری دچار می‌شدند، این در حالیست که امروز انتقال این بیماری از طریق تماس جنسی زنگ خطر را به صدا درآورده است.

وی با اشاره به ضرورت آموزش و اطلاع رسانی در خصوص بیماری ایدز و راه‌های انتقال آن تصریح کرد: مهم‌ترین راه پیشگیری و کنترل بیماری ایدز اطلاع رسانی و آگاهی بخشیدن به مردم در خصوص این بیماری است و اینکه مردم بدانند این بیماری از چه طریقی منتقل می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری به اقدامات درمانی این بیماری اشاره و اظهار کرد: در گذشته امکان درمان و جلوگیری از پیشروی این بیماری وجود نداشت، اما در حال حاضر و در صورت تشخیص به موقع و سریع، این بیماران نیز می‌توانند از طول عمری همانند سایرین برخوردار شوند.

دکتر سعیدی نژاد افزود: لازم است افراد در معرض خطر با انجام آزمایش‌های رایگان و البته محرمانه ایدز، از سلامت خود اطمینان پیدا کنند و در مواردی نیز که افراد مبتلا باشند و همچنین این بیماری به موقع تشخیص داده شود می‌توان با ارایه آموزش‌ها و انجام اقداماتی از انتقال این بیماری جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد که مبتلا به این بیماری هستند در جامعه احساس ترس و طرد شدن می‌کنند، خاطر نشان کرد: این افراد باید به مراکز مشاوره و درمان بیماری ایدز مراجعه کنند و با مشاوره مناسب متوجه خواهند شد که می‌توانند همانند دیگر افراد در جامعه زندگی کنند و مشکلی آینده اجتماعی آنها را تهدید نخواهد کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری مجدداً تاکید کرد: انجام آزمایش ایدز کاملاً رایگان است و تمام اطلاعات افراد به صورت محرمانه و فقط در قالب یک کد خواهد بود و مراجعه کنندگان هیچگونه استرسی در این زمینه نداشته باشند.

سعیدی نژاد با اشاره به ضرورت آگاهی بخشیدن به جامعه هدف در خصوص بیماری ایدز افزود: آگاهی بخشیدن به جامعه هدف، از جمله جوانان، مادران باردار، معتادان، زندانیان و خانواده‌های آنها و افراد در معرض رفتارهای پرخطر جنسی، به طور مداوم و با برنامه می‌تواند این بیماری را کنترل کرده و از انتقال آن جلوگیری کند.

وی استفاده از وسایل استریل نشده در محیط‌های درمانی، دندانپزشکی‌ها و آرایشگاه‌ها را نیز از موارد خطر انتقال بیماری ایدز نام برد و خاطر نشان ساخت: پرسنل مراکز بهداشتی و درمانی، دندانپزشکی‌ها و آرایشگاه‌ها باید تمامی تجهیزات خود را استریل کنند و این مسئله را جدی بگیرند و افراد نیز در این زمینه توجه کافی داشته باشند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و کارشناس بیماری ایدز، به مراقبت‌های مناسب از کودکان نیز اشاره کرد و گفت: خانواده‌ها باید در خصوص نگهداری از کودکان نیز مراقبت‌های لازم را به خوبی انجام دهند و اجازه ندهند که کودکان با زباله های عفونی و سوزن ها و وسایلی که باعث بریدگی در بدن آنها می‌شود، تماس پیدا کنند. همچنین در مواردی که کودکان در محیط‌های بازی و مکان‌های عمومی دچار بریدگی در نقاط مختلف بدن می‌شوند در سریع‌ترین زمان ممکن به مراکز درمانی مراجعه کنند و این مسئله را جدی بگیرند.

سعیدی‌نژاد به انجام دوره‌ای آزمایش ایدز از سوی افرادی که در معرض این بیماری هستند، تاکید کرد و افزود: برخی افراد از جمله خانواده‌های افراد زندانی، همسرانی که یکی از آنها دچار این بیماری هستند و افراد دارای رفتار پرخطر جنسی که بیشتر در معرض این بیماری هستند باید به صورت دوره‌ای به انجام آزمایش ایدز بپردازند. همه افراد جامعه باید ترغیب شوند که به انجام آزمایش ایدز بپردازند و بدانند که تمام اطلاعات آنها حفظ شده و کاملاً محرمانه خواهد بود/.

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super