امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 12:23:18 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / ضرورت حراست از امنیت روانی مردم در فضای مجازی

ضرورت حراست از امنیت روانی مردم در فضای مجازی

سخنگوی قوه‌ قضاییه با تأکید بر ضرورت حراست از امنیت روانی مردم در فضای مجازی گفت: برخی‌ها می‌گویند چرا می‌گویید «دلواپس»، در حالی که هر آدم باغیرتی دلواپس است و هر غیرتمندی باید درباره خانواده و جامعه خود دلواپس باشد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کنترل محتوای مجرمانه در فضای مجازی و انتشار شایعات مختلف در روزهای اخیر در این فضا اظهار داشت: ما همواره معتقدیم که باید از شبکه‌های اجتماعی و فناوری‌های جدید به صورت بهینه استفاده شود ولی چنانچه می‌خواهیم ضربه امنیتی، سیاسی، اقتصادی، اخلاق و اجتماعی نخوریم باید زیرساخت‌های فضای مجازی را در کشور بومی کنیم. چرا که تا زمانی که این زیرساخت‌ها در کشور ما بومی نشده باشد سر نخ ماجرا در دست ما نخواهد بود.

اژه‌ای با تأکید بر اینکه در پاره‌ای اوقات اهمیت موضوعات ضدامنیتی در شبکه‌های اجتماعی بسیار بالاتر از مسائل اخلاقی است خواستار اهتمام ویژه دولت بر این موضوع شد و افزود: مقام معظم رهبری در ایجاد زیرساخت‌های بومی فضای مجازی در کشور تأکید داشتند ولی متاسفانه آنگونه که باید و شاید سرمایه‌گذاری لازم در این فضا انجام نشده و نمی‌شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر این سوال مطرح است که آیا با فیلتر کردن یا مسدود ساختن این فضا موضوع حل خواهد شد و یا اصولا امکان مسدود ساختن این فضا وجود دارد یا خیر؟ باید گفت که قطعا این امکان وجود دارد و استفاده از فیلترشکن‌ها و یا دور زدن این محدودیت‌ها موجود است اما این بدان معنا نیست که ما دست روی دست بگذاریم و هیچ اقدامی انجام ندهیم.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در زمان تصدی بنده به عنوان دادستان کل کشور ما از وزارت ارتباطات خواستیم که به هر شکل فنی دلخواه موضوع را مدیریت کنند و آقایان نیز قول مساعد دادند و در بازه‌های سه ماهه و شش ماهه برای اقدامات فنی از ما مهلت خواستند.

اژه‌ای با گلایه از عدم تلاش مضاعف در این زمینه خواستار تلاش‌های بیشتر برای در امان ماندن مردم از آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی شد و افزود: در حال حاضر تنها خطر فرهنگی و مشکلات ضداخلاقی جامعه ما را تهدید نمی‌کند بلکه مخاطرات بسیاری در این فضا وجود دارد که تمام دنیا را تهدید کرده و داعش نیز با سوءاستفاده از این فضا در حال بهره‌گیری از آن است. لذا ما معتقدیم در صورت عدم کنترل شبکه‌های اجتماعی حتما متضرر خواهیم شد.

وی با تاکید بر ضرورت حراست از امنیت روانی مردم و جامعه گفت: نمی‌شود مردم جامعه هر روز با یک شابعه جدید مواجه شوند و همواره نگران و دلواپس باشند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: برخی‌ها می‌گویند چرا می‌گویید «دلواپس»، در حالی که هر آدم باغیرتی دلواپس است و هر غیرتمندی باید درباره خانواده و جامعه خود دلواپس باشد.

اژه‌ای با اشاره به یک نگاه بودن اعضای کارگروه تشکیل شده در خصوص فضای مجازی گفت: امروز اکثریت کارگروه تشکیل شده در این حوزه یک نگاه دارند و در مواردی با هماهنگی یکدیگر جلسه‌ای را به تعطیلی می‌کشانند اما با این وجود دادستان به عنوان مدعی‌العموم فضای موجود را رصد می‌کند و با توجه به وظیفه ذاتی خود اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سرانجام پرونده نگین‌غرب بعد از ۱۳ سال گفت: در حال حاضر حکم بدوی این پرونده صادر شده و محکومیت‌هایی را نیز برای محکومان در نظر گرفته‌ایم ولی قوه قضائیه باری را به دوش گرفته تا بتواند مردم را به پول‌های از دست رفته خود برساند.

اژه‌ای با بیان اینکه تا امروز برخی از شکات این پرونده صاحب خانه شده، برخی اصل پول و درصدی نیز اضافه گرفتند و برخی دیگر در آینده نزدیک صاحبخانه خواهند شد، گفت: البته در این پرونده آقای فروغی همکاری بیشتری با دادگاه و شکات داشته و آقای ریاضی همکاری ضعیفی ولی در مجموع دادگاه تلاش دارد تا شکات به پول‌های خود برسند. البته من در سالهای پیش و در زمانی که آقای فروغی به دادگاه روحانیت اعزام شده بود مستقیما با شکات صحبت کردم و شاهد بودم که متاسفانه برخی از شکات با کم عنایتی نسبت به موضوع قراردادهای خودبا این شرکت نسبت به وعده‌های غیرعلمی صاحبان این شرکت دلخوش کرده بودند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چرایی عدم ابلاغ حکم پرونده جیسون رضائیان به وکیل وی قول بررسی موضوع را داد.

اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص چرایی خروج سعید مرتضوی از کشور در سفر به عتبات عالیات افزود: اولا باید همگان بدانند که تمامی متهمان الزاما ممنوع‌الخروج نیستند و در ثانی ممنوع‌الخروجی هر فرد ممکن است با رفع علت ممنوعیت خروج وی از کشور برداشته شود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته در پاره‌ای موارد متهمانی وجود دارند که به واسطه سفر حج، عتبات عالیات و یا سفرهای دیگر با استیذان قاضی از کشور خارج می‌شوند.

اژه‌ای گفت: حتی سه هفته پیش نیز یکی از محکوم امنیتی نیز که پرونده نسبتا سنگینی نیز داشت در نامه‌ای به بنده خواستار خروج از کشور برای خروج از کشور با فرزندانش شد و من با توجه به اینکه یقین داشتم وی قصد فرار ندارد با قاضی پرونده صحبت کردم و اجازه خروج از کشور به وی داده شد و او نیز در موعد مقرر به کشور بازگشت.

وی در خصوص سعید مرتضوی نیز خاطرنشان کرد: در مورد احتمال بازگشت آقای مرتضوی نیز اگر از من می‌پرسیدند، صددرصد وی به کشور بازمی‌گردد چرا که وی نه قصد پناهندگی به کشور عراق را داشته و نه احتمال فرار از کشور عراق می‌رفت./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super