امروز چهارشنبه , ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Wednesday , 24 April , 2024 ساعت 07:44:43 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / مذهبی / خفقان گسترده در دوران امام حسن عسکری (ع) حاکم بود

خفقان گسترده در دوران امام حسن عسکری (ع) حاکم بود

به گزارش پایگاه خبری شهرستان برخوار به نقل از صاحب نیوز، حجت‌الاسلام مهدی نیلی پور ظهر امروز در مسجد آقانور اصفهان هم‌زمان با شهادت امام حسن عسکری (ع) و در تجمع مداحان اصفهان در محکومیت کشتار شیعیان نیجریه، پیرامون محورهای فرهنگی، دینی و سیاسی زمان امام حسن عسکری (ع) به ایراد سخنرانی پرداخت.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان گفت: در تاریخ تشیع جزر و مدهای زیادی داشته‌ایم و ائمه ما در دوران امامتشان شرایطی متفاوت داشته‌اند. دوران امامت امام علی (ع) و شرایط آن دوران با شرایط زمان امام صادق (ع) متفاوت بوده است. دوران امام حسن عسکری (ع)، یکی از دشوارترین دوران امامت و خفقان سنگینی بر ایشان مستولی بوده است. خلفای ملعون بنی‌عباس ابزار کنترلی متفاوتی نسبت به بنی‌امیه داشتند ولی این خلفای خون‌خوار نسبت به ائمه ظلم فراوانی داشتند.

وی افزود: دولت عباسی امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) را در کنترل و محاصره سختی قراردادند تا آنجا که امام حسن عسکری (ع) حج واجب هم نتوانستند انجام بدهند و برخی شیعیان به نیابت از ایشان این امر را انجام داده‌اند. به این امام حتی اجازه ملاقات مستقیم با مردم را هم ندادند.

نیلی پور با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) با مردم از پشت پرده صحبت می‌کرده‌اند، گفت: در تاریخ دو دلیل برای این کار ذکرشده است، اول آنکه این امام به دلیل جوّ امنیتی که بر ایشان بوده است و در تنگنا قرار داشته‌اند و دوم اینکه این امام، شیعیان را برای غیبت امام زمان آماده می‌کردند.

این سخنران برجسته مذهبی ادامه داد: بنی‌عباس در تقابل با خاندان بنی‌هاشم بوده‌اند و برای تخریب چهره ائمه می‌گفتند که آن‌ها تشنه قدرت و مال دنیا هستند. داستان امام عسکری و امام زمان (عج) مثل داستان حضرت موسی (س) بوده است، چون غیب‌گوها و پیشگویان دولت عباسی گفته بودند فرزندی از امام حسن عسکری به دنیا خواهد آمد که دودمان آن‌ها را بر باد می‌دهد و تشکیل دولت می‌دهد، فلذا امام عسکری (ع) را به ‌شدت تحت کنترل قرار داده بودند.

وی اظهار کرد: امام عسکری در خفقانی که قرار داشتند، شبکه‌ای از معتمدین و وکلا را از جانب خود در شهرهای مختلف قرار داده بودند تا مشکلات و مسائل شرعی مردم شیعه را رفع‌ و رجوع کنند و واسطه‌ای بین شیعیان و ایشان باشند، چون دسترسی مستقیم به این امام امکان‌پذیر نبود.

نیلی پور عسکری نامیده شدن امام حسن عسکری (ع) را این‌گونه بیان کرد که چون‌ این وجود مقدس در عسکر (پادگان) تحت نظارت مستقیم دشمنانشان قرار داشتند، این عنوان به ایشان اطلاق شده است، در آن شرایط بود که امام عسکری مسئله تولد و نگهداری فرزندشان را انجام دادند و امام زمان در پرده غیبت و مدد خداوند در سلامت نگاهداری شدند. امام برای مطلع کردن شیعیانشان از این تولد به وکلای خود در شهرها گفتند که گوسفند عقیقه و در میان مردم توزیع کنند تا زمانی که پرسیده شد علت عقیقه چیست بگویند به مناسبت تولد فرزند امام حسن عسکری است.

رئیس بنیاد مهدویت و آینده‌پژوهی اصفهان افزود: در آن شرایط سخت  و عدم دسترسی به امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) ، امام هادی (ع) با به‌ جا گذاشتن دو زیارت، زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیر خم و امام حسن عسکری با روایتی که از خود به‌جا گذاشتند مأموریت امامت خود را انجام دادند و مردم را روشن و بصیر کردند.

وی با اشاره به روایتی از امام حسن عسکری (ع) ادامه داد: ایشان فرموده‌اند: عابدترین مردم کسی است که از محرمات پرهیز کند و به واجبات الهی بپردازد. کسانی که به مردم بدهکارند و حق‌الناس برگردنشان است باید دِین خود را ادا کنند  و نباید مستحبات را پیش از آن انجام دهند چون ادای دِین یکی از واجبات است.

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: یکی از مشکلات دامن‌گیر جامعه ما وجود غضب است، امام عسکر فرموده‌اند: خشم و عصبانیت کلید شرور و بدبختی‌هاست. بر اساس آمار شصت درصد زندانیان اصفهان به‌ واسطه عدم کنترل خشم گرفتار شده‌اند.

وی گفت: امام حسن عسکری (ع) در روایت دیگر فرموده‌اند: سفر به ‌سوی خدا نیاز به مرکب دارد و آن مرکب، سحرخیزی و نماز شب است. ما شیعیان این ائمه بایستی روش اهل‌بیت را مد نظر قرار دهیم و بر انجام واجبات و ترک محرمان دقت کنیم و بعد ازآن سحرخیزی و نماز شب را در رأس مستحبات خود قرار دهیم.

حجت‌الاسلام نیلی پور در پایان تأکید کرد: امروز به همت و تلاش علما و بزرگان شیعه، اندیشه شیعه گسترانیده شده است و امروز شیعیان زیادی در جهان وجود دارند ولی در بعضی از مناطق تحت ظلم هستند، همچون شیعیان نیجریه و رهبر شیعیان نیجریه که در هفته اخیر تعدادی از آن‌ها زخمی و به شهادت رسیده‌اند و از وضعیت شیخ زکزاکی خبری در دست نیست. شیخ زکزاکی تعلیم‌ یافته مکتب امام خمینی (ره) بود که به اندیشه و تفکرات انقلاب اسلامی اهمیت فراوان می‌داد و طرفدارانش در نیجریه به خمینیّون معروف هستند./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super