امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 04:29:13 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اقتصادی / ضرورت‌های حفظ شبکه کارت سوخت
با این‌که مهلت مصرف بنزین‌های ارزان‌ قیمت ۷۰۰ تومانی شب گذشته به پایان رسید، اما این مساله نباید عامل بلا استفاده شدن کارت‌های سوخت و شبکه پشتیبان اطلاعاتی آن بشود.

ضرورت‌های حفظ شبکه کارت سوخت

با این‌ که مهلت مصرف بنزین‌های ارزان‌ قیمت 700 تومانی شب گذشته به پایان رسید، اما این مساله نباید عامل بلا استفاده شدن کارت‌های سوخت و شبکه پشتیبان اطلاعاتی آن بشود.

به این دلیل که برای چنین طرحی میلیاردها تومان هزینه شده و روشن است که تنها یکی از مزیت‌های کارت سوخت، سهمیه‌بندی بنزین بوده و با تک‌نرخی شدن بنزین تنها یکی از مزایای آن به حاشیه می‌رود، اما دیگر مزایای آن به قوت خود باقی است.

یکی از مزایای کارت‌های سوخت نمایش دادن مصرف بنزین در کل کشور و همچنین مدیریت برای ایجاد شفافیت عرضه و تقاضای سوخت است که این دو جریان از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیگیری می‌شود. اما اگر قرار باشد کارت‌های سوخت از بین برود که البته چنین تصمیمی وجود ندارد، مدیریت و نظارت بر مصرف بنزین کشور با چالش مواجه شده و حتی شاید جلوگیری از قاچاق این محصول ممکن است به حاشیه برود و مشکلاتی را دربرداشته باشد.

اکنون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با رصد مصرف روزانه بنزین کشور از طریق سامانه کارت سوخت می‌تواند سهمیه هر خودرو را بر‌اساس مصرف اعلام کند.

در نتیجه مهم‌ترین طرحی که در این زمینه وجود دارد جلوگیری از قاچاق بنزین در کشور است که با تک‌نرخی شدن و همچنین رصد مصرف، این میزان کاهش خواهد یافت. به همین دلیل باید حفظ کارت‌های سوخت از اولویت‌های دولت باشد تا آمار و ارقام این شبکه به صورت شفاف در اختیار مسئولان مربوط قرار گیرد.

مساله بعدی درباره ضرورت پابرجا ماندن کارت سوخت این است که ما نمی‌دانیم در آینده چه پیش خواهد آمد. توجه داریم که هنوز طرح هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل به انجام نرسیده و احتمال دارد در آینده‌ای نه چندان دور نیاز باشد مجددا طرح‌هایی برای مدیریت مصرف بنزین و دیگر سوخت‌ها از سوی دولت اعمال شود.

بنابراین از آنجا که زیرساخت اجتماعی این طرح جاافتاده و مردم شیوه استفاده آن را یاد گرفته‌اند و در کیف مدارکشان وجود کارت سوخت را برای سوختگیری ضروری می‌دانند، تداوم استفاده از آن برای آینده الزامی به نظر می‌رسد.

بنابراین دولت باید تدابیری را برای تداوم استفاده از کارت‌های سوخت در نظر بگیرد و کاری کند که این بستر همچنان وجود داشته باشد تا همیشه زیرساخت مدیریت مصرف انرژی و مانیتور مصرف و جلوگیری از قاچاق در دسترس باشد.

دکتر ناصر سودانی – نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس / روزنامه جام جم

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super