امروز پنج شنبه , ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 18 April , 2024 ساعت 04:36:58 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / سیاسی / «نون به نرخ روز خوری» یک کشور کوچک

«نون به نرخ روز خوری» یک کشور کوچک

به گزارش برخوارنیوز و به نقل از اتاق خبر، نحوه یا روش هر سیاستمداری ایفای راهکاری یقینمند و مناسب در راستای تعامل دیپلماتیک بر اساس حقوق بین الملل با سایر کشورهای هم جوار و همسایه است چراکه منافع ملی، تعامل موثر و سازنده را می‌طلبد و در این میان برقراری روابط بین الملل و اعمال سیاست‌های مناسب امری بدیهی و مهم است.

اما مجموعه اقدامات و کنش‌های متقابل واحدهای حکومتی و نهادهای غیر دولتی و همچنین روندهای سیاسی میان ملت‌ها شکلی از روابط میان ملل را شکل می‌دهد که منجر به بهبود روابط و یا قطع روابط دیپلماتیک می‌شود.

پس از آنکه رژیم آل سعود به دنبال اجرای حکم شیخ نمر باقر النمر و تجمع معترضین تهرانی مقابل سفارت عربستان، کلیه روابطش را با ایران قطع کرد، جزیره «بحرین» نیز به عنوان اصلیترین و ضعیف‌ترین متحد عربستان، «سودان» دیگر متحد سعودی‌ها و کشور کوچک «جیبوتی» در شمال آفریقا اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کردند.

امارات هم که منافع مالی قابل توجهی در مبادله با ایران دارد، سطح روابط دیپلماتیکش را با ایران کاهش داد و وزارت خارجه قطر هم با صدور بیانیه‌ای بر حمایت کامل این کشور از تلاشهای عربستان برای مقابله با «تمام خطرهایی که این کشور و منطقه با آن روبرو است» تاکید کرد و پس از آن هم کویت اعلام قطع روابط دیپلماتیک خود با ایران را اعلام کرد.

جیبوتی کجاست؟

جمهوری جیبوتی کشوری بسیار کوچک در شرق آفریقا است که از شمال با اریتره، از غرب و جنوب با اتیوپی و از جنوب شرقی با سومالی همسایه است.

کشوری کوچک و لم یزرع در ساحل دریای سرخ و آبراه باب‌المندب، کشوری که هیچ‌گونه منابع طبیعی ندارد و کشاورزی در آن ممکن نیست و از این رو تنها امتیاز این کشور موقعیت جغرافیایی ممتاز آن است چراکه در ساحل تنگه استراتژیک باب‌المندب قرار داشته و باب المندب نیز آبراهی است که دریای سرخ را به اقیانوس هند و آب‌های آزاد وصل می‌کند، به گونه‌ای که باب المندب را می‌توان نقطه اتصال شرق و غرب جهان دانست.

بر همین اساس کشور جیبوتی مورد توجه بسیاری از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای است و آن‌ها سعی می‌کنند از طریق اعطای کمک‌های نقدی و غیرنقدی یا ایجاد پایگاه نظامی، بتوانند در جیبوتی و تنگه باب المندب نفوذ کنند.

جیبوتی به دلیل اینکه فاصله دریایی بسیار نزدیکی با یمن به ویژه شهرهای جنگزده این کشور دارد همواره میزبان شمار زیادی از پناهندگان یمنی بود چرا که تنها فاصله‌ای ۲۰ کیلومتری با یمن دارد.

اما این تنها یک روی ماجرا بود چراکه این کشور ضعیف و منفعت طلب تلاش بسیاری کرد تا در جنگ یمن بی‌نصیب نماند.

عربستان سعودی به کشورهای مختلف پیشنهاد کرده بود در صورت مشارکت در جنگ یمن از کمک‌های مالی سعودی بهره‌مند شوند و جیبوتی نیز از جمله کشورهایی بود که در کنار سنگال و مالزی این مشارکت را پذیرفت.

از سوی دیگر باید گفت جیبوتی ارتش بسیار ضعیفی دارد. کل ارتش این کشور کمتر از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و قادر به مشارکت در هیچ عملیات نظامی نیست. به همین دلیل دولت جیبوتی اعلام کرد مرزهای آبی و هوایی این کشور را برای جنگنده‌ها و کشتی‌های نظامی ائتلاف سعودی در جنگ یمن باز کرده تا از این طریق در عملیات یمن مشارکت داشته باشد.

دولت جیبوتی به دنبال کسب منافع مالی برای رفع فقر موجود دراین کشور، حتی در اقدام سلبی از فرود هواپیمای ایرانی حامل کمک‌های انساندوستانه هلال احمر برای مردم یمن خودداری کرد.

این در حالی بود که ایران نیز از سال‌ها قبل تاکنون سعی کرد کمک‌های مالی و غیرمالی به دولت جیبوتی ارائه کند. از جمله این کمک‌ها می‌توان اقدام ایران در ساختن ساختمان جدید پارلمان جیبوتی دانست.

احداث ساختمان مجلس جمهوری جیبوتی از طریق اختصاص یک خط اعتباری ۱۰ میلیون یورویی به وسیله بانک توسعه صادرات در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۱) و دولت اصلاحات صورت گرفت.

ادریس آرناتو علی رئیس، رئیس مجلس جیبوتی خود در دیدار با شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران در سال ۱۳۸۹ می‌گوید: ایران از طریق بانک توسعه صادرات یک خط اعتباری ده میلیون یورویی در اختیار جیبوتی قرار داد که برای ساخت یک مرکز تجاری و ساختمان مجلس جیبوتی هزینه شود و گرچه این اعتبار از سال ۲۰۰۳ تخصیص یافت ولی کار ساختمانی از ژانویه ۲۰۰۷ آغاز شد و تنها کار ساخت پارلمان در این کشور شروع شده است.

وی‌‌ همان زمان در توضیح کمبود مالی خود در ساخت ساختمان مجلس این کشور اینگونه می‌گوید: از سه ماهه سال جاری میلادی به دلیل عدم تخصیص قسط‌های بعدی این وام کار ساخت مجلس جیبوتی متوقف شد بنابراین از وزیر اقتصاد ایران درخواست می‌کنیم دستور تسریع پرداخت قسط‌های وام را صادر کند.

جالب آنجاست که رئیس مجلس جیبوتی حتی خواهان کمک ۲ میلیون دلاری ایران برای خرید تجهیزات کامپیوتری پارلمان این کشور شده و جیبوتی را کشور کوچکی معرفی می‌کند که تنها ۶۵ نماینده دارد.

رئیس مجلس جیبوتی در همین دیدار اعتراف می‌کند که ایران در جهت استقلال اقتصادی و پیشرفت جیبوتی گام می‌دارد در حالی که کشورهای پیشرفته جهت سلطه بیشتر در روابط اقتصادی گام بر می‌دارند اما امروز این کشور سر تسلیم در برابر فشار‌های حکام سعودی فرود آورده و با صدور بیانیه شدید‌الحن قربانی وعده وعیدهای رژیم سعودی می‌شود.

سرانجام نیز طرح مصوب شده در دولت اصلاحات (احداث ساختمان مجلس جمهوری جیبوتی)، در دولت روحانی به اتمام رسیده و توسط علی لاریجانی در سال ۹۳ افتتاح شد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه ساختمان جدید مجلس ملی جیبوتی، آن را نماد دوستی پایدار جمهوری اسلامی ایران و جیبوتی معرفی کرد و گفت: اطمینان داریم که تکمیل و تحویل این ساختمان فصل جدیدی در روابط فی ما بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری جیبوتی خواهد گشود و امیدواریم تعاملات میان دو کشور در تمامی زمینه‌ها متنوع گردیده و تقویت یابد

اما تنها پس از گذشت چند ماه از افتتاحیه این ساختمان، اسماعیل عمر گیله رئیس جمهوری جیبوتی در خرداد ماه ۱۳۹۴ ضمن تاکید بر این مطلب که جیبوتی جز عربستان حامی دیگری ندارد از امضای توافقنامه امنیتی با عربستان در آینده نزدیک خبر داد.

اکنون، انتشار بیانیه شدیدالحن این کشور به دنبال فشار‌های سعودی در راستای قطع روابط دیپلماتیک با ایران در حالی است که جیبوتی پیش از این تعاملات بسیاری با ایران داشت اما در بزنگاه سیاسی اخیر، ترجیح داد به سمت قلک اعراب سوق پیدا کند و با وعده دریافت کمک میلیون دلاری، اعتبار بین المللی‌اش را قربانی بازی تبلیغاتی خانواده سعودی کند./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super