امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 02:46:15 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / برخوار کانون‌ فعال گرد و غبار در استان اصفهان

برخوار کانون‌ فعال گرد و غبار در استان اصفهان

حسینعلی نریمانی پیرامون روند فرسایشی بیابان در اطراف اصفهان اظهار داشت: بر اساس آمار کانون‌های فرسایش بادی در سال 82، 736 هزار هکتار از اراضی اصفهان دچار فرسایش شدند، این در حالی است که در سال 89 این عدد به یک‌میلیون و 92 هزار هکتار رسیده است.

به گزارش برخوارنیوز ، وی افزود: این آمار در مجموع اراضی بیابانی استان اصفهان رخ داده و در واقع می‌توان گفت که بیابان در استان توسعه و یا گسترش پیدا نکرده است بلکه فعال‌تر شده و فعالیت بیابان در سال‌های اخیر سرعت بیشتری پیدا کرده و تخریب و تهدید بیابان‌های استان بیشتر شده است.

معاون اداره بیابان‌زدایی اداره ‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: در سال گذشته کارگروه استانی مقابله با پدیده گرد و غبار استان اصفهان تشکیل شد که بر اساس آن برنامه طرح جامع کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار اصفهان تهیه و تصویب شد.

وی با اشاره به 3 کانون بحرانی در استان اصفهان تصریح کرد: منطقه سجزی، برخوار و انارک به عنوان کانون‌های فعال گرد و غبار در استان مشخص شدند که فرودگاه نظامی شهید بابایی، راه‌آهن، جاده ترانزیت بندرعباس ـ اصفهان و شهرک‌های صنعتی در کانون سجزی و برخوار قرار دارند.

نریمانی با بیان اینکه این 3 کانون در مرحله بحران هستند، افزود: در کارگروه مقابله با کانون‌های گرد و غبار مقرر شد که در 3 کانون بحران استان برای مقابله با حرکت گرد و غبار و فرسایش خاک، 10 هزار نهال کاشته شود و در طول سال گذشته هزار نهال در 3 کانون فعال گرد و غبار یعنی سجزی، برخوار و انارک کاشته شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاشت سالانه هزار نهال در این کانون‌های بحرانی برای مقابله با فعالیت کانون‌های گرد و غبار در استان کافی است یا خیر، گفت: در کارگروه مقابله با کانون‌های گرد و غبار استان مقرر شد که 10 هزار نهال در طول 2 سال در این کانون‌ها کاشته شود، مشروط به اینکه شرکت آب منطقه‌ای از تصفیه‌خانه پساب شمال اصفهان 200 لیتر پساب را در اختیار منابع طبیعی قرار دهد که متاسفانه تا کنون این مهم انجام نشده است و ما با منابع در اختیار تنها می‌توانیم سالانه هزار نهال در این کانون‌ها بکاریم.

معاون اداره بیابان‌زدایی اداره‌‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان بیان کرد: اگر بحث پساب که مصوب کارگروه مقابله با کانون‌های گرد و غبار استان است، برطرف شود، ما می‌توانیم سالانه 5 هزار نهال در این کانون‌ها بکاریم و با سرعت بیشتری مقابل فعالیت‌های کانون‌های گرد و غبار را بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بهره‌برداری از آب‌های سفره‌های زیرزمینی، بهره‌برداری غیراصولی از معادن، تخریب خاک به دلایل تعریض جاده یا احداث جاده‌های دسترسی از عوامل ایجاد گرد و غبار در استان تلقی می‌شوند.

نریمانی تصریح کرد: تا کنون 9 هزار هکتار جنگل دست کاشت در کانون‌های استان ایجاد شده است اما تا زمانی که تغییر نگرش در ذهن متصدیان توسعه اتفاق نیافتد، تخریب‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و باید در طرح‌های تصویبی در استان ملاحظات زیست‌محیطی و منابع طبیعی در نظر گرفته شود و درواقع همه باید ملزم به رعایت سند توسعه آمایش سرزمین استان شوند.

منبع: تسنیم/

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super