امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 02:20:20 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / تاریخچه انتخابات مجلس در برخوار

تاریخچه انتخابات مجلس در برخوار

برخوار و میمه،‌ نامی است که برای مردم منطقه، استان اصفهان و شاید کشور در دو دهه اخیر به مراتب شنیده شده است. بررسی تاریخچه تقسیمات کشوری و وجه تسمیه و … ما را از هدف اصلی این یادداشت دور می‌کند. تنها اکتفا می‌کنیم به این نکته که در انتخابات اولین و دومین دوره مجلس شورای اسلامی نام این حوزه انتخابیه برخوار بود، پس از آن به برخوار و میمه تغییر نام داد. برخوار و میمه تا مدت زیادی نام یک شهرستان بود که از سه بخش برخوار،‌ میمه و مرکزی تشکیل شده بود و نهایتا در سال 86 به دو شهرستان برخوار و شاهین شهر و میمه تفکیک شد و دور نیست که در آینده نزدیک، شهرستان شاهین شهر و میمه نیز خود به دو شهرستان شاهین شهر و شهرستان میمه تفکیک شود.

شهرهای این حوزه انتخابیه عبارتند از شاهین شهر،‌ دولت آباد،‌ میمه، گز، گرگاب، وزوان، لای بید، دستگرد، حبیب آباد، کمشچه، سین، شاپور آباد و خورزوق

روستاهای این حوزه انتخابیه عبارتند از: جهاد آباد، مورچه خورت،  سه، کلهرود، باغ میران، بیدشک، دهلر، محسن آباد، نظام آباد، علی آباد چی، علی آباد ملاعلی، دنبی، محمود آباد، مرغ، پروانه، شورچه، کمال آباد، خسرو آباد، زیاد آباد، سرتخت، قاسم آباد، موته، حسن رباط، ازان، لوشاب، ونداده و …

در دوره اول مجلس شورای اسلامی، از حوزه انتخابیه برخوار، محمدرضا باباصفری با کسب 17 هزار رای و 63 درصد آرا به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه معرفی شد. باباصفری دارای لیسانی حقوق سیاسی بود. در دوره دوم و سوم مجلس، از حوزه انتخابیه برخوار و میمه، مرحوم حجت اسلام و المسلمین علی پناهنده به ترتیب با کسب 36 و 23 هزار رای برای دو دوره به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه برگزیده شد. در تصویر زیر اطلاعات بیشتری در خصوص منتخبین این سه دوره ارائه شده است.

در سه دوره بعدی، به ترتیب حجت السلام و المسلمین محمدرضا ناصری دولت آبادی، حسین روشن چراغ و امراله محمدی جزی با کسب بیش از 30 هزار رای راهی مجلس شدند، جالب آنکه در این سه دوره هیچ گاه نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص نشد، در دوره چهارم و ششم به دور دوم کشید و در دوره پنجم انتخابات میان دوره‌ای نتیجه انتخابات را مشخص نمود. در تصویر زیر اطلاعات بیشتری پیرامون این سه دوره ارائه شده است.

در دوره هفتم هم مانند دوره‌های چهارم و ششم، نتیجه انتخابات در دور دوم و بین دکتر عرب زاده و حجت الاسلام حسینی دولت آبادی تعیین شد (از تعداد 71033 آرای ماخوذه هیچیک از نامزدها حائز اکثریت آرا نگردید و آقای سید محمود دولت آبادی با کسب 16981 رای و آقای ابوالفضل عرب زاده با کسب 12673 رای به مرحله دوم راه یافتند)  ولی در دوره هشتم، حجت السلام حسینی دولت آبادی در دور اول راهی مجلس شد (از مجموع 67935 آراء مأخوذه ، آقای سید محمود حسینی دولت آبادی با 26410 رأی حائز اکثریت آراء شد) و نهایتا در دوره نهم حاجی دلیگانی با کسب بیش از 56 هزار رای به عنوان نماینده این حوزه انتخابیه در مجلس انتخاب گردید. در تصویر زیر اطلاعات بیشتری در خصوص این حوزه ارائه شده است.

همچنین بررسی میزان مشارکت در این حوزه در جدول زیر برای 4 دوره متوالی (دوره‌های چهارم تا هشتم) انجام شده است.

بررسی نتایج این حوزه انتخابیه نشان میدهد که مشارکت پایین مردم شهر شاهین شهر، به عنوان بزرگ ترین شهر این حوزه انتخابیه باعث شده است تا نتیجه انتخابات همواره از سوی شهرهای دیگر شهرستان تعیین شود، به طوری که به تناوب در دوره های دوم، سوم و ششم می توان نماینده را از گز و در دوره های چهارم، هفتم و هشتم از دولت آباد معرفی نمود. البته در انتخابات میان دوره ای مجلس پنجم به صورت کاملا اتفاقی و با توجه به مشارکت مردم شاهین شهر، حسین روشن چراغ از این شهر راهی مجلس شد. همچنین در دوره نهم با توجه به ترکیب کاندیداها حاجی دلیگانی که متولد شهر خورزوق است با توجه به معرفی شدن به عنوان نامزد جبهه متحد اصولگرا توانست رای بسیار زیادی در کل شهرستان کسب کند که این میزان از آرا در شهرستان سابقه نداشته است! نتایج دقیق دوره نهم به این شرح است: 1- حسینعلی حاجی 56807 2- سید محمود حسینی دولت آبادی 20146 رای 3- رضاعلی نوروزی 16319 رای 4- حسینعلی احمدی 7176 رای 5- مرتضی طغیانی 2684 رای 6- اصغر یزدانی 2453 رای 7-مهدی خانعلی 2079 رای 8- نصراله احمدی 1209 رای 9- مهدی گلشیرازی 828 رای 10- مجتبی ریزانه 780 رای /

منبع: انتخاب 24

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super