امروز شنبه , ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Saturday , 20 April , 2024 ساعت 05:25:58 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / تاریخی / کشف آثار دوران صفویه در کلیسای وانک

کشف آثار دوران صفویه در کلیسای وانک

به گزارش برخوارنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، ناصر طاهری با اعلام این مطلب افزود: با توجه به بررسی فرم‌های تزئینی و لایه‌های دیواره‌های کلیسا، از لایه‌ها نمونه‌برداری صورت گرفت که پس از بررسی مشخص شد در زیر لایه‌های گچ و کاهگل، پنجره‌های چوبی بسیار جالب توجهی وجود دارد که طرح‌های گره چینی در آنها دیده می‌شود. لذا بر این اساس لایه‌ها برداشته شده و پنجره‌های دوره صفوی مشخص شد که عملیات مرمت و استحکام بخشی بر روی آنها انجام شد. وی تاکید کرد: در ادامه روند مرمت، دیواره‌ها و تیغه‌هایی که الحاقی بودند و به دیواره‌های اصلی اضافه شده بود برداشته شده. لذا در بخشی از لایه‌برداری نیز به دیوار اصلی دوره صفویه برخورد شد و سپس طاقچه‌ها و فرم اصلی از زیر لایه‌های گچی کشف شد. بنابراین مقرر گردید دیواره صفوی با شیشه سکوریت پوشانده شود. طاهری تصریح کرد: در بررسی‌های به عمل آمده در دیواره موصوف، همچنین قطعه سنگ‌هایی به صورت صلیب سنگ پیدا شد که این سنگ‌ها در واقع از کلیساهای غرب اصفهان در روستاهای فریدن و فریدونشهر پس از تخریب کلیساهای آن مکان به انبار کلیسا وانک تحویل داده شده بود و بعضاً در دیواره‌ها این سنگ‌های صلیبی در دوران گذشته نصب شده بود.

وی ادامه داد: لذا با بررسی کارشناسان مرمت سازمان مقرر شد به لحاظ اصول مرمت صحیح و عملی این سنگ‌ها برداشته شود و مجدداً به انبار کلیسا تحویل گردید که این امر مورد توجه اسقف اعظم ارامنه جنوب ایران قرار گرفت و ضمن اظهار خرسندی در نامه‌ای تشکر خود را از مجموعه میراث فرهنگی به جهت باز گرداندن قطعات مرمتی به انبار کلیسا اعلام داشتند.

معاون میراث فرهنگی استان تاکید کرد: طرح مرمت کلیسای وانک در حال حاضر شامل استحکام بخشی و تمیز کاری پنجره‌های چوبی دوران صفویه و همچنین استحکام بخشی کلی این پنجره‌ها و دیوارهای پیرامون آن خواهد بود./ نصف جهان

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super