امروز جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 19 April , 2024 ساعت 07:44:59 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اقتصادی / مردم از حرفه قلمزنی اطلاعی ندارند

مردم از حرفه قلمزنی اطلاعی ندارند

به گزارش برخوارنیوز، استاد عبدالرسول نم‌ نبات پیشكسوت و استاد قلمزنی در گفت و گویی خودمانی با برخوارنیوز در خصوص مشكلات این حرفه گفت: اینجانب حدود 76 سال از عمر خود را در این حرفه سپری كرده‌ام و هم اكنون در سن 80 سالگی روزانه به مدت ده ساعت در این زمینه فعالیت دارم.

وی كه صاحب یك باب مغازه در میدان نقش جهان و نزدیك به مسجد امام می‌باشد در پاسخ به این سوال كه آیا قلمزنی شغلی درآمد زاست یا خیر؟ گفت: علی‌رغم اینكه حرفه قلمزنی كاری طاقت‌فرساست و زحمت زیادی به دنبال دارد ولی از نظر درآمد جایگاه مطلوبی ندارد. به عنوان مثال یك قاب قلمكاری كه به میزان دویست هزار تومان به فروش می‌رسد نزدیك به شش روز كار می‌برد كه این مبلغ نسبت به كاری كه بر روی آن صورت می‌گیرد مبلغ ناچیری است.

او كه موفق به تربیت صد شاگرد در این زمینه شده ادامه داد: مشكلات اساتید قلمزن فراتر از این‌ها بوده و برخی از این مشكلات به عدم حمایت دولت از این قشر و تحت پوشش قرار نداشتن از بیمه مطلوب باز می‌شود.

استاد نم نبات مشكل دیگر را عدم اطلاع و آگاهی درست مردم از این حرفه برشمرد و گفت: مردم اطلاع چندانی از این حرفه ندارند و گاهی برای دیدن آثار به نمایشگاه و مغازه مراجعه می نمایند بدون اینكه خریدی انجام دهند. این در حالی است كه با توضیحات اساتید و كارشناسان نسبت به خرید ترغیب می‌شوند.

وی در جواب به اینكه آیا قلمزنی در نزد خارجی‌ها شناخته شده است یا خیر و اینكه آیا آن‌ها آثار قلمزنی را خریداری می‌نمایند یا خیر؟ اضافه كرد: خارجی‌ها بیشتر برای تفریح و دیدن آثار باستانی به اصفهان می‌آیند و كمتر دیده می‌شود كه نسبت به خرید آثار قلمزنی رغبت نشان دهند. چرا كه قاب‌های هنری قلمزنی شده معمولا در اندازه‌های متوسط و بزرگ خلق می‌شوند و متاسفانه در ایران هنوز سیستم بسته‌بندی مناسبی وجود ندارد به همین دلیل حمل و نقل آن‌ها سخت می‌باشد.

نم نبات پیشكسوت قلم زن در پایان گفت: قلمزنی نوعی آفرینش و خلاقیت است و به عنوان میراث فرهنگی اصفهان می‌بایست جایگاه مناسب خود را بدست آورد. وی نقش رسانه‌ها را مهم دانست و گفت: رسانه‌ها مكلف به اطلاع‌رسانی و تبلیغ در این زمینه می‌باشند.

گفتنی است قلمزنی تزیین و كندن نقوش بر روی فلز از جمله مس می‌باشد كه در اصفهان قدمت چند صد ساله دارد و به زمان صفویه باز می‌شود./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super