امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 06:05:40 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / بیماری‌های غیرواگیر به سرعت در حال رشد است

بیماری‌های غیرواگیر به سرعت در حال رشد است

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخوار در گفتگوی اختصاصی با برخوارنیوز به مناسبت هفته سلامت گفت: اول تا هفتم اردیبهشت هر سال به هفته سلامت نامگذاری شده است. شعار امسال هفته سلامت "غلبه بر دیابت" نام گرفته که با توجه  به فراگیر شدن آن در دنیا و همچنین ایران کوشش می‌شود تا با آگاهی بخشیدن به افراد در این زمینه از شیوع آن کاسته شود.

دکتر زیبنده پور افزود: با اقدامات مؤثر سازمان بهداشت جهانی  (WHO) و اقدامات قابل تحسین وزارت بهداشت و درمان کشور، هم اکنون بار بیماری‌های واگیر تحت کنترل درآمده است ولی بیماری‌های غیرواگیر که در واقع به سبک زندگی افراد مربوط می‌شود در حال افزایش است.

وی ادامه داد:از جمله‌ بیماری‌های غیرواگیر می‌توان به بیماری‌های قلبی – عروقی ، دیابت، انواع سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی اشاره کرد که عامل مشترک در بروز و شیوع همه این‌ها را می‌توان مصرف دخانیات، مصرف الکل، رژیم غدایی نادرست و ناسالم و عدم فعالیت بدنی کافی عنوان کرد.

زیبنده پور تاکید کرد: از این رو در دو دهه اخیر و نیز با تأکید مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست‌های کلی سلامت ، اقدامات قابل توجهی در زمینه آموزش و آگاهی‌بخشی در این زمینه صورت گرفته است.

وی اشاره کرد:با توجه به فراگیری این مشکلات در دنیا، سازمان‌ جهانی بهداشت اقدام به تهیه سند ملی جهت کاهش روند ابتلا به این عوارض نموده است  و از دولت‌ها خواسته است تا با اقدامات موثر خود جهت عملیاتی شدن اهداف چندگانه تا سال 2025 بکوشند.

زیبنده‌پور با اشاره به مشکلات حاصل از بیماری‌های غیرواگیر برای فرد بیمار از نظر جسمی – روانی و صرف هزینه‌های قابل توجه دولت در درمان این افراد و با بیان اینکه همیشه پیشگیری آسان‌تر از درمان است از مردم خواست تا با تغییر شیوه زندگی خود و پرهیز از مصرف فست‌فودها، غذاهای چرب و عدم استعمال دخانیات و الکل و با انجام ورزش منظم در هفته از ابتلا به بیماری‌های فوق جلوگیری کنند./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super