امروز سه شنبه , ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Tuesday , 23 April , 2024 ساعت 08:49:00 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / قدیمی‌ترین گچبری اسلامی اصفهان در امامزاده نرمی کشف شد

قدیمی‌ترین گچبری اسلامی اصفهان در امامزاده نرمی کشف شد

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، قدیمی‌ترین گچبری اسلامی اصفهان، در جوار آستان مقدس حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) که در 10 کلیومتری شرق اصفهان واقع است، کشف شد.

براساس این گزارش، بنای این آستان در طی قرون متمادی چندین مرحله بازسازی شده است. بر اساس مدارک به دست آمده در دوره صفوی به فرمان شاه عباس اول بنای این آستان بازسازی شده است.

همچنین کتیبه‌ای از این بنا به دست آمده که نشان می‌دهد در سال 1267 هجری شمسی  (1306 ه ق) تغییراتی در این بنا صورت گرفته است. قطعات گچبری محرابی که در میان دیوارهای بنا پنهان شده بود، در طی بازسازی در سال‌های اخیر به دست آمده است.

 عباسعلی احمدی؛عضو هیئت علمی باستان‌شناسی دانشگاه شهرکرد در این باره گفت: نوع نقش مایه‌ها در محراب گچبری مقبره امامزاده نرمی، شامل نقوش برگ‌های منقور، تاک و میوه آن است.

وی افزود: این نقش مایه یکی از گونه‌های هنر ایرانی است که در بسیاری از آثار هنری دوره ساسانی و حتی قبل از آن کاربرد داشت. از جمله آثار ساسانی گچبری دارای این اشکال، نمونه‌هایی است که در حفریات قلعه یزدگرد به دست آمده است.

احمدی اشاره کرد: با ورود اسلام، بسیاری از نقش مایه‌های هنر ساسانی با مفاهیم جدید و پاره‌ای تغییرات در هنر اسلامی تداوم می‌یابد.

از جمله آن، اشکال میوه و برگ تاک است که از کهن‌ترین نمونه‌های اسلامی آن تزئینات به کار رفته در قبه‌الصخره است.

مسئول موزه آستان سیدالکریم افزود: در بین نقش مایه‌های گچبری‌های امامزاده نرمی، تزئینات برگ تاک با برگ تاک‌های به کار رفته در گچبری‌های مسجد "نه گنبد بلخ" و گچبری‌های سبک "سامرا" که هر 2 به قرن سوم هجری قمری تعلق دارند، قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: در این بین ترکیب برگ تاک و میوه آن با برخی نمونه‌های به کار رفته در تزئینات گچبری مسجد جامع نایین، شباهت بسیار زیادی دارد. گچبری‌های این مسجد به قرون سوم و چهارم  هجری قمری نسبت داده شده است.

احمدی با اشاره به اینکه گچبری‌های این امامزاده نشان دهنده بیشترین شباهت با نمونه‌های نایین است گفت: با این وجود در مقایسه با آن، حالت طبیعی‌تر داشته و به هنر ساسانی نزدیک ‌تر است و بر همین اساس به نسبت گچبری‌های نایین، زمان متقدم‌تری را نشان می‌دهد؛ از همین رو با توجه به مورد اخیر و مواردی همچون دوره زمانی شهادت حضرت ابراهیم بن موسی بن جعفر (ع) تشابهاتی که با آثار قرن سوم هجری دیده می‌شود، قرن سوم هجری قمری به عنوان تاریخ گچبری محراب ، بالطبع زمان ساخت این بنا پیشنهاد می‌شود.

انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super