امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 09:54:49 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / احترام و توجه به کودکان؛ تضمین آینده کشور

احترام و توجه به کودکان؛ تضمین آینده کشور

به گزارش برخوارنیوز ، متأسفانه در هر جامعه، کودکانی هستند که از سوی والدین یا افرادی که مسئولیت نگهداری آنان را بر عهده دارند، مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. این آزارها یا به صورت شکنجه فیزیکی و یا به  صورت روانی است.

 برخی از این آزار و اذیت‌ها قابل مشاهده است مانند کبودی، شکستگی و در رفتگی استخوان‌ها و برخی قابل رویت نیست مانند حبس در حمام یا زیرزمین، محرومیت تحصیلی، تحقیر و سرزنش، محرومیت از خوراک و مهم‌تر از همه، محرومیت از محبت.  ولی آنچه روشن است این که، همگی موجب آثار ماندگاری در وجود کودک می‌شوند.

والدینی که با کودک خود این گونه رفتار می‌کنند، او را همچون اسباب و لوازم شخصی خود و مالک جان او می‌پندارند. در حالی که کودکان یکی از بزرگترین سرمایه‌های اجتماعی هر کشور و امانت الهی هستند که در اختیار والدین قرار گرفته‌اند تا بر اساس معیارهای اسلامی پرورش پیدا کرده و به صورت انسان‌های وارسته تحویل جامعه داده شوند. پدر و مادر در برابر پیشگاه خداوند وظیفه خطیری بر عهده دارند و کوتاهی در آن، نوعی خیانت به امانت الهی است.

در این میان، آموزه‌های روح‌بخش و انسان‌ساز اسلام، محبت به کودکان را سفارش می‌کند و بزرگسالان را از آزار کودک بر حذر می‌دارد. از این رو در روایات متعدد از پیامبر گرامی اسلام و ائمه معصومین در باب احترام و توجه به کودک سفارش فراوان شده است. تا جایی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: «کسی که به خردسالان رحم نکند، از ما نیست

فرزند ثمره حیات و یادگار والدین محسوب می‌گردد و شایسته است والدین با احترام و پرهیز از هرگونه آزار و اذیت و طبق آموزه‌های دینی نسب به پرورش او همت گمارند تا به صفات عالی انسانی آراسته گردد.

در روایتی دیگر از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله آمده است: «کسی که به خردسالان رحم نکند، از ما نیست.» همچنین از آن حضرت نقل شده است که: «اکرِمُوا أولادَکُم و أحسِنوا آدابَهُم یُغفَرلَکُم؛ فرزند خود را گرامی بدارید و آنان را خوب تربیت کنید تا آمرزیده شوید

با این وجود اما، متاسفانه اخبار مربوط به کودک آزاری و خشونت به کودکان ، همواره از رسانه‌های مختلف به گوش می‌رسد.

اعلامیه جهانی حقوق کودک مصوب سال 1959  میلادی در قسمت ابتدایی اصل 9 می‌گوید: «کودک باید در برابر هرگونه غفلت، ظلم، شقاوت و استثمار حمایت شود». همچنین در ابتدای اصل 6 مقرر می‌دارد: کودک، جهت پرورش کامل و متعادل شخصیتش نیاز به محبت و تفاهم دارد و باید حدالامکان تحت توجه و سرپرستی والدین خود و به هر صورت در فضایی پرمحبت، در امنیت اخلاقی و مادی، پرورش یابد«.

قدر مسلم آن که یکی از مهم‌ترین دوران زندگی هر انسانی دوران کودکی اوست. تربیت صحیح کودک همراه با اصل احترام و توجه به امور مادی و معنوی او می‌تواند، پس‌اندازی باشد برای رونق و آبادانی آینده هر کشوری.

با عنایت به اهمیت این موضوع  و برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر به کودک‌ آزاری و با توجه به مواد کنوانسیون حقوق کودک که حمایت از کودکان را وظیفه دولت‌های عضو این پیمان‌نامه می‌داند، سازمان بهزیستی کشور بر آن شد تا با حمایت و تعامل با وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات، نیروی انتظامی کشور، قوه قضاییه و دیگر ارگان‌های مربوطه، اقدام به راه‌اندازی سامانه تلفنی اورژانس اجتماعی به نام امداد کودکان به شماره 123 نماید تا بتواند قدمی موثر در کمک به اقشار در معرض آسیب و آسیب دیده اجتماعی بر دارد.

لذا وظیفه هر فردی است که با مشاهده کودک آزاری سریعاً اطلاع‌رسانی کند تا در جهت  حمایت و کاهش آسیب کودکان اقدامات لازم انجام پذیرد./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super