به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، امام جمعه دولتآباد در همایش گرامیداشت معلمان نمونه و نخبه شهرستان برخوار ضمن تبریک و تهنیت حلول ماه شعبان و گرامیداشت یاد و خاطر استاد بزرگ، علامه و فیلسوف شهید آیتالله مرتضی مطهری گفت: از منظر آیات و روایات، مقام معلم رفیع و جایگاه و منزلتی متعالی است و امام راحل فرمودند: اول معلم خداست و این برای شما معلمان افتخاری است که بدانید خدا و پیغمبر و ائمه اطهار خود معلم هستند.
حجتالاسلام سرافراز افزود: ما هرچه داریم به برکت معلم است. پیشرفتهای چشمگیر در عرصههای مختلف علم و تکنولوژی و فناوری، همه مرهون درس معلم است. اگر ما دانشمندان هستهای تربیت کردهایم و اگر در عرصه هوا – فضا، در عرصه موشکی، در عرصه دفاعی پیشرفته و در عرصههای نانو و دیگر فناوریهای مطرح جهانی جزء کشورهای مطرح دنیا هستیم، اینها جزء در سایه تلمذ در مکتب معلم حاصل نشده است.
وی تصریح کرد: همین گویای جایگاه بس بلند و رفیع معلم است و جمهوری اسلامی ایران این شأنیت و تکریم به مقام معلم را احیا کرد.
سرافراز گفت: البته این که کسانی بخواهند به صورت تشریفاتی از مقام معلم تقدیر و تشکر کنند، جفا در حق معلم است. در واقع گرامیداشت هفته معلم و احترام به مقام معلم، توجه دادن به شخصیت معلم است و توجه دادن به رسالت والا و جایگاه رفیع و بلند اوست. چرا که معلم، مربی است و اگر معلمی، رسالت انبیاست، مهمترین هدف رسالت انبیا تربیت نفوس و پرورش انسانها در سایه کرامت انسانی است.
امام جمعه دولتآباد تأکید کرد: مهمترین رسالت معلم تربیت انسانهاست و حتی این تربیت مقدم بر تعلیم میباشد. و با تأسی به آیات و روایات در مییابیم که تربیت، تزکیه و پرورش نفس بر تعلیم مقدم است.
وی در اهمیت تربیت گفت: علم فرعی است که در سایه و در کنار اصل یعنی تربیت معنا پیدا میکند. اگر تربیت و پرورش صحیح نباشد نتیجه علم همانی خواهد شد که امروز در کشورهای پیشرفته دنیا میبینیم که از علم و آموزس در جهت نابود کردن کمالات انسانی بهره میگیرند.
سرافراز تأکید کرد: امروزه رسالت معلم، پدافند فرهنگی و پدافند اخلاقیست. ولی چنانچه فضای تعلیم و تربیت فضای ناهنجار و آلوده باشد معلم نمیتواند رسالت انسانسازی خودش را به معنای واقعی عملی نماید.
امام جمعه دولتآباد در ادامه با اشاره به ناهنجاریهای فرهنگی در دانشگاهها گفت: به هر مقدار که ناهنجاریها در فضاهای علمی و آموزشی اعم از مدارس و دانشگاهها توسعه پیدا کنند، به همان میزان فرآوردهها و فرایندهای علمی و فکری مجامع دچار تزلزل میشود. به گونهای که ما در زمانی از نظر علمی در رتبه هفتم دنیا قراد داشتیم و در زمانی در رتبه دهم و امروز رسیدیم به رتبه بیستم الی سیام. و این بخاطر احاطه فضای ناهنجار فرهنگی حاکم در فضای دانشگاه است.
سرافراز تصریح کرد: دانشجو در این مسئله مقصر نیست بلکه در پشت قضیه یک جریان ناهنجار ضد دین، ضد فرهنگ اصیل و ضد ارزش با استفاده از توان خود میکوشد تا با استفاده از اساتید و دانشجویان همسو به اهداف خود دست یابد./
یک دیدگاه