امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 03:49:44 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / امروز میرزای شیرازی دیگری باید از پس تاریخ ظهور كند

امروز میرزای شیرازی دیگری باید از پس تاریخ ظهور كند

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، «الیوم استعمال توتون و تنباکو بای نحو کان در حکم محاربه با امام زمان (عج) است.» همین یك جمله میرزای شیرازی كافی بود تا ولوله ای در تمام كشور به راه افتد كه حتی در حرمسرای شاه ایران نیز قلیان ها را بشكنند.

در تاریخ 23 جمادی الاولی 1309 اعلانی در کوچه و بازار زده شد که: "بر حسب حکم جناب میرزای شیرازی، اگر تا 48 ساعت دیگر امتیاز دخانیات لغو نشود یوم آتیه جهاد است، مردم مهیا شوید".
 
پس از تهاجم پرتغالی‌ها به جنوب ایران و اشغال جزیره هرمز و بندرعباس، توتون و تنباکو وارد ایران شد و در زمان شاه عباس صفوی کشت تنباکو از نواحی جنوب به صفحات مرکزی، شرق و شمال غربی ایران گسترش یافت.
 
در سال 1875 میلادی، شخصی به نام "استپان" که در گیلان به نام حکیم فانوس معروف بوده است، نوعی خاص از بذرتوتون به نام "سامسون" را از ترکیه به گیلان آورد و کشت کرد.
 
پس از آن، بذر توتون به مازندران برده شد و با توزیع آن بین چند کشاورز کشت توتون در آن منطقه رواج یافت.
 
هم اکنون مناطق عمده‌ای از استان گیلان، مازندران و گرگان و آذربایجان زیرکشت توتون قرار دارد.
ایرانی‌ها روزانه بیش از ۳۰ میلیارد تومان سیگار می‌کشند و سالانه بیش از  60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که بین 15 تا 25 میلیارد آن قاچاق است.
در سال 1294 (ه ش) قانون انحصار دخانیات به مجلس تقدیم شد و در سال 1314 (ه ش) به تصویب مجلس شورای ملی رسید و رسماً تولید توتون و تنباکو، خرید و فروش آن، ساخت سیگارت و توزیع آن در انحصار دولت – شرکت دخانیات ایران- قرارگرفت .
اولین کارخانه سیگارت‌سازی در پنجم مهرماه 1316 (ه ش) در محل فعلی شرکت دخانیات واقع درتهران – خیابان قزوین احداث گردید. پس از آن به تدریج رو به توسعه و گسترش نهاد که از نظرتکنولوژیکی رشد کیفی قابل ملاحظه‌ای داشته است. به ویژه در چند سال اخیر با بهره‌گیری از ماشین آلات مدرن مخصوص این صنعت در منطقه گیلان، شرکت دخانیات توانسته است خود را با تکنولوژی روز مجهز نماید.
طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت در هر ‌٨ ثانیه یك نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد.
نتایج تحقیقات حاكی از آن است چنانچه افراد در سنین نوجوانی شروع به كشیدن سیگار كنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا بیشتر به این عمل ادامه بدهند بین ‌٢٠ تا ‌٢٥ سال زودتر از افرادی كه به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نكشیده‌اند، خواهند مرد.
تنها سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نیست بلكه مجموعه‌ای از مسائل و مشكلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی وجود دارد كه می‌تواند به لحاظ شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بروز كند كه برخی از آنها می‌توان به  از دست دادن موها، آب مروارید ، چین و چروك،  ضایعات شنوایی،  سرطان پوست،  فساد دندانها و پوكی استخوان اشاره كرد.
رئیس اداره مبارزه با قاچاق شرکت دخانیات ایران گفته است: در مواردی پس از آزمایش توتون‌های قلیان قاچاق، شاهد وجود مواردی چون سم، مواد افیونی و سرطان‌زا در این نوع توتون‌ها بوده‌ایم.
در ایران از سال 1377 نخستین كلینیك ترك سیگار شروع به كار كرد. قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات در سال 85 تصویب و ابلاغ شد كه سازمان‌ها و نهادهای مختلفی با آن مرتبط هستند كه از جمله آن‌ها وزیر بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، وزارت آموزش و پرورش وزارت بازرگانی‌ و نیروی انتظامی‌ را می‌توان نام برد.
با نگاهی به شهر و انسان‌های اطراف می‌توان دریافت كه با گذشت 10 سال از تصویب این قانون هنوز ناهنجاری‌های مرتبط با آن مشهود است. خرید و فروش مواد دخانی به سهولت در اختیار افراد زیر 18 سال در فروشگاه‌های مواد غذایی و دكه‌های سطح شهر انجام می‌گیرد. قلیان به عنوان تفریحی دم دستی مطرح شده كه در جوار پل‌های تاریخی با قیمتی بسیار پایین در اختیار قشر نوجوان و جوان قرار می‌گیرد. قهوه‌خانه‌ها هم مملو از جوانان نسل جدید است كه به دنبال طی كردن اوقات فراغت سر از این مکان‌ها در آورده‌اند.
نقش روحانیت و تفكر دینی در طول تاریخ بر هیچ كس پوشیده نیست و نهضت تحریم تنباكو نیز نقطه عطفی است كه در پسِ رفت و آمد ماه‌ها و سال‌ها هنوز تازگی خود را حفظ كرده است و امروز شاید میرزای شیرازی دیگر باید از پس تاریخ ظهور كند تا این معضل اجتماعی را از ریشه بخشكاند./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super