امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 11:16:00 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / فضای مجازی همچنان ابری است

فضای مجازی همچنان ابری است

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، حدود 30 میلیون تلفن همراه در ایران وجود دارد كه میانگین استفاده ایرانیان از شبكه‌های اجتماعی روزانه حدود 9 ساعت برآورد شده كه هر 12 ثانیه یك نفر قربانی جرائم سایبری در آن‌ها می‌شود و دلیل 68 درصد طلاق‌ها نیز همین مساله  است.

اعتیاد به تلفن همراه، افزایش شدید سقط جنین، ناباروری، سكته‌های قلبی و مغزی و فرصت‌سوزی از آسیب‌های دیگر این پدیده است.

در برخورد با فضای مجازی با دیدگاه‌های مختلفی  روبرو هستیم، اما درست‌ترین دیدگاه را در كلام  مقام معظم رهبری در می‌یابیم. معظم‌له می‌فرمایند:

«رایانه‌ها و فضای مجازی و سایبری الان در اختیار شماست، اگر بتوانید این‌ها را یاد بگیرید می‌توانید یك كلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی كه شما آن‌ها را نمی‌شناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌ای است؛ مبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خدای متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد كرد.»

 ایشان در جای دیگر می‌فرمایند: «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم حتماً رئیس فضای مجازی كشور می‌شدم زیرا دشمن نیز برای هر یك نفر از 78 میلیون نفر جمعیت ایران پرونده درست  كرده است.» و در پاسخ كتبی سوالی كه درمورد شبكه‌های اجتماعی از معظم له پرسیده شد آمده است: «به طور كلی استفاده از شبكه‌های اجتماعی و مانند آن اگر مستلزم مفسده مانند ترویج فساد، نشر اكاذیب و مطالب باطل و به ضرر اسلام و مسلمین بوده یا خوف ارتكاب گناه یا خلاف قوانین و مقررات نظام باشد جایز نیست و تشخیص آن به عهده مكلف است.»

سفیر اسبق ژاپن در ایران با حضور در سمینار نحوه مقابله با انقلاب اسلامی  گفته است: «اگر آمریكا می‌خواهد با انقلاب اسلامی ایران برخورد كند، بهترین روش، استفاده از بستر اینترنت و گسترش آن در ایران است.

انگلستان با اجرای طرح حزانت، فاصله، اینترنت كودك و نوجوان و اینترنت خانواده سعی داشته تا از آسیب‌های مرتبط با این پدیده در امان بماند در حالی كه وضعیت در ایران بسیار وحشتناك، امنیت و كنترل بسیار محدود و پایین است.

با نگاهی به شبكه‌های مجازی در می‌یابیم كه اكثر آن‌ها ماهیتی صهیونیستی داشته و برخی از كشورها  از جمله مصر، لبنان، عربستان و حتی تعدادی از كشورهای اروپایی نصب و استفاده از آن‌ها را جرم تلقی كرده‌اند. صهیونیست‌ها بارها و بارها یاهومیل وجی میل را در ایران بستند اما یك بار هم تا به حال دست به تحریم شبكه‌های مجازی نكرده‌اند و روز به روز با ایجاد امكاناتی با رنگ و لعاب زیباتر بستر رایگان استفاده از این شبكه‌ها را فراهم می‌كنند. به طوری كه وكیل گوگل در دعوایی كه به اتهام جاسوسی علیه شركت‌اش برپاشده بود گفت: «در كل دنیا افرادی در استخدام ما هستند آن‌ها به ما اطلاعات خود و اطرافیان‌شان را می‌دهند، ما نیز به آن‌ها خدمات رایگان رائه می‌دهیم» و تبرئه شد.

در میان این شبكه‌ها تلگرام به راحتی هك‌پذیر بوده و با ارائه استیكرهای غیراخلاقی و ساخت استیكر با تصاویر كاربران بسیار حاشیه‌ساز شده است اما اینستاگرام با حدود 20 هزار لایك در ثانیه محبوب‌ترین شبكه اجتماعی  در ایران به شمار می‌رود در حالی كه اصالتش به فیس بوك اسرائیلی بر می‌گردد.

شورای عالی فضای مجازی از تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۹۰ به فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکیل و موظف به راه‌اندازی مرکز ملی فضای مجازی کشور شد و حالا بیش از چهار سال  از این فرمان می‌گذرد و در این سال‌ها بارها شاهد برگزار نشدن و تعطیل شدن جلسات این شورا بوده‌ایم وهنوز مصوباتی كه مرتبط با آن به تصویب رسیده همچنان خاك می‌خورند./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super