امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 05:20:03 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / پزشکی / عفونت‌های قارچی، شايع‌ترين بيماری پوستی در فصل گرما

عفونت‌های قارچی، شايع‌ترين بيماری پوستی در فصل گرما

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، با آغاز گرما و فصل تابستان عفونت‌های قارچی افزایش می‌یابد. این عفونت‌ها به ویژه در افرادی که از استخرهای عمومی استفاده می‌کنند بیشتر مشاهده می‌شود.

سطح پوست به طور طبیعی دارای قارچ‌های غیر بیماری‌زا است ولی در اثر تعریق زیاد، بیماری و یا استفاده از داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند این قارچ‌های غیر بیماری‌زا تبدیل به قارچ‌های بیماری‌زا می‌شوند.

قارچ‌هایی که منجر به بروز عفونت‌های پوستی می‌گردند از پروتئینی به نام کراتین در بدن ما تغذیه می‌نمایند. گرمی و رطوبت پوست شرایط مناسبی را برای رشد قارچ‌ها و عفونت‌ها در بدن فراهم می‌كند. علاوه بر این  سهل‌انگاری و رعایت نكردن برخی اصول بهداشتی شرایط برای ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی را مهیا می‌کند. عفونت‌های قارچی گاهی از طریق تماس مستقیم با فرد مبتلا و یا گاهی از راه تماس با شیء یا حیوان آلوده، به انسان منتقل می‌شوند. عامل بقای این عفونت‌های قارچی، گرما و رطوبت محیط بوده و بیشتر در شانه، لباس‌ها، محیط حمام و یا استخر زندگی كرده و رشد می‌كنند.

عدم رعایت بهداشت فردی و رطوبت طولانی مدت پوست بدن خطر رشد عفونت‌های قارچی را افزایش می‌دهد. در بیشتر افراد، این عفونت‌های قارچی خفیف بوده و به راحتی درمان پذیرند ولی در بیمارانی كه به دلایلی چون ابتلا به ویروس ایدز، یا سرطان، سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممكن است مشكلات جدی و خطرناكی را به ‌وجود آورد. عفونت‌های قارچی آنقدر گسترده هستند كه می‌توانند در تمامی نقاط بدن ظاهر شده و آن‌ها را درگیر كنند. پوست موی سر، زیر بغل، کشاله ران و لای انگشتان پا از جمله نواحی مستعد برای ایجاد عفونت‌های قارچی پوست به حساب می‌آیند.

یكی ازعفونت‌های شایع در استخرها، انواع زگیل‌ها است. ممکن است شخصی در کف پا به زگیل مبتلا باشد و در اثر تراشیده شدن کف پا با سرامیک‌های نسبتاً زبر در استخرها ویروس بر روی سرامیک‌ها رشد کند و افراد دیگر نیز مبتلا شوند. بنابراین افراد مبتلا به این بیماری بهتر است تا زمان بهبودی از حضور در استخر خودداری کنند. عفونت‌های قارچی چند هفته و یا معمولاً یک ماه با درمان‌های موجود بهبود می‌یابد اما زگیل‌های کف پا مدت زمان طولانی‌تری بیمار را درگیر می‌کند و گاهی ممکن است بیش از دو سال برای بهبودی به زمان نیاز باشد.

زردزخم به صورت عفونت سطحی پوست و به صورت تاولی و غیر تاولی ایجاد می‌شود و معمولاً در پوست سالم بروز نمی‌کند، بلکه وجود خراشیدگی در سطح پوست و گزش حشرات زمینه ابتلا به این بیماری را مساعد می‌کند که معمولا به صورت پوسته و ترشحات زرد رنگ در ناحیه مبتلا نمایان می‌شود. عفونت زردزخم بیشتر در کودکان و قبل از سن بلوغ مشاهده می‌شود به علت شیوع گزش حشرات در فصل تابستان این عفونت نیز بیشتر در این فصل شایع است.

یکی دیگر از انواع عفونت‌های قارچی در ناحیه كشاله ران ایجاد شده و هم در زنان و هم در مردان مشاهده می‌شود. افرادی كه بیشتر تعرق می‌كنند، بیشتر مستعد عفونت در ناحیه كشاله ران هستند. این عفونت باعث خارش و ایجاد قرمزی در آن ناحیه می‌شود كه امكان گسترش آن نیز وجود دارد. استفاده از كرم‌های معمول در دسترس می‌تواند كمك‌ كننده باشد ولی كرم‌های تجویزی توسط پزشك درمان را تسریع می‌كند.

اقدامات درمانی در خصوص رفع مشکلات پوستی عبارتند از:

– شستن و خشک کردن دقیق محل‌های مبتلا بسیار موثر است.

– لباس‌های گشاد و جوراب‌های نخی بپوشید.

– ریختن پودر بچه درون جوراب وكفش‌ها می‌تواند از پیشگیری عفونت قارچی لای انگشتان موثر باشد.

– پای خود را بعد از شستن به خوبی خشك كنید.

– از حوله، شانه و برس مخصوص به خود استفاده كنید.

– هنگامی که عفونت قارچی از بین رفت، ملحفه و لباس‌هایتان را بشویید.

– در استخرهای شنا دمپایی پلاستیکی بپوشید./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super