امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 10:13:39 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / تدریس مدیران در مدارس، روند مدیریت آموزشی را کند می‌کند

تدریس مدیران در مدارس، روند مدیریت آموزشی را کند می‌کند

به گزارش برخوارنیوز، آموزش و پرورش به عنوان اصلی‌ترین نهادی که مسئولیت رشد و بالندگی نسل آینده کشور را بر عهده دارد و بزرگ‌ترین رسالت آن پرورش انسان‌های فرهیخته، کاردان، متعهد و علاقمند به میهن است، با چالش‌های فراوانی دست به گریبان است تا جایی که رسالت واقعی خود را از دست داده است.

کمبود سرانه آموزشی، نبود فضای مناسب آموزشی، نبود دوره‌های ضمن خدمت مناسب برای معلمان، بکارگیری نیروهای غیرمرتبط، مشکلات معیشتی معلمان و بسیاری از مشکلات دیگر، آموزش و پرورش و در نهایت مدارس را از مسیر واقعی دور ساخته است.

بدیهی است کشورهای پیشرفته با سرمایه‌گذاری بر روی مدارس و با عزم و اراده ملی و اتخاذ برنامه‌های منسجم و کارشناسی‌شده، می‌کوشند تا مدیرانی لایق، صنعتگرانی متبحر، دانشمندانی برجسته و در یک کلام نیروی انسانی کارآمد تربیت و از آن‌ها در جهت پیشرفت کشورشان استفاده نمایند.

در ایران اما، با تنگ نظری مسئولین کشور و نگاهی مصرف‌گرایانه به این نهاد و بی‌توجهی به نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش و وضع قوانین نامناسب اداری و تمرکز بر فعالیت‌های جانبی، نه تنها وضعیت آموزش و پرورش در سال‌های اخیر بهبود نیافته بلکه مشکلاتی را در پیش رو قرار داده است.

یکی از قوانین نامناسب آموزش و پرورش که از سال گذشته وضع و در سال تحصیلی آینده نیز اجرا خواهد شد، تخصیص حداقل چهار ساعت تدریس در برنامه هفتگی مدارس به مدیران و معاونان مدارس است. تدریس اجباری در هفته در شرح وظایف مدیران و معاونان نیامده و حرف و حدیث‌های فراوانی به دنبال دارد.

سوال اینجاست که اگر در زمان تدریس مدیر، مشکل یا اتفاقی پیش آید آیا مدیر مسئول خواهد بود یا خیر؟ جواب این است که مسئول آموزشگاه در برابر هرگونه مشکل مسئولیت خود را داراست و تدریس مدیر از وی سلب مسئولیت نمی‌کند.

وجود وظایف متعدد اداری، پاسخگویی به ارباب رجوع و اولیاء، رسیدگی به موارد درسی و انضباطی دانش‌آموزان و پرداختن به امور تدارکاتی  مدرسه به نوبه خود وقت‌گیر و زمان‌بر است و محلی برای تدریس برای مدیران و معاونین باقی نمی‌گذارد و تدریس را دچار اخلال و بی‌نظمی می‌نماید.

به طور یقین تدریس مدیر و معاون با وجود مشکلات فراوان و وظایف متعدد در آموزشگاه نه تنها روند آموزش را با اخلال روبرو می‌سازد بلکه در روند اداره آموزشگاه نیز مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

وجود مدارس کارآمد، مواد درسی مناسب، قوانین و مقررات درست و بهره‌گیری از نیروی انسانی علاقمند، متعهد و با انگیزه، می‌تواند آینده کشور را تضمین و باعث رشد کشور شود/.

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super