امروز پنج شنبه , ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 25 April , 2024 ساعت 02:22:48 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / حکایت تمام نشدنی شیشه و سنگ

حکایت تمام نشدنی شیشه و سنگ

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، ایران با توجه موقعیت جغرافیایی مهم و استراتژیك خود متاسفانه در خط ترانزیت انواع مواد مخدر قرار گرفته و همواره تلاش‌های زیادی در جهت مبارزه با این عاملان از هم پاشیدگی بنیان خانواده صورت گرفته كه آمار بیش از چهار هزار شهید در عرصه این مبارزه بزرگ گویای این مطلب است اما با صنعتی شدن جوامع روند تولید و مصرف مواد مخدر نیز بسیار تغییر كرده و از مخدرهایی با اصل و ریشه گیاهی به موادی كه از تركیب چندین نوع عنصر صرفاٌ شیمیایی تبدیل گشته و باعث شده تارهای عنكبوت اعتیاد سخت‌تر به وجود افراد گریبان‌گیر این گونه مواد پیچیده شود.

در این میان از شیشه به عنوان در دسترس‌ترین  و نام آشناترین ماده مخدر صنعتی که به قیمتی بسیار پایین تولید و عرضه می‌شود می‌توان نام برد با گذشت چند سال بیشتر خودنمایی می‌كند.

یک پزشک مشاور ترک اعتیاد می‌گوید: «هنگامی که تأثیر «افدرین»  در درمان بیماری‌ها کشف شد؛ تولیدکننده‌ها  دارویی به عنوان «پسودوافدرین» ساختند که معنای مجازی افدرین است.

 دکتر محمد رضا یزدان یار افزود: این ماده که تا مدت‌ها پیش به عنوان دارویی چربی‌سوز شبیه «آنتی هیستامین» شناخته شده بود برای باز کردن مخاط ریه به کار می‌رفت.

بسیاری از معتادان به شیشه یا دیگر مواد مخدر صنعتی پس از نوشیدن قهوه یا مصرف «آنتی هیستامین» و «پرمتازین» دچار توهم و جنون آنی گشته‌اند. با این وجود تاکنون هیچ مرجع قانونی یا پزشکی به تداخل دارویی و غذایی با مواد مخدر صنعتی حرفی به میان نیاورده‌اند.

اگر به مراكز توانبخشی اعصاب و روان و اورژانس‌های روانپزشكی شهر سری بزنید خیل جوانانی را می‌بینید كه به علت مصرف همین مواد مخدر صنعتی حالا باید چندین مرحله دوره‌های درمانی را طی كنند تا اندكی آرامش برباد داده خود را بازیابند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان نیز با اشاره به گسترش اعتیاد در این استان تصریح کرد: «امروزه اعتیاد با شیوع 1.9 درصدی در این استان مهمترین عاملی است که می‌تواند نیروهای کارآمد و جوان را به تخریب بکشاند.»

سعید صادقی، کاهش سطح نشاط اجتماعی، نبود الگوی منسجم برای اوقات فراغت و نابرابری‌های اجتماعی را زمینه ساز افزایش اعتیاد در جامعه دانسته و گفته است: «این موارد با کمک شهرداری‌ها قابل جبران است.»                   

وی با اشاره به زمینه‌های مختلف اعتیاد در جوامع کنونی، افزود: «اعتیاد از جمله پدیده‌های منفی است که با خروج دستگاه‌های مربوط از انکار وجود و معضلات این پدیده (فاز انکار)، تصمیم‌گیری برای پیشگیری و مقابله با آن روند بهتری پیدا کرده است.»

مصرف‌کنندگان شیشه دچار اختلالات روحی و روانی زیادی هستند که به تبع مسایل آنها گریبان‌گیر جامعه نیز خواهد بود. مصرف كنندگان این ماده مخدر صنعتی افرادی با مشخصات بیماران روانی هستند و حتماً باید در بیمارستان و مراکز درمانی تا رسیدن به شرایط سلامتی بستری شوند. تاکنون برای درمان شیشه هیچ دارویی شناخته نشده و تنها با مشاوره و اقدامات روحی روانی و موسیقی درمانی می‌توان بهبودی را به این افراد بازگرداند. پس از گذراندن دوره‌ای 15 تا 20  روزه این افراد برای درمان تکمیلی باید به مراکز ترک اعتیاد تخصصی مراجعه کنند.

لازم به ذكر است عدم اطلاع‌رسانی کافی، موثر و کار آمد در مورد مواد مخدر صنعتی نه تنها باعث گسترش روزافزون این مواد بسیار خطرناک در جامعه گشته بلکه پیامدهای ناشی از آن همراه با دیگر مواد خوراکی نیز همچنان ناشناخته باقی مانده است.

انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super