امروز پنج شنبه , ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 18 April , 2024 ساعت 03:04:13 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / مصرف دخانيات دومين علت مرگ و مير در جهان است

مصرف دخانيات دومين علت مرگ و مير در جهان است

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، سیگار و تنباكو به عنوان دومین علل مرگ و میر در جهان شناخته شده است. از هر ۲ سیگاری یک نفر در اثر بیماری‌های ایجاد شده در اثر سیگار فوت می‌کنند. روزانه بیش از 15 میلیارد نخ سیگاردر سراسر جهان مصرف می‌شود. به عبارت دیگر هر دقیقه 10 میلیون نخ و یا 5.6 تریلیون نخ در سال. این بدان معناست که در دنیا روزانه به ازای هر ساکن کره زمین سه نخ سیگار به فروش و مصرف می‌رسد. در حالی که مصرف سیگار در بین مردان بالغ در حال کاهش است ولی در بین زنان و نوجوانان در هر دو جنس رو به افزایش است. تحقیقات نشان می‌دهد ۵۰ درصد کسانی که در نوجوانی سیگار می‌کشند ۱۵ تا ۲۰ سال ادامه می‌دهند.                    

آمار مصرف دخانیات در ایران

بر اساس آمار منابع گوناگون بالغ بر 12تا 15 میلیون نفر در ایران سیگاری هستند. کارشناسان از کاهش سن مصرف سیگار در ایران به مرز 11 سالگی خبر می‌دهند بررسی‌ها نشان می‌دهد كه از كل جامعه بالای 15 سال كشور، حدود 3 درصد زنان و حدود 25 درصد مردان سیگاری هستند میزان مصرف سیگار در کشورهای اسلامی از جمله ایران در دختران حدود 3 درصد است و در مردان این آمار 28 درصد است در کشور ما روزانه ۲۰۰ نفر و سالانه ۷۳ هزار نفر بر اثر سیگار می‌میرند و به گفته مسئولان این آمار طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار مرگ‌و‌‌میر در سال هم خواهد رسید.

ایرانی‌ها روزانه معادل ۳۰ میلیارد تومان سیگار می‌کشند و خرج درمان بیماری‌های ناشی از دخانیات می‌کنند. سالانه نزدیک به 60 میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود که بین 15 تا 25 میلیارد آن قاچاق است.

 بر اساس مطالعات مختلف در گذشته سن گرایش به دخانیات 14 تا 16 سال خواهد بود اما اکنون به 12 سالگی رسیده و به سمت نوجوانی سوق دارد و گرایش به دخانیات در پسران بیش از دختران است.

بر اساس جدید ترین آمارها در ایران 43 درصد دختران و 64 درصد پسران تجربه مصرف قلیان، 24.4 درصد دانش‌آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلی و بیش از 35 درصد از دانش آموزان پسر سیگار می‌کشند.

بررسی جدیدترین پژوهش‌های مستند و دانشگاهی کشور حاکی از افزایش میزان شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در میان دانش‌آموزان ایرانی است، اگر چه مسئولان آموزش و پرورش طی سال‌های اخیر شیوع مصرف سیگار و مواد دخانی در مدارس را قویاً تکذیب کرده‌اند، اما بر اساس آخرین پژوهش‌ها، تجربه مصرف سیگار در پسران و دختران تهرانی به ترتیب 35 و 26.9 درصد است.                  

مصرف دخانیات در اصفهان

از سال 84 تاکنون تعداد مراکز عرضه قلیان در شهر اصفهان 10 برابر شده است و به موازات آن میزان اعتیاد در جوانان و نوجوانان اصفهانی هم 10 برابر افزایش یافته است.

مطالعات انجام شده در اصفهان نشان داده که میزان مصرف قلیان در بین افراد تحصیل‌کرده این استان رو به افزایش است و مصرف قلیان افراد بالای ۱۲ سال به ۱۸ درصد رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان معتقد است مردم اصفهان در زمینه مبارزه با مصرف قلیان بی‌تفاوت‌اند و همین مسأله طرح مبارزه با قلیان را دچار مشکل کرده است. نداشتن آگاهی مردم از مضرات قلیان و سیگار سبب شده که هنوز همت مردمی برای رفع و جمع‌آوری قلیان در شهر اصفهان ایجاد شود. یشترین گروه در معرض خطر مصرف دخانیات در اصفهان جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند. در حال حاضر سه نوع روش عرضه و فروش قلیان در سطح اصفهان وجود دارد که فروش قلیان‌های جیبی بیشترین آسیب را به مصرف کنندگان وارد کرده است. قلیان دروازه ورودی اعتیاد و به طور قطع زنگ خطری برای افزایش معتادان در اصفهان است. نزدیک به 20 درصد از مردان اصفهانی مصرف کننده سیگار و قلیان هستند.

راهكارهایی برای پیشگیری

ایجاد هماهنگی و جلب مشارکت مجامع امور صنفی، تولیدی، توزیعی و اتحادیه ها در خصوص آموزش و بسترسازی مناسب جهت جلوگیری از توزیع مواد دخانی به ویژه قلیان در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، انجام تبلیغات محیطی و نمایش پیام‌ها و هشدارهای بهداشتی در مکان‌های پرتردد شهر، برگزاری مسابقات ورزشی با موضوعات کنترل دخانیات و درج شعارهای هشدار دهنده در سربرگ مکاتبات اداری، آموزش رابطین و بهره‌گیری از آنان در آموزش خانوارها و آموزش کارگران در کارگاه‌ها، کارخانجات مختلف و مراکز کارگری و اتحادیه‌های مربوطه با هدف آشنایی با مضرات مصرف دخانیات و دود تحمیلی آن لازم و ضروری است./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super