امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 08:49:43 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / معاینه و درمان افراد مشکوک به سالک رایگان است

معاینه و درمان افراد مشکوک به سالک رایگان است

به گزارش برخوارنیوز، مسئول واحد مبارزه با بیماری‌های درمانگاه نوایی دولت‌آباد در گفتگو با برخوارنیوز گفت: فصل شیوع بیماری سالک از اواخر فروردین تا اواخر شهریور می‌باشد و با توجه به اینکه پشه خاکی معمولاً در غروب و طول شب خوانخواری می‌کند و روزها را در جای تاریک و مرطوب، شکاف‌های عمیق دیوارها، اماکن متروکه و مخروبه و اطراف توده‌های زباله به استراحت می‌گذراند، توصیه می‌گردد افراد از غروب  تا طلوع آفتاب با نصب پشه‌بند، استفاده از لباس‌های آستین‌بلند و با استفاده از قلم دافعه حشرات، پوشش لازم در برابر نیش حشرات را برای خود و خانواده  فراهم نمایند.

سیدعلی طاووسی با اشاره به اینکه استان اصفهان یکی از مناطق مستعد این بیماری در ایران است افزود: لازم است در صورت گزیده شدن توسط پشه و عدم بهبودی تا یک هفته الی 10 روز، صرف نظر از وجود علائم این بیماری مانند خارش یا درد سریعاً به مراکز درمانی مراجعه نموده و به صورت رایگان معاینه و در صورت نیاز مداوا شوید.

مسئول واحد مبارزه با بیماری‌ها تأکید کرد: زباله‌ها و نخاله‌ها باعث تجمع موش‌ها و پشه‌ها در محل زندگی شده و همین امر باعث بروز این بیماری می‌شود.

وی گفت: با اقدامات بهسازی محیط و جمع‌آوری زباله‌ها از مراکز مسکونی توسط شهرداری‌های مناطق آمار ابتلا به سالک رو به کاهش است.

طاووسی با اشاره به اینکه کلیه مراحل معاینه، آزمایش و مداوا به صورت رایگان انجام می‌شود خاطر نشان کرد: با مراجعه به موقع به مراکز درمانی این بیماری کاملاً بهبود می‌یابد ولی چنانچه با سهل‌انگاری و عدم توجه در موعد مقرر مراجعه نشود آثار این بیماری تا آخر عمر بر روی سطح بدن باقی خواهد ماند.

این مسئول همچنین از مردم خواست تا در صورت مشاهد تجمع زباله در محل زندگی، سریعاٌ به مراکز درمانی اطلاع‌رسانی نمایند تا با درخواست از شهرداری‌های محل نسبت به پاک‌سازی آن اقدامات عاجل صورت گیرد.

گفتنی است سالک یک بیماری انگلی است که از طریق نیش پشه آلوده که می‌تواند منبع انسانی و یا منبع حیوانی (عمدتاً موش صحرایی) داشته باشد، به انسان منتقل می‌شود.

بر اساس آمار موجود آلوده‌ترین استان‌های ایران عبارتند از اصفهان، هرمزگان، کرمان، ‌فارس و گلستان است.  و در اصفهان شهرستان‌های برخوار، اردستان، نطنز و جرقویه بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری را داراست./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super