امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 03:50:51 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / سفیران سلامت خانواده خود باشید

سفیران سلامت خانواده خود باشید

به گزارش برخوارنیوز، با عنایت به اجرای برنامه ملی خودمراقبتی بویژه خودمراقبتی فردی که تاکید بر جذب سفیران سلامت خانواده دارد، از جامعه شهرستان برخوار دعوت می‌شود با حضور در مراکز بهداشتی درمانی سطح شهرستان نسبت به ثبت نام خود به‌عنوان سفیر سلامت اقدام نمایند.

لازم به ذکر است این سفیران سلامت از طریق پرتال ملی خودمراقبتی می‌توانند به وضعیت سلامت خود و خانواده‌شان و همچنین دریافت بسته‌های آموزشی دسترسی داشته باشند.

در ادامه توجه شما را به مطلبی پیرامون اهمیت ، اهداف و انواع  خودمراقبتی جلب می‌نماییم.

خودمراقبتی:

با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر و حركت از درمان قطعی بیماری‌ها به مراقبت مادام‌العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است به گونه‌ای كه طبق برآوردها 65 تا 85 درصد تمام مراقبت‌ها از نوع خودمراقبتی است.

«خودمراقبتی» شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار كه مردم برای خود، فرزندان و خانواده‌شان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت كنند، نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری كنند، ‌بیماری‌های مزمن خود را مدیریت كنند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، حفاظت كنند.

خودمراقبتی موجب ارتقای سلامت و کیفیت زندگی، افزایش رضایت بیماران، منطقی شدن استفاده از خدمات (نیاز كمتر به مشاوره ارایه دهندگان خدمات در مراكز بهداشتی، كاهش ویزیت بیماران سرپایی و كاهش استفاده از منابع بیمارستانی) و نیز کاهش هزینه‌های سلامت می‌شود.

سیاست‌های كلان سلامت حامی برنامه‌های آموزش و ارتقای سلامت

– سیاست‌های كلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری: بند 1 جزء 2 (آگاه‌سازی مردم از حقوق و مسؤولیت‌های اجتماعی خود و استفاده از ظرفیت محیط‌های ارائه مراقبت‌های سلامت برای رشد معنویت و اخلاق اسلامی در جامعه)، بند 2 (تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم در همه قوانین، سیاست‌های اجرایی و مقررات با رعایت اولویت پیشگیری بر درمان،….) و بند 11 (افزایش آگاهی، مسؤولیت پذیری، توانمندی و مشارکت ساختارمند و فعالانه فرد، خانواده و جامعه در تأمین، حفظ و ارتقای سلامت با استفاده از ظرفیت نهادها و سازمان‌های فرهنگی، آموزشی و رسانه‌ای کشور تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

در برنامه تحول نظام سلامت، برنامه ملی خودمراقبتی به عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحی و بسته خودمراقبتی در تاریخ 18/7/1394، طی نامه شماره 11036/300د معاونت محترم بهداشت برای اجرا، ابلاغ گردید.

انواع خودمراقبتی:

خودمراقبتی سازمانی

فرآیندی انتخابی، مشاركتی و فعال برای ارتقای سلامت یك سازمان‌‌ است كه توسط ائتلافی از اعضای سازمان، طراحی، اجرا، پایش و ارزشیابی می‌شود.

خودمراقبتی اجتماعی

فرآیندی انتخابی، مشاركتی و فعال برای ارتقای سلامت یك جامعه است كه توسط ائتلافی از شهروندان آن جامعه، طراحی، اجرا، پایش و ارزشیابی می‌شود.

خودمراقبتی فردی

شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدفدار كه فرد برای خود، فرزندان و خانواده‌اش انجام می‌دهد تا سالم بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود و خانواده خود حفاظت كند، نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود و آنها را برآورده سازد، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری كند، ‌بیماری های مزمن خود و خانواده خود را مدیریت كند و نیز از سلامت خود و خانواده‌اش بعد از ابتلا به بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان، حفاظت كند.

خودیاری

فرآیندی خودجوش است كه در آن افرادی كه مشكل یا آرمانی مشابه دارند، به یكدیگر كمك می‌كنند تا سلامت‌شان ارتقا یابد، از تأثیر بیماری و آسیب‌ كاسته شود و تا افراد در حد امكان به زندگی سالم و طبیعی خود بازگردند.

سفیر سلامت

سفیر سلامت عضوی از اعضای یك خانوار است كه حداقل 8 كلاس سواد خواندن و نوشتن دارد و به صورت داوطلبانه مسوولیت انتقال مطالب آموخته شده در حوزه سلامت و مراقبت فعال از سلامت خود و اعضای خانواده و جامعه را بر عهده دارد.

سفیر سلامت فعال

فعالیت سفیر سلامت از نظر وضعیت عملكرد به سه سطح تقسیم می‌شود:

 فعال از نظر فردی: گذراندن دوره‌های آموزشی و تكمیل زیج خودمراقبتی برای خود

فعال از نظر خانوادگی: تكمیل زیج خودمراقبتی برای اعضای خانوار و انتقال آموزش‌ها به آنها

 فعال از نظر اجتماعی: عضویت در شوراهای محلی/ استانداری و فرمانداری/ تشكل‌های مردمی و گروه‌های خودیار

سفیر سلامت افتخاری

فردی است كه علاوه بر خانوار خود، چند خانوار بدون سفیر سلامت را تحت پوشش قرار می‌دهد.

در اجرای برنامه خودمراقبتی فردی و جذب سفیران سلامت و به دنبال آن اطلاع رسانی گسترده در سطح شهرستان ، تا کنون 980 نفر از زنان و مردان شهرستان جذب و بسته آموزشی مربوطه جهت استفاده آنان توزیع گردید./ انتهای پیام

یک دیدگاه