امروز شنبه , ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Saturday , 20 April , 2024 ساعت 03:52:54 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اقتصادی / فرش دستبافت كرك و ابريشم برخوار دارای برند جهانی است

فرش دستبافت كرك و ابريشم برخوار دارای برند جهانی است

به گزارش برخوارنیوز  به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، كارشناس اتحادیه فرش دست بافت شهرستان برخوار گفت: يك چهارم فرش دستبافت كرك و ابريشم استان اصفهان در اين شهرستان بافته می‌شود و استادكاران اين حرفه دارای برندهای كشوری و جهانی هستند.

محمدرضا داوری با اشاره به اینکه بافت يك چهارم فرش دستبافت كرك و ابريشم استان اصفهان در شهرستان برخوار انجام می‌شود افزود: عمده‌ترین فرش‌های بافته شده در این شهرستان برای توزیع و فروش به بازار اصفهان انتقال تا در بازارهای داخلی و خارجی به فروش برسد.

وی با اشاره به اینكه در تمام روستاها و شهرهای شهرستان برخوار هنر قالی‌بافی وجود دارد افزود: بیشتر فرشی كه در این شهرستان بافته می‌شود از جنس كرك و ابریشم است و طرح‌های آن نیز لچك، ترنج و طرح صورت از جمله طرح‌هایی است كه در این شهرستان بافته می‌شود.

این كارشناس  فرش با اشاره به  بیمه قالی‌بافان گفت: بیمه برای قالیبافان از نظر جایگاه اجتماعی و شغلی بسیار حائز اهمیت است چرا كه بیمه جایگاه اجتماعی آن‌ها را ثبت می‌كند.

داوری اظهار داشت: از زمانی كه دولت بیمه قالی‌بافان را در دستور كار قرار داده است، بیمه تامین اجتماعی ملاك قالی‌بافان را كسانی می‌دانست كه دارای مدرك فنی و حرفه‌ای و یا عضو اتحادیه بودند و هیچ‌گونه نظارتی در خصوص اینكه این افراد واقعاً در این حرفه شاغل هستند نیز انجام نمی‌شد.

وی افزود: این امر موجب فرصت‌طلبی برخی از افراد جهت استفاده از بیمه قالی‌بافی شده است كه شغل آن‌ها قالی بافی نیست.

كارشناس اتحادیه فرش دست بافت شهرستان برخوار تصریح كرد: اتحادیه با همكاری اداره صنعت، معدن تجارت و همچنین بیمه تامین اجتماعی فعالیت بافندگانی كه در كارگاه‌ها و منازل مشغول به كار هستند را نظارت می‌كند.

داوری در ادامه گفت: با نظارت اتحادیه بر فعالیت قالی‌بافان كسانی كه شغل اصلی آن‌ها قالی‌بافی نیست شناسایی و بیمه آن‌ها قطع می‌شود و به جای آن كسانی كه به حرفه قالی‌بافی اشتغال دارند مشخص و به بیمه تامین اجتماعی معرفی تا از تسهیلات بیمه هنرمندان بهره‌مند شوند.

وی گفت: مزایای بیمه تحت اختیار قالی‌بافان این است كه  قالی‌بافان می‌توانند همزمان در چند كارگاه كار كنند و تحت اختیار یك كارفرما نیستند.

كارشناس اتحادیه فرش دستبافت شهرستان برخوار با اشاره به قوانین بیمه كارفرمایی تامین اجتماعی افزود: با توجه به اینكه زمان كاری مفید و بازدهی كاری قالی‌بافان مشخص نیست از لحاظ هزینه‌ای برای صاحبان كارگاه‌های قالی‌بافی مرقون به صرف نیست كه قالی‌بافان را بیمه كنند.

داوری با اشاره به عدم عضویت استادكاران فرش دستبافت در اتحادیه گفت: یكی از دلایل كندی فعالیت اتحادیه كمبود نیروی انسانی و عدم همكاری استادكاران این حرفه است.

وی تاكید كرد: استادكاران و قالی‌بافان در اتحادیه عضو شوند تا بتوانند از مزایای قانونی كه دولت برای آن‌ها در نظر گرفته است بهره‌مند شوند.

كارشناس اتحادیه فرش دستبافت شهرستان برخوار گفت: برخی از شركت‌های تابلو فرشی كه در شهرستان برخوار مشغول به كار هستند دارای مجوز نیستند.

داوری افزود: در این شهرستان هنوز هیچ ارگانی مسئولیت نظارت و كنترل بر شركت‌های تابلو فرش را بر عهده نگرفته است و این تابلو فرش‌ها كیفیت مطلوبی ندارند.

وی در زمینه حمایت اداره صنایع دستی از قالی‌بافان و تولیدكنندگان فرش دستبافت افزود: قبل از تشكیل اتحادیه، نقشه‌كش‌ها و رنگرزها برای فعالیت مجوز خود را از صنایع دستی می‌گرفتند ولی هم اكنون زیر نظر فنی حرفه‌ای و اتحادیه هستند./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super