امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 05:12:54 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / سیاسی / دستاوردهای برجام از زبان وزیر امور خارجه

دستاوردهای برجام از زبان وزیر امور خارجه

به گزارش برخوارنیوز ، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان امروز با حضور در مجلس شورای اسلامی به منتخبان ملت گزارشی از برجام ارائه داد. وی ضمن حمایت از برجام ، دستاوردهای  آن در كشور را چشمگیر دانست و به چند مورد از مهمترین آنها اشاره كرد.

توقف مسیر تحریم‌ها

ظریف در سخنان خود اشاره كرد  از زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای با پشتوانه تلاش و مقاومت مردم و اعتماد به خدا و اهل بیت ما هر روز به دنبال پیگیری حقوق ایران در دنیا بودیم و باید بدانیم اگر برجام نبود قرار بود تحریم‌ها افزوده شود و روند اجرایی تحریم‌های گذشته علیه ایران ادامه پیدا می‌کرد و در این مسیر فروش نفتمان به صفر می‌رسید.

افزایش سهمیه فروش نفت ایران

ظریف در گزارش خود به نمایندگان مجلس اعلام كرد: در آغاز کار دولت تدبیر و امید ما فروشمان به رقمی نزدیک به 850 هزار بشکه رسیده بود در حالی که پیش از آن و قبل از اعمال تحریم‌ها حدود دو میلیون بشکه فروش نفت داشتیم، اما به برکت مقاومت مردم این روند متوقف شد و امروز تولید نفت ما به بالاتر از دو میلیون بشکه رسیده است.

كاهش ریسك سرمایه‌گذاری خارجی در ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حضور هیات‌های خارجی در ایران و پس از حل و فصل پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد که دنیا ایران را محیطی امن برای سرمایه‌گذاری می‌داند، اما برخی کشورها و صهیونیست‌ها و سعودی‌ها به دنبال نشان دادن فضای ناامنی در کشور ما هستند و ما باید بدانیم که نباید به این فضا دامن بزنیم و جو روانی علیه کشورمان تشدید کنیم و دائم بگوییم که تحریم‌ها برداشته نشده و شاید به زودی اجرای برجام متوقف شود.

بازگشت برخی بدهی‌های ایران

ظریف تاکید کرد: پس از اجرایی شدن روال برجام ماهانه رقمی حدود 700 میلیون دلار وارد خزانه‌ای شد که موجودی فراوانی نداشت و نباید ما واقعیت را زیر سوال ببریم. همچنین تا به امروز 5 میلیاد دلار بدهی نفتی اماراتی‌ها به ایران، 2 میلیارد دلار بدهی شركت شل به ایران، 6 میلیارد دلار از بدهی نفتی هندی‌ها به ایران و تقریباً تمام مطالبات کشورمان از یونان به کشور بازگشته است.

 گشایش در روابط بانكی بین‌المللی

ظریف در سخنان خود در جمع نمایندگان مجلس دهم  ضمن اشاره به قابل وصول شدن بسیاری از منابع مالی‌ كشورمان  و  از سر گیری ارتباطات بسیاری از بانک‌های بین المللی با ایران افزود: پس از برجام  شرایط برای بازگشایی اعتبار اسنادی برای کشورمان و تجار فراهم شده است به گونه ای كه  تا 11 خردادماه جاری، حدود 4172 مورد اعتبار اسنادی یا همان "ال‌سی" باز شده و این رقم رو به افزایش است. ظریف تاکید کرد البته هنوز برخی از مشکلات وجود دارد اما این موانع و مشکلات هیچ ارتباطی با برجام ندارد و دیواری است که در طول سال‌ها بلندتر و بلندتر شده است.

افزایش منابع اعتباری

ظریف در سخنان خود خاطرنشان کرد: امروز خطوط اعتباری پیش روی کشور قرار گرفته و به دلیل حساسیت دولت برای هدایت این خطوط اعتباری و ارتباطات حاصله به سمت نیازهای داخلی کمی حرکت با فکر و طمأنینه بیشتر است اما بدانیم حدود 40 میلیارد دلار منابع اعتباری در کشور با دنیا ایجاد شد و در طول تاریخ ایران 60 توافق حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی با طرف‌های مختلف امضا شده که هفت توافق آن در طول ماه‌های پس از برجام بوده است.

وی تصریح کرد: تاکنون بیش از سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در کشورمان به تصویب رسیده که قطعا این رقم رو به افزایش خواهد بود.

كاهش قلدری آمریكائی‌ها

ظریف در ادامه با اشاره به برخی انتقاداتی كه پیرامون ادامه تحریمهای آمریكا علیه كشورمان مطرح می شود افزود: قرارمان نبود که تحریم‌های شرکت‌های آمریکایی را برداریم. همان‌طور که می‌بینید وزیر خارجه آمریکا به جای اینکه با قلدری بگوید ما تحریم می‌کنیم ناگزیر از گفتن آن است که "ما تلاش می‌کنیم که تحریم‌ها را برداریم". بحث بر این است که امروز مقامات آمریكایی از گذاشتن تحریمهای جدید بر علیه  طفره می‌روند و  از این اتهام که تحریم‌ها را علیه ایران ادامه دهند، فرار می‌کنند.

لزوم صبوری ملت برای به ثمر رسیدن برجام

ظریف با سخنانی گلایه آمیز نسبت به نمایندگان منتقدی كه دستاوردهای برجام را محدود می دانند گفت براساس کدام معادله‌ در پنج ماه گشایش اقتصادی ایجاد می‌شود که ما انتظار داریم پس از پنج ماه از اجرایی شدن برجام مشکلات فراوان گذشته به یکباره حل شود و دائم روی این موضوع تمرکز کنیم؟ وی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای با هدایت و نظارت رهبری شکل گرفته و قطعاً حمایت‌ها و هدایت‌های داهیانه ایشان در این مسیر باعث افتخار تیم مذاکره‌کننده بوده است و اگر این حمایت‌ها نبود نتیجه مورد نظر حاصل نمی‌شد.

تقاضای ظریف از مجلس دهم

ظریف در پایان سخنان خود به مشكلات دولت و وزارت امور خارجه برای اجرای برجام اشاره كرد و افزود: ما حدود هفت تا هشت سال از قوانین بین‌المللی عقب هستیم و در این سال‌ها ارتباط‌مان با بانک‌های خارجی قطع بود قوانین متعددی تغییر پیدا کرد و ما از مجلس تقاضا داریم پیوستن ایران به کنوانسیون‌های جدید را مطابق با لایحه‌های وزارت اقتصاد، وزارت خارجه و سایر بخش‌ها دریافت می‌کند مورد بررسی قرار دهد./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super