امروز جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 19 April , 2024 ساعت 03:41:01 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / مسجد جامع گز، شاهکاری از سلاجقه

مسجد جامع گز، شاهکاری از سلاجقه

به گزارش برخوارنیوز، مسجد جامع گز در 18 كیلومتری شمال شهر اصفهان واقع شده و از نواحی قدیمی و تاریخی حومه اصفهان محسوب می ‌شود.

این مسجد كوچک چهار ایوانی مربوط به دوره سلاجقه است كه در دوره‌های بعد، خرابی‌‌هایی به آن وارد آمده و تجدید ساختمان شده ولی به مقدار زیاد مشخصات سلجوقی خود را حفظ كرده است. ایوان‌های شمالی، جنوبی، خاوری و باختری در این مسجد دو به دو قرینه هم هستند و صحن آن به شكل مربع و طول و عرض آن در حدود 12 متر است.

آثار قابل ملاحظه سلجوقی این مسجد در ایوان باختری آن است و دو راهروی فعلی مسجد در طرفین این ایوان قرار دارند. درهر یک از دو ضلع شمالی و جنوبی ایوان باختری دو مدخل به ارتفاع تقریباً دو و نیم قرار دارد. تزیینات طاق‌های هلالی شكل آن‌ها از آجر و گچ، نظیر تزیینات سلجوقی داخل ایوان خاوری مسجد جمعه اصفهان است و در بالا پشت بغل‌هایی از تزیینات آجری دارد.

پشت مدخل دارای دو قسمت برجسته مدور در چپ و راست می باشد. محراب سلجوقی این ایوان در ضلع جنوبی آن واقع شده و در قسمت فوقانی آن محل یک كتیبه كه در اطراف این ایوان نصب شده بوده است، مشاهده می‌‌شود ولی كم‌ترین اثری از خود كتیبه باقی نمانده است.

مناره مسجد در شمال غربی آن واقع و در گذشته بلند‌تر از امروز (بیش از ۳۰ متر) بوده است که متأسفانه نیمی از مناره سلجوقی این بنا تخریب شده است و باقی‌مانده این مناره با تزئینات آجر از دیگر زیبایی‌های مسجد جامع گز به شمار می‌آید.

از ویژگی منحصر به فرد آن وجود دو راه پله جدا از هــم در درون آن می‌باشد. در کتیبه‌های این مسجد قدیمی آثار زیبایی از آیات قرآن به صورت خط بنایی در آنها به چشم می‌خورد که در یکی از این کتیبه‌ها و در داخل یک مربع صلوات بر ۱۴ معصوم، به خط بنایی نوشته شده که در بالای آن کلمه «الله» سمت راست آن کلمه «محمد» و سمت چپ کلمه «علی» و پایین این کتیبه کلمه «الحکم لله» حک شده است.

این مسجد به شماره ۳۲۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

/انتهای پیام/

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super