امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 10:56:12 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / سیاست بخش جدانشدنی از دین اسلام است

سیاست بخش جدانشدنی از دین اسلام است

به گزارش برخوارنیوز، دکتر سیدجلال حسینی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در سخنرانی خود پیرامون "رابطه دین با سیاست در اسلام" در مسجد سرجوب دولت‌آباد گفت: سیاست دارای 2 مفهوم است یکی به مفهوم استفاده از فریب و نیرنگ برای به دست آوردن قدرت و رسیدن به مطامع و اهداف خود به هر روش ممکن که این نوع سیاست را اسلام رد می‌کند و دیگری علم اداره جامعه و شیوه مدیریت بر جامعه و اجرای احکام الهی در بین مردم آن‌گونه که خدا فرموده است، می‌باشد.

حسینی با اشاره به اینکه دین اسلام برخلاف ادیان گذشته دین کامل و جامعی است و در واقع دین تمام ادوار است، گفت: در اسلام دین از سیاست جدا نیست و آن‌ها که چنین شعاری را مطرح می‌کنند یا جاهلند یا از روی غرض جهت رسیدن به مطامع خود شعار دین از سیاست جداست را سر می‌دهند.

وی گفت: توحید یکی از ارکان دین اسلام است و به معنای ایمان و اعتقاد به وحدانیت خداوند است. فرد مسلمان باید خدا را به یگانگی بپرستد و در مقابل طاغوت و کفر بایستد. خداوند همواره سفارش به جهاد در راه خدا کرده است. همین‌طور سفارش به امر به معروف و نهی از منکر شده است. این‌ها همه مصداق سیاسی بودن دین اسلام است.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری  گفت: امام حسین (ع) اگر سکوت می‌کرد و در مقابل طاغوت زمان خود سر تعظیم فرود می‌آورد، مگر غیر از این بود که به عنوان فرزند پیامبر احترامش را نگه می‌داشتند و از جایگاه مناسبی در دستگاه حاکم برخوردار می‌شد.

وی گفت: امام حسین (ع)  بنا به وظیفه و بر اساس اینکه سیاست بخش جدانشدنی از دین است در برابر ظلم قیام کرد و در این راه خود و خانواده‌اش به شهادت رسیدند.

حسینی با اشاره به مقام شامخ شهدا در اسلام تصریح کرد: یک جهادگر همیشه در مقابل ظلم و طاغوت ایستادگی می‌کند و چنانچه در این راه کشته شود به درجه رفیع شهادت نائل آمده است و جهاد و کشته شدن در راه خدا نوعی سیاست است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: امام (ره) فرمودند "از پنجاه باب فقه فقط تعداد محدودی مربوط به احکام است و بقیه آن سیاست است". با بررسی مسایل فقهی نظیر جهاد، امر به معروف، نهی از منکر و موارد دیگر، درستی این فرموده روشن می‌شود.

وی در ادامه گفت: ما معتقدیم که امام الزمان (عج) با ظهور خود ریشه ظلم را نابود و عدالت را در سراسر دنیا گسترش می‌دهد و به مفهوم واقعی در آن زمان دنیای اسلام تشکیل می‌شود. این هم به معنای سیاسی بودن دین اسلام است.

حسینی در تأکید سیاسی بودن دین اسلام گفت: 40 درصد  آیات قرآن مفهوم سیاسی دارد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر اسلام سیاسی است چرا مراجع تقلید در سیاست دخالت نمی‌کنند گفت: وقتی حکومت اسلامی است و حاکم اسلامی در رأس حکومت قرار دارد، در مسائل سیاسی بقیه فقها و مراجع می‌بایست تابع حاکم اسلامی یا همان ولی فقیه باشند.

وی تصریح کرد: ولی فقیه در مسائل سیاسی تنها کسی است که می‌تواند نظر بدهد و بقیه علما و مراجع در صورت داشتن نظر متفاوت می‌توانند آن  را با ولی فقیه مطرح نمایند ولی مجاز به طرح آن به صورت عمومی چنانچه ایجاد اختلاف نماید نیستند.

حسینی با اشاره به مشکلات فعلی عراق در زمینه رهبری شیعه و لزوم پیروی از حاکم اسلامی گفت: آیت‌الله سیستانی مرجع تقلید شیعه در عراق دارای جایگاه ویژه‌ای می‌باشد و زهبری شیعیان عراق را به عهده دارد ولی مقتدی صدر رهبر یک گروه شیعی در عراق به علت ناآگاهی از مسائل سیاسی و درک و فهم کوتاه و ناقص از اسلام با آن مرجع به مخالفت برخواسته است و باعث ایجاد مشکلاتی برای شیعیان عراق شده است.

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه چرا در حکومت اسلامی فساد و نابرابری وجود دارد گفت: اتفاقا آن جاهایی که احکام اسلامی پیاده شده و فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری عمل شده است، در آن امور موفق بوده‌ایم و هنگامی که ما افراد نامناسب را برای مسئولیتی انتخاب کردیم گاهاً دچار مشکل شده‌ایم.  

وی با اشاره به اقدامات سپاه در سوریه و عراق گفت: این نهاد مستقیماً زیر نظر رهبر اداره می‌شود و از این رو همواره در عرصه‌های مختلف موفق بوده‌است و رسالت خود را به نحو شایسته انجام داده است.

حسینی گفت: اگر اقدامات سپاه نبود داعش پس از فتح عراق و سوریه مستقیما وارد جنگ با ابران می‌شد و می‌توانست خطر بزرگی برای کشور محسوب شود.

/انتهای پیام/

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super