امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 02:35:47 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / دومین جلسه طلوع شبانه در پارک سرجوب برگزار شد + تصاویر

دومین جلسه طلوع شبانه در پارک سرجوب برگزار شد + تصاویر

به گزارش برخوارنیوز ، دومین جلسه طلوع شبانه با موضوع پرسش و پاسخ پیرامون معارف اسلامی در شام وفات خدیجه کبری (س) در پارک سرجوب برگزار شد.

در ابتدای جلسه، حجت الاسلام صدری با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر (ع) پیرامون اهمیت فراگیری علم گفت: امام محمد باقر (ع) فرمودند "علم درون گنجینه‌ای قرار دارد و کلید این گنجینه سوال است".

صدری افزود: امام باقر (ع) در ادامه این حدیث می‌فرمایند ای مومنان خداوند شما را رحمت کند که سوالات خود را می‌پرسید.

این استاد دانشگاه گفت: بنا به سخن امام محمد باقر (ع) چهار نفر در مجلس پرسش و پاسخ از طرف خداوند پاداش دارند. نفر اول کسی است که سوال می‌پرسد نفر بعدی کسی است که به سوال پاسخ می‌دهد  نفر سوم کسی که در محل پرسش و پاسخ حضور دارد و مطلب را گوش می‌دهد و نفر چهارم کسی  است که در جلسه پرسش و پاسخ حضور ندارد ولی تمایل به حضور داشته است ولی بخاطر مشکلات نتوانسته شرکت نماید.

 این مدرس حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که در نماز جماعت چرا نباید حمد و سوره را قرائت نمود پاسخ داد: در نماز جماعت نمازگزار نمی‌تواند حمد و سوره را قرائت نماید بخاطر اینکه نمازگزار باید از امام جماعت تبعیت نماید و سبقت گرفتن از امام جماعت جایز نیست و دلیل دیگر آن است که امام جماعت در حمد و سوره، بخشی از قرآن را تلاوت می‌نمایند و در قرآن آمده است که هنگامی که قرآن خوانده می‌شود سکوت نمایید و به آن گوش دهید تا شاید مورد رحمت خداوند قرار گیرید.

حجت‌الاسلام صدری پیرامون روش‌های تشویق نوجوانان به ادای نماز گفت: برای اینکه فرزندان ما اهل نماز خواندن شوند چند نکته را باید رعایت نمود. اول اینکه والدین خودشان اهل نماز اول وقت باشند و نماز را با شور و حال  بجای آورند. نکته بعد اینکه نماز را برای فرزندان خود زیبا کنید بدین صورت که با اختصاص فضایی از منزل برای عبادت و نماز و تزیین آن فرزندان را تشویق به نماز نماید. همچنین می‌توان برای نماز فرزندان پاداش مشخص کرد تا پس از مدتی نماز در وجود آن‌ها نهادینه شود.

حجت‌الاسلام صدری با اشاره به آیه 53 سوره زمر در مورد این‌که چگونه باید توبه نمود گفت: آیه ۵۳ سوره زمر امیدبخش‌ترین آیه از قرآن کریم است و خداوند در این آیه می‌فرماید " بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏‌ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را می‌بخشد، كه او آمرزگار مهربان است‏."

وی در ادامه گفت: کسی که از گناه و معصیت خود نادم و پشیمان است باید به درگاه خداوند توبه نماید و آن دارای چهار مرحله است. مرحله اول توبه، اظهار پشیمانی واقعی به درگاه خداوند است. دومین مرحله این است که به زبان خود ابراز استغفار نماید. سومین مرحله توبه آن است که تصمیم به ترک جدی گناه و عدم تکرار آن نماید و چهارمین مرحله توبه آن است که گناه را جبران نماید بدین‌ صورت که اگر گناه حق‌الناس است آن را بپردازد و رضایت فردی که مورد تظلم قرار گرفته است را بدست آورد و اگر حق الله است با ادای قضای واجبات و عبادت بیشتر در جبران آن برآید.

صدری در پاسخ به چگونگی ازدیاد جمعیت در بین فرزندان حضرت آدم (ع) گفت: در این مورد سه نظریه وجود دارد. یکی اینکه فرزندان آدم (ع) با نسل قبل از خود ازدواج نموده‌اند و صاحب فرزند شده‌اند و دیگر اینکه آن‌ها با طایفه جنیان ازدواج کرده‌اند و نظر سوم که درست‌تر می‌باشد اینکه خواهر و برادران با یکدیگر ازدواج نموده و صاحب فرزند شده‌اند.

این مدرس حوزه تصریح کرد: در آن زمان خداوند ازدواج با محارم را حرام نکرده بود و از این جهت  بر این مسئله اشکالی وارد نیست زیرا احکام خداوند یک جا بر انسان وارد نشده است و در ادوار مختلف به تدریج احکام الهی صادر و بندگان به آن ملزم شده‌اند.   

این کارشناس مذهبی در مورد سختگیری والدین برای ازدواج فرزندان دختر و توسل به استخاره گفت: دین اسلام سفارش به ازدواج زودهنگام کرده است و روا نیست که والدین با سخت‌گیری‌های بی‌مورد خود ازدواج فرزندانشان را به تأخیر بیندازند و اسباب گناه و معصیت را در آن‌ها به وجود آورند.

وی در ادامه توضیح داد:‌ اولاً در کار خیر حاجت هیچ استخاره نیست و استخاره زمانی توصیه می‌شود که فرد برای گشایش کار خود تحقیقات، مطالعات و مشورت‌های لازم را انجام داده است و به نتیجه‌ای نرسیده است و دچار شک و ترید است آن‌گاه به وسیله استخاره از خداوند کمک می‌گیرد که آن هم شرایط و اسباب خود را دارد از این رو در امر ازدواج، خرید خانه، انتخاب شغل و اموری نظایر این‌ها باید مطالعه و تحقیق کرد و استخاره بی‌معناست.

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super