امروز پنج شنبه , ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 25 April , 2024 ساعت 01:27:30 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / فرهنگی / شریعتی یک نابغه بود

شریعتی یک نابغه بود

به گزارش برخوارنیوز، بسیاری از مشکلاتی که ما درباره شریعتی داریم این است که آثارش مطالعه نمی‌شود. یعنی به جرأت می‌توان گفت که کسانی اظهارنظر می‌کنند که آثار او را نخوانده‌اند و تنها چیزی شنیده‌اند.

شریعتی امروز البته مثل گذشته مطرح نیست و مانند آن زمان برای خریدن آثارش هجوم نمی‌آورند اما این‌طور هم نیست که شریعتی کهنه شده باشد. او شخصیتی چند بعدی بود و قطعاً برخی از ابعادش امروزه قابل طرح است. از جمله جست‌وجوی هویت و سیاست‌گذاری هویتی و شناخت هویت ایرانی است. جامعه امروز ما به سمت ایرانی‌گری خود می‌رود و شریعتی در مبحث توجه به میراث ملی حرف‌هایی دارد.

از نکاتی که امروزه شاید مطرح نباشد اما در آینده زنده می‌شود، جنبه‌های دینی شریعتی است. شریعتی به هر حال یک روشنفکر دینی است. دین پدیده‌ای نیست که در زندگی بشر از بین برود. نوشته‌های شریعتی به عنوان مباحثی مدرن قابل توجه است حتی در آینده‌های دور. یکی از مسائل دیگر رابطه دین و سیاست است. گرچه شریعتی متهم می‌شود به اینکه دین را ایدئولوژیک کرده است اما در واقع دینی که شریعتی می‌خواست، دین اجتماعی بود نه دینی که ایدئولوژی حکومت باشد و ابزار تاسیس قدرت و بلوک قدرت در بنیان‌گذاری حکومت.

در نهایت شریعتی به عنوان یک انسان مطرح است. انسانی که نبوغ داشت. او سی ‌و هشت سال بیشتر نداشت که ممنوع‌القلم شد. هیچ نویسنده‌ای در ایران نداریم که در اوج جوانی این‌همه نظر بدهد و اثر چاپ کند. او یک انسان ایرانی تلاشگر و نابغه بود. کسی بود که هدف داشت و به هدفش متعهد بود. یک استاد متعهد که به کشور و حرفه خودش خیانت نمی‌کرد. شریعتی به لحاظ شخصی هم قابل توجه است. یکی از ابعاد بسیار جالب شریعتی، جهانی شدن اوست. هیچ نویسنده‌ای در ایران، به اندازه شریعتی جهانی نشده است. شریعتی روی مسائلی انگشت گذاشت که به معنویت و دین ارتباط داشت و دین اسلام هم که گستره عظیمی دارد. زبانی نیست در جهان که آثار او توجه نشده باشد. این یک افتخار ملی است.

تأثیر افکار او در جهان متفاوت است. یکی از بیشترین جاهایی که شریعتی نفوذ روشنفکری داشته است و ما نمی‌دانیم، ترکیه است. عرب‌ها نگرش خاصی نسبت به ایرانیان دارند. آثار شریعتی در جهان عرب خیلی ترجمه شده است. اما بیش از هر جا در ترکیه تأثیرگذار بوده است. تقریباً می‌توان گفت که میراث روشنفکری دینی مدیون علی شریعتی است. کتابی نیست از شریعتی که به ترکی ترجمه نشده باشد. هنوز هم در کتاب‌فروشی‌های آنکارا و استانبول آثار او هست. این است که خیلی در جامعه ترکیه اثرگذار بود. اما متأسفانه ما اطلاعات دقیقی هم نداریم.

منبع: بنیاد فرهنگی دکتر علی شریعتی

/انتهای پیام/

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super