امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 05:14:41 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / آموزش و پرورش رایگان؛ از شعار تا عمل

آموزش و پرورش رایگان؛ از شعار تا عمل

به گزارش برخوارنیوز، دوباره شروع ثبت نام مدارس و اعتراض مردم به دریافت شهریه در مدارس دولتی، این ماجرا چند سالی است که در این زمان از سال نقل محافل است.

در بحبوحه ثبت نام مدارس زمزمه‌های تخلفات ثبت نام از جمله دریافت شهریه در رسانه‌های گروهی به گوش می‌رسد.

در این راستا وزارت آموزش و پرورش با پخش مصاحبه و انتشار اطلاعیه‌های پی در پی دریافت هرگونه مبلغی را تحت عنوان شهریه ممنوع اعلام کرده و از مردم می‌خواهد تخلفات را گزارش دهند.

صرف نظر از تخلف برخی از مدیران مدارس به علت دریافت مبالغ سنگین از مردم ، این سوال پیش می‌آید که وزارت محترم آموزش و پرورش که برخلاف وعده‌های خود طی چند سال گذشته هیچ‌گونه کمک مالی تحت عنوان سرانه آموزشی به مدارس ننموده است چگونه به خود اجازه می‌دهد مدیران مدارس را تضعیف نموده،  آن‌‌ها را در مقابل مردم قرار دهد.

مدیران مدارس با عدم واریز سرانه از طرف دولت و عدم دریافت شهریه از اولیای دانش‌آموزان چگونه مدارس خود را مدیریت نمایند؟

آیا زمان آن فرا نرسیده است که با مردم صادق باشیم؟

بر اساس اصل سی‌ام قانون اساسی دولت‏ موظف‏ است‏ وسایل‏ آموزش‏ و پرورش‏ رایگان‏ را برای‏ همه‏ ملت تا پایان‏ دوره‏ متوسطه‏ فراهم‏ سازد.  طبق این اصل قانون اساسی که به «اصل آموزش و پرورش رایگان» مشهور است، دولت مکلف است شرایطی را فراهم کند تا همه کودکان کشور بتوانند به صورت رایگان تا پایان دوره متوسطه دوم به ادامه تحصیل بپردازند.

اگر طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی تحصیل برای فرزندان این مرز و بوم رایگان است و هزینه آن را دولت می‌بایست متقبل شود چرا در پرداخت آن کوتاهی می‌نماید؟ آیا ریاضت اقتصادی فقط  در آموزش و پرورش باید انجام شود و دیگر ارگان‌ها و نهادها مستثنی هستند؟

و یا اگر مردم می‌بایست هزینه تحصیل فرزندان خود را بپردازند آنرا به طور روشن اعلام نمایند تا همه تکلیف خود را بدانند و از سوء‌ظن و درگیری جلوگیری شود.

این دوگانگی رفتار از طرف آموزش و پرورش، اهداف تعلیم و تربیت را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد. بطوری که مدیر مدرسه نمی‌تواند تصمیم روشن و دقیقی نسبت به وضعیت آموزشی مدرسه خود اتخاذ نماید.

از یک سو دریافت شهریه از رسانه‌های جمعی ممنوع اعلام می‌شود و از سوی دیگر مدیران مدارس را نسبت به دریافت کمک‌های مردمی تشویق می‌نمایند.

اگر سرانه آموزشی به حساب مدارس واریز می‌شد آیا مدیران از والدین هزینه‌ای دریافت می‌کردند؟

اصلاً و ابدا.

مدیران مدارس در طول سال تحصیلی با هزینه‌های فراوانی روبرو هستند و چنانچه منابع مالی در اختیار نداشته باشند از عهده پرداخت آن‌ها برنخواهند آمد.

در صورت عدم واریز سرانه دولتی یا عدم دریافت شهریه ثبت نام  در مدارس، یا باید امر آموزش تعطیل گردد و یا به حداقل‌ها بسنده شود.

همگان به خوبی می‌دانند که آینده هر کشور به آموزش و پرورش آن کشور ارتباط مستقیم دارد. اگر آموزش و پرورش رسالت خود را بخوبی انجام دهد، شاهد نسلی موفق، پویا و متعهد خواهیم بود.

سخن آخر اینکه:

برای اداره مدارس به منابع مالی نیاز است و برای تأمین آن یا وزارت آموزش و پروروش می‌بایست سرانه آموزشی قابل قبول و مکفی به حساب مدارس واریز نماید و یا اگر از عهده چنین امری عاجز است به طور منطقی و بر حسب اینکه مدارس چه نوع خدماتی را به دانش‌آموزان ارائه می‌نمایند و با توجه به هزینه‌های آموزشی مبلغی مشخص و اعلام گردد.

ناگفته نماند در مورد دریافت هزینه‌های آموزشی از مردم می‌بایست به شرایط اقتصادی مردم و رعایت انصاف  و تقسیط شهریه توجه نمود./ انتهای پیام

ایمنا

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super