امروز پنج شنبه , ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 18 April , 2024 ساعت 03:40:22 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / علمی / آیا بختک واقعیت دارد؟

آیا بختک واقعیت دارد؟

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، احساس خفگی، ترس، عدم توانایی در حرکت دادن اندام‌ها، تنفس سنگین، شنیدن صداهای نامفهوم و احساس پریشانی در خواب از مواردی است که بیشتر افراد حداقل یک بار آن را تجربه کرده‌اند.

در باورهای عامیانه این حالت‌های اختناق و سنگینی در خواب را بختک، درفنجک، سکاچه و غیره می‌نامند و اعتقاد دارند موجودی نامرئی شب هنگام بر بدن افراد چیره می‌شود و روح او را تسخیر می‌کند. این حالت با احساس شناور بودن در هوا و وزوز کردن گوش نیز همراه است.

برخی معتقدند بختک یا سکاچه موجودی جاندار است که شب‌ها و در تاریکی زیر درخت‌ها و جنگل‌ها می‌گردد. احتمال این اعتقاد از ناآگاهی عوام از گازکربنیکی است که شب‌ها از گیاهان متصاعد می‌شود و کسی را که زیر درخت خوابیده را خفه می‌کند.

از نظر علمی فلج خواب همان علایمی را دارد که در هنگام چیره شدن بختک بر بدن روی می‌دهد. در این فرایند که هنگام بیدار شدن از خواب یا مدت کوتاهی پس از خواب رفتن روی می‌دهد بخش یا تمام اندام‌ها شامل بازوها، پاها و یا کل بدن قدرت حرکت را از دست می‌دهد. این حالت که به صورت خودکار از سوی مغز کنترل می‌شود برای جلوگیری از حرکت فردی است که خواب می‌بیند و ممکن است در خواب اقدام به راه رفتن کرده و به خود آسیب بزند.

خواب یک نیاز فیزیولوژیک است که بی‌نظمی و کم خوابی می‌تواند به علت اختلالاتی در سیستم بدن شود.

اضطراب، افسردگی، مشکلات روحی، خواب نامنطم و اضافه وزن  می‌تواند از دلایل دیدن کابوس در خواب و در نتیجه  فلج خواب باشد. بهتر است قبل از خواب از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار، چای، ‌قهوه و نوشابه و همچنین خوردن غذای سنگین خودداری شود. مصرف فرآورده‌های گوشتی مثل سوسیس و کالباس نیز قبل از خواب می‌تواند باعث اختلال در خواب شود.

فلج خواب یک اختلال رایج در دنیا است. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۲۵ تا ۴۰ درصد جمعیت جهان در طول عمر خود حداقل یک بار فلج خواب را تجربه کرده‌اند، بنابراین این پدیده شایعی محسوب می‌شود.

تغییر سبک زندگی، رفتن به محیط جدید و بهم خوردن زمان خواب از دلایل بروز این حالت است.

به طور معمول زنان ۲ تا ۴ درصد بیشتر از مردان دچار فلج خواب می‌شوند، این پدیده اصلا ترسناک نیست و در زمان کوتاهی پایان می‌گیرد و هیچ گونه صدمات جسمی به همراه ندارد./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super