امروز سه شنبه , ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Tuesday , 23 April , 2024 ساعت 05:05:28 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / تاریخی / از سلمانی تا آرایشگری

از سلمانی تا آرایشگری

به گزارش برخوارنیوز، پیشه سلمانی در قدیم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است به طوری‌که یکی از پیشه‌های پرکاربرد و پرمشغله همین شغل سلمانی بوده که امروزه به آرایشگری تغییر نام داده است.

یک آرایشگر امروزی تنها بخشی از پیشه سلمان‌های قدیم، که همان اصلاح سر و ریش مردان است را انجام می‌دهد. در حالی‌که سلمانی‌ها در قدیم در زمینه‌های مختلفی فعالیت داشتند.

شغل اصلی سلمانی‌ها اصلاح سر و صورت مردها بوده است که یا به صورت ثابت و در دکان سلمانی به این شغل می‌پرداختند و یا اینکه به صورت دوره‌گردی به همراه کیف و وسایل خود در معابر و گذرگاه‌ها حاضر و به اصلاح موی سر و صورت مردم می‌پرداختند.

یک سلمانی گاهی در حمام‌های عمومی حاضر می‌شد و در آنجا به اصلاح و کوتاه کردن موی سر و ریش مردم می‌پرداخت.

سلمانی‌ها علاوه بر اصلاح مو، مسئول خبر کردن مردم جهت حضور در مراسمات مختلف نیز بوده‌اند. به این شکل که برای مراسم مختلف بر روی کاغد سیاهه افراد توسط میزبان تهیه و در اختیار سلمانی قرار داده می‌شد. وی موظف بود طبق سیاهه به منزل تک تک مدعوین رفته و زمان و مکان مراسم را جهت حضور وی اعلام نماید.

از دیگر وظایف یک سلمانی در قدیم، آشپزی مراسماتی بود که خود عهده‌دار دعوت از مدعوین طبق سیاهه بوده است. پذیرایی از مهمان‌ها در طول مراسم نیز بر عهده سلمانی بود.

از این‌ها که بگذریم، مردم برخی از امور پزشکی خود را نیز به سلمانی‌ها محول می‌کردند. اموری چون کشیدن دندان، ختنه نوزادان، زخم‌بندی و گاهی حجامت از کارهایی بودند که سلمانی‌ها بر عهده داشتند.

جالب این‌که سلمانی‌ها به ازای فعالیت‌های جانبی خود هیچ‌گونه وجهی دریافت نمی‌کردند و تنها در وقت دروی گندم از مشتریان خود که عمدتاً به کشاورزی مشغول بودند مواجب دریافت می‌نمودند./ انتهای پیام

 

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super