امروز پنج شنبه , ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 25 April , 2024 ساعت 04:18:41 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / خبر ویژه / آمریکایی‌ها با اقدامات خود قدم به قدم از مفاد برجام دور می‌شوند

آمریکایی‌ها با اقدامات خود قدم به قدم از مفاد برجام دور می‌شوند

محمود معلمی تحلیگر ارشد مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با برخوارنیوز در یک‌سالگی برجام اظهار داشت: توافق جامع هسته‌ای وین که با واژه "برجام" معروف می‌باشد و این واژه مخفف عبارت «برنامه جامع اقدام مشترک» بین ایران و ۶ قدرت جهانی است به یکسالگی خود نزدیک می‌شود.

 این کارشناس سیاسی افزود: با گذشت یک سال از توافق‌نامه برجام بار دیگر بدعهدی آمریکا بر همگان روشن و معلوم شد که آن‌ها به هیچ عنوان به برجام عمل نخواهند کرد.

معلمی با اشاره به بهانه‌گیری‌ها و طرح مسائل غیرهسته‌ای گفت: آمریکایی‌ها با این‌که متن برجام را امضا کردند ولی به تعهد خود پایبند نبوده و مدعی هستند که به روح برجام باید عمل شود و در این زمینه با طرح ۷ برجام از جمله برجام موشکی در اندیشه تغییر ساختار جمهوری اسلامی می‌باشند.

وی تأکید کرد: آمریکایی‌ها با اقدامات خود قدم به قدم از مفاد برجام دور می‌شوند و در نظر دارند ایران را به عقب برانند.

این استاد دانشگاه با اشاره به لایحه اصلاحیه قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور و کاهش ۵ هزار میلیارد تومانی بودجه دفاعی تقدیمی به مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: متاسفانه برخی از دولتی‌ها همسو با سیاست آمریکا و هم‌پیمانان او همین مسیر را طی می‌کنند.

این کارشناس سیاسی افزود: مقام معظم رهبری از همان ابتدا فرمودند که من خوش‌بین نیستم و شما به اهدافتان نخواهید رسید و همه دیدیم که پیش‌بینی مقام معظم رهبری که نشان از عمق درایت و توجه ایشان به مسائل سیاسی است درست پیش‌بینی شد.

معلمی گفت: علی‌رغم نامه‌ مقام معظم رهبری به روحانی رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی، مبنی بر بررسی‌های دقیق و مسئولانه‌ برجام در مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی و عبور این موافقتنامه از مجاری قانونی، دستورات مهمی در خصوص رعایت و حفظ منافع ملی و مصالح عالیه کشور، صادر و شورای عالی امنیت ملی را به رعایت این موارد و الزامات تأکید کردند و در آن خط قرمزهایی را روشن و دولت را موظف به رعایت آن نمودند ولی دولت از برخی از خط قرمزها گذشت و به برجامی توافق کرد که امروزه هیچ‌کدام از بندهای آن اجرایی نشده است و امروز شاهد هستیم که مقام‌های دولتی از جمله دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعتراف می‌نماید که طرف مقابل ایران را فریب داده است.

این تحلیگر سیاسی در ادامه گفت: دولت یازدهم به دنبال فریب مردم است و در شرایط فعلی که برجام نافرجام مانده است مطرح می‌نماید که نتیجه برجام اقتصادی نیست و حال آن‌که قبلاً گفته می‌شد حتی آب خوردن مردم هم به برجام بستگی دارد.

وی گفت: دولتی‌ها، با وجود بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم و رکود بی‌سابقه بازار و تعطیلی ۶۰ درصدی شرکت‌ها و صنایع تولیدی و در نتیجه بی‌کاری روزافزون مردم مدعی است که برجام ایران را از شروع جنگ دور نموده است حال آن‌که ۳۷ سال است که دشمنان ایران رجزخوانی کرده‌اند ولی هیچ‌گاه جرأت و قدرت جنک با ایران را نداشته‌اند و در آن تردیدی نیست که اگر درصدی احتمال پیروزی می‌دادند از به‌راه‌اندازی جنگ علیه ایران ابایی نداشتند.

معملی همچنین گفت: این‌که گاهی دررسانه‌ها مطرح می‌شود که اروپایی‌ها با ایران در مسائل اقتصادی قرارداد منعقد کرده‌اند واقعیت ندارد و تنها برخی از شرکت‌های اروپایی با ایران تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند بدین معنی که چنانچه آمریکا اجازه بدهد و تحریم‌ها لغو شود آن‌گاه قرارداد منعقد و روابط کاری آغاز می‌شود.

وی با اشاره به  افزایش تحریم‌ها، بلوکه کردن نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار پول ایران در دادگاه‌های آمریکا علیه ایران، تصویب نخریدن آب سنگین از ایران و عدم فروش هواپیما به ایران و صدها مورد از این دست، از دولت خواست که بیش از این افکار مردم را فریب ندهد و با صراحت اشتباهات خود را بیان نماید و از مردم عذرخواهی کند.

معلمی تصریح کرد: این آمریکایی‌ها همان آمریکایی‌های قدیم ، بدعهد و دشمن، با همان سیاست‌ سلطه بر دولت‌ها هستند و عوض‌ نشده‌اند و طبق فرمایش مقام معظم رهبری "دولت ایالات آمریکا، در قضیّه‌ی هسته‌ای و نه در هیچ مسئله‌ی دیگری، در برابر ایران رویکردی جز خصومت و اخلال در پیش نگرفته است و در آینده هم بعید است جز این روش عمل کند" و امروز لزوم توجه دولت‌مردان به توجه و اهتمام به فرمایشات و تدابیر مقام معظم رهبری و عمل به آن‌ها بیش از پیش روشن‌ می‌شود./ انتهای پیام

ایمنا

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super