امروز جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 19 April , 2024 ساعت 09:29:04 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / خبر ویژه / هدایت تحصیلی، تضمین آینده شغلی دانش‌آموزان

هدایت تحصیلی، تضمین آینده شغلی دانش‌آموزان

به گزارش برخوارنیوز، در گیر و دار انتخاب رشته و ثبت نام  دانش‌آموزان در پایه دهم، حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون هدایت تحصیلی مطرح و دانش‌آموزان زیادی نسبت به رشته پیشنهادی معترض می‌باشند.

در نظام جدید آموزشی با استقرار پایه نهم در متوسطه اول، انتخاب رشته و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در همین پایه و براساس آزمون‌های رغبت و استعداد، نمرات دروس پایه در سه سال متوسطه اول، نظر مشاور، دبیران و اولیاء و تمایل دانش‌آموزان صورت می‌گیرد.

مسلم این‌که آموزش و پرورش با توجه به ظرفیت دانشگاه‌ها و استعداد و علاقه دانش‌آموزان نسبت به هدایت تحصیلی اقدام و در نظر دارد دانش‌آموزان به طور منطقی و بر اساس علاقه و استعداد در رشته‌های مختلف به تحصیل مشغول شوند.

تجربه‌های سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در برخی از رشته‌ها تعداد خروجی دانش‌آموزان از دبیرستان با ظرفیت ورودی دانشگاه‌ها برابر نبوده و این امر باعث رقابت شدید در رشته مورد نظر و در نهایت سرخوردگی و ناامیدی دانش‌آموزان می‌شود.

به نظر می‌رسد چنانچه این اقدام بر اساس معیارهای استاندارد و در شرایط مناسب صورت گیرد می‌تواند کمک شایان توجهی به انتخاب رشته دانش‌آموزان و در نتیجه تضمین آینده شغلی آن‌ها نماید.

از آنجایی که این طرح برای اولین بار است که پیاده‌سازی و اجرا می‌شود کم و کاستی‌هایی بهمراه  دارد از آن جمله آگاه نبودن دانش‌آموزان به اهمیت آزمون‌های مشاوره‌ای رغبت و استعداد و سرسری گرفتن آن، کم توجهی دبیران نسبت ارزیابی واقعی دانش‌آموزان در دروس خاص، توجیه نبودن اولیا و دانش‌آموزان را می‌توان از مشکلات هدایت تحصیلی در سال جاری نام برد.

بر همین اساس تعدادی از دانش‌آموزان نسبت به اولویت‌بندی رشته‌های پیشنهادی در برگه هدایت تحصیلی خود اعتراض داشته و تمایل به انتخاب رشته دیگری دارند.

بنابراین با توجه به مشکلات ساختار جدید انتخاب رشته انتظار می‌روند با اتخاذ تمهیدات لازم به‌گونه‌ای عمل شود که هدایت تحصیلی، هدایت اختیاری بر اساس میل و علاقه دانش‌آموزان باشد و تصور نشود که انتخاب رشته امری است اجباری و از پیش تعیین شده./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super