امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 09:52:00 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اقتصادی / رونق صادرات غیر نفتی؛ نیل به سوی اقتصاد مقاومتی

رونق صادرات غیر نفتی؛ نیل به سوی اقتصاد مقاومتی

به گزارش برخوارنیوز، ۲۹ مهر به نام روز صادرات نام‌گذاری شده است. از این رو بهانه‌ای به دست آمد تا به اهمیت موضوع صادرات و نقشی که می‌تواند در رشد اقتصادی یک کشور داشته باشد بپردازیم.

در واقع صادرات بخشی از تجارت خارجی و به معنای ارتباط با بازارهای خارجی و تقاضای خارجیان برای کالاهای تولید کشور ماست. هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی تمام نیازهای خود را رفع کند و به هرحال برای توسعه اقتصاد خویش و برای جهانی شدن، دست به صادرات و واردات می‌زند.

در صادرات کشوری که خریدار محصول ماست باید ارز کشور ما را تهیه کند و آن ارز را وارد بازار و اقتصاد ما کرده و محصول ما را دریافت کند. مسلماً کشورهایی که صادراتشان از وارداتشان بیشتر است، ارز بیشتری وارد کشور خود کرده و همین باعث رونق اقتصادی شان می‌گردد.

برای حضور بیشتر در عرصه صادرات مسلما رونق بخشیدن به تولید نقش اساسی دارد. کالایی را مازاد نیاز مصرف داخلی‌مان تولید کرده و وارد بازار جهانی می‌کنیم. البته اینکه چه کالایی را برای صادرات انتخاب کنیم اهمیت بسیاری دارد. در مورد ایران فرش، مثال خوبی برای کالای مطلوب صادراتی است. فرش‌های دستبافت ایرانی در سراسر دنیا می‌توانند خریدار داشته باشند و گزینه مناسبی برای صادر شدن هستند. مثال‌های بسیار دیگری نیز وجود دارند.

از آنجایی که اقتصاد کشور ما وابستگی بسیاری به نفت و محصولات نفتی دارد، کاهش یا افزایش نرخ کالاهای نفتی تاثیر بسیاری بر روی اقتصاد ما می‌گذارد و چه بهتر است که تلاش کنیم صادرات غیرنفتی کشور را نیز رشد و افزایش دهیم تا علاوه بر نفت، منبع درآمد دیگری نیز در بازارهای جهانی داشته باشیم تا تحریم‌های نفتی و افت قیمت نفت، تهدیدی برای اقتصاد ما محسوب نشود.

ضعف دیگری که در صاردات ما به چشم می‌خورد صدور مواد خام نفتی و پتروشیمی به کشورهای خارجی و پس از آن وارد کردن محصولات تولید شده از این مواد به قیمت‌های بالاست. چه بسا اگر خودمان در تولید اهتمام بیشتری بورزیم، بتوانیم خودمان از آن مواد اولیه محصولاتی تولید کرده و علاوه بر مصرف داخلی، در بازار جهانی نیز به فروش برسانیم.

در واقع برای اینکه صادر کننده خوبی باشیم، پیش از آن باید تولید کننده خوبی باشیم. زمانی که در تولید پیشرفت کنیم نیازی نیست پول وارز را از کشور خارج کنیم تا کالاهای مورد نیازمان را از بازارهای جهانی خریداری کنیم و علاوه بر آن با صادر کردن کالاهای خود ارز سایر کشورها را نیز به کشور وارد می‌کنیم و این عامل عمده‌ای برای رشد اقتصادی کشور می‌باشد./ احمدی

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super