امروز پنج شنبه , ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 25 April , 2024 ساعت 07:20:58 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / کاهش ابتلا به ایدز در جهان / وضعیت ایران در این آمار

کاهش ابتلا به ایدز در جهان / وضعیت ایران در این آمار

به گزارش پایگاه خبری شهرستان برخوار به نقل از همشهری آنلاین ، جهان شاهد کاهش مبتلایان به ایدز است اما این موضوع در خصوص ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سیر نزولی ابتلا به ایدز مشهود است به گونه‌ای كه اخیر ایسنا به نقل از این نهاد خبر از كاهش ۳۵ درصدی ابتلا به ایدز در جهان داد.

این سیر نزولی ناشی از آگاهی مردم نسبت به شیوه‌های انتقال آن و نیز بهره‌گیری از امكانات كنترلی برای انتقال است.

ویروس اچ ای وی از جمله ویروس‌های غیر هوازی‌ است كه در مجاورت با هوا از بین می‌رود. این ویروس از طریق انتقالی خونی به افراد منتقل می‌شود از این روی انتقال از مادر به جنین، انتقال از طریق تزریق نظیر استفاده مشترك از سرنگ، یا استفاده از ابزارهای آلوده به ویروس ایدز در جراحی‌ها و به ویژه دندان‌پزشكی‌ها و در نهایت رابطه جنسی پرخطر كه یك طرف آن فرد حامل این ویروس است، از مهم‌ترین راه‌های انتقال ایدز به شمار می‌رود.

در كشور ما اقدامات پایه‌داری در خصوص انتقال از مادر به فرزند و كنترل فراوردهای خونی صورت گرفته است. از مدتی پیش نیز با در اختیار قرار دادن سرنگ به معتادان، انتقال از طریق سرنگ نیز تعدیل شده است اما هنوز آموزش‌های لازم برای مراقبت رفتارهای جنسی در انتقال این ویروس مرگبار جدی گرفته نشده است از این روی آمار افزایش زنان مبتلا به ایدز می‌تواند امری نگران كننده باشد. از طرف دیگر وزارت بهداشت به عنوان متولی مبارزه با این بیماری ویروسی تا كنون آمار موثقی در خصوص میزان رشد یا كاهش ابتلا به این بیماری ارائه نكرده است.

آنچه كه در این زمیه ارائه می‌شود معمولا نسبت افراد مبتلا به این ویروس و نیز درصد شیوه‌های ابتلا است و در كنار آن سخن از آمار بزرك حاملان ویروس ایدز است كه از بیمار خود خبر ندارند.

امروز (سه‌شنبه ۱۰ آذر) عضو کمیته کشوری اچ آی وی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۰۰ هزار ایرانی به ایدز مبتلا هستند که از این تعداد نزدیک به ۳۰ هزار نفر ثبت شده‌اند و حدود ۷۰ هزار نفر از بیماری خود خبرندارند.

دکتر پیام طبرسی رئیس بخش عفونی مرکز پزشکی دکتر مسیح دانشوری افزود: در ایران تا قبل سال ۱۳۹۲ عمده موارد انتقال از طریق اعتیاد تزریقی بود اما متاسفانه از سال ۹۲ به بعد عمده بیماران جدید از طریق روابط جنسی محافظت نشده مبتلا شده‌اند./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super