امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 02:06:55 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / این که امام کاظم (ع) به شهادت رسیدند از مسلمات تاریخ است

این که امام کاظم (ع) به شهادت رسیدند از مسلمات تاریخ است

به گزارش برخوارنیوز به نقل از چشم برخوار، امام جمعه شهر دولت آباد در شب شهادت جانگداز حضرت موسی بن جعفر علیه‌السلام با حضور در مسجد موسی بن جعفر (ع) دولت آباد در جمع نمازگزاران و عزادران این مسجد به سخنرانی و روضه خوانی پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود سرافراز با بیان اوضاع سیاسی حاکم بر جامعه زمان امام کاظم (ع) به موجبات دستگیری و شهادت آن امام بزرگوار اشاره نمود.

وی گفت: هر کدام از ائمه بزرگوار ما به یک لقبی متصل و ملقب شده‌اند اما به این معنی نیست که به عنوان مثال چون لقب کاظم (فروبرنده خشم) به امام هفتم منصوب شده، سایر ائمه کاظم نیستند یا چون شهادت که لقب امام حسین علیه السلام است، مربوط به دیگر ائمه نباشد.

حجت الاسلام سرافراز ادامه داد: برخی سوال دارند که از میان ائمه معصوم ما تنها امام حسین علیه‌السلام بودند که قیام کرده و شهید شدند، پس چرا دیگر ائمه در مقابل ظلم و جور قیام نکردند؟ که در پاسخ باید گفت: این چنین نیست؛ چراکه دیگر ائمه نیز علیه جور و ظلم قیام کردند اما روش مقاومت آن‌ها متفاوت بوده است.

خطیب جمعه دولت آباد اضافه کرد: شرایط زمان سیدالشهداء (ع) اقتضا می‌کرده که آن حضرت این گونه قیام کنند و قیام عاشورا و آن مصیبت عظمی رقم بخورد و این به این معنا نیست که سایر ائمه ساکت بوده اند، بلکه آن‌ها نیز نسبت به مقتضای زمان خود سیاست و مدیریت به خرج می‌دادند و بهترین نوع مقابله را بر می‌گزیده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از گذشت هزاران سال افرادی همچون عبدالملک مروان، مأمون، هارون‌الرشید و… ملعون و جزء منفورترین‌های تاریخ محسوب می‌شوند، که همه این‌ها به خاطر روشنگری‌های امامان معصوم (ع) می‌باشد و مشخص کننده این است که ائمه علیهم‌السلام وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند.

حجت الاسلام سرافراز در خصوص نحوه و دلیل شهادت امام کاظم (ع) گفت: اینکه امام هفتم ما بر اثر شهادت از دنیا رفته‌اند و نه بر اثر مرگ طبیعی؛ از مسلمات تاریخ است؛ چراکه در همان زمان و بر خلاف نقشه‌های هارون‌الرشید و با لطف خداوند و معجزه امام کاظم ثابت شد که ایشان با مرگ طبیعی از دنیا نرفته‌اند.

وی در ادامه این موضوع اظهار کرد: امام (ع) در یک زندان به سر نبردند بلکه به زندان‌های مختلف منتقل می‌شدند، چون زمانی که ایشان را تحویل زندان بانان می‌دادند، آن‌ها با رفتارهای پسندیده امام متوجه می‌شدند که ایشان یک امام دنیاطلب نیستند، به دنبال معنویت‌اند و عبد صالح خدا هستند و به همین دلیل منقلب می‌شدند.

امام جمعه دولت آباد ادامه داد: بنابراین زمانی که جاسوسان به هارون‌الرشید خبر می‌دادند که حضرت به عنوان یک زندانی نیستند و مورد احترام می‌باشند، ایشان را به زندان دیگری منتقل می‌کردند تا این که در نهایت ایشان به زندان یک یهودی منتقل شدند و آن فرد یهودی تمام دستورات هارون را اجرا و شکنجه‌های بسیار بدی بر حضرت وارد می‌کرد و نهایتا امام را مسموم کرده و به شهادت رساندند.

این کارشناس مذهبی گفت: در پاسخ به این سوال که «امام کاظم (ع) به ظاهر انقلاب نکردند، پس دلیل این همه شکنجه و زندان چه بود؟» باید گفت: اگر چه حضرت شمشیری نداشته و شمشیر نکشیدند اما دل‌های مردم را داشتند و در دل‌های مردم انقلابی ایجاد کرده بودند، که همین امر باعث نگرانی بسیار هارون‌الرشید بر سر ولایتعهدی فرزند خود می‌شد و روز به روز این فرد ملعون را بر افزودن شکنجه‌ها و کشیدن نقشه‌ها علیه امام موسی کاظم مصمم‌تر می‌کرد./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super