امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 05:23:08 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / پزشکی / اندر فواید توت

اندر فواید توت

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، درخت توت، درختی بزرگ و مرتفع است كه به 20 متر می رسد و قطرش به یك متر. خواستگاه این درخت كشور چین است. پراكندگی این درخت در سرتاسر كشورمان و در جنگل‌های شمال كشورمان، به صورت خودرو به چشم می‌آید.

این درخت، همه فایده است:

– برگش در بهار، تنها منبع تغذیه كرم ابریشم دوست داشتنی و پر سود است و در پاییز خوراك دام. جوشانده آن با برگ انگور جهت رنگ مو استفاده می‌شود. همچنین دم کرده برگ درخت توت، خون را خنک می‌کند و التهاب را فرو می‌نشاند. از ضماد کوبیده برگ آن با روغن زیتون برای درمان سوختگی استفاده می‌شود. اگر برگ تمیز درخت توت سفید را بکوبید، شیره‌ای از آن به دست می‌آید که التیام و جوش خوردن زخم‌ها را سرعت می‌بخشد.

در چین، با برگ درخت توت سفید چای تهیه کرده و معتقدند که این چای به افراد کمک می کند تا بهتر ببینند و بهتر بشنوند. برگ درخت توت صاف‌کننده خون و خون‌ساز می‌باشد کسانی که رماتیسم دارند از چای برگ درخت توت برگ و میوه توت استفاده نمایید. 

– پوست شاخه‌های جوانش، در بسته بندی و بستن نهال‌های پیوندی مورد استفاده قرار می‌گیرد و جوشانده آن ملین و روان‌كننده مزاج است.

– چوب آن، مصرف نجاری دارد و ساخت لوازم كشاورزی. از آن آلات موسیقی، به صورت ویژه تار و سه تار را هم می‌سازند.

 و اما میوه‌اش، شیرین، لذیذ، ریز و آب‌دار  که به صورت تازه و خشك و همچنین شیره و عصاره نیز استفاده می‌شود.

یك صد گرم توت كه تقریباً معادل یك فنجان است حاوی 61 كالری انرژی است. توت حاوی پروتئین، آب، قند، فیبر، تانن، منیزیم، آهن، چربی، كلسیم، ویتامین‌های:‌ آ، بی 2، بی 3 و ث است. البته باید توجه داشت كه پروتئین توت، پروتئین گیاهی است.

 بد نیست بدانید هر 100 گرم توت خشك 360 كالری انرژی تولید می‌كند.

 –  در ترکیه، شیره توت به عنوان یک درمان برای سرماخوردگی و آنفلوانزا به کار می‌رود. اثر بخشی این روش به دلیل وجود ویتامین ث بالای این ماده غذایی می‌باشد.

– فواید توت تازه:

 قند موجود در آن، برای كسانی كه مرض قند دارند ضرر ندارد. پس می‌تواند با چای، عصرانه مفیدی باشد.

این میوه خوشمزه دارای آنتی‌اكسیدانی به نام آنتو سیانید است. آنتی‌اكسیدان موجود در این میوه فواید بسیاری برای سلامتی دارد كه یكی از آن‌ها كاهش میزان كلسترول بد خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است.

نقش دیگر آنتی‌اكسیدان‌ها پیشگیری از سرطان است، به همین دلیل مصرف توت برای پیشگیری از سرطان توصیه می‌شود. توت سفید حاوی فیبر فراوانی است، به همین دلیل ملین خوبی است.

توت در سهل كردن جریان ادرار و رفع التهابات و مشکلات ادراری موثر نیز نقش دارد.

گفتیم كه توت فیبر دارد از نوع نامحلول، پس توت كالری جذب شده در بدن را كاسته و موجب كاهش وزن می‌شود.

پیشگیری از سرطان:

توت‌ها منبع خوبی از فیتونوترینتی توانا به نام رزوراترول (resveratrol)  هستند که در انگور نیز یافت می‌شوند. محققان معتقد هستند که با کمک این ماده غذایی گیاهی می‌توانند هم از بروز سرطان‌ها پیشگیری کنند و هم این که با سرطان‌ها بجنگند.

افزایش طول عمر:

توت‌ها به دلیل وجود رزوراترول می‌توانند موجب افزایش طول عمر افراد شوند. در مطالعات متعددی نشان داده شده است که رزوراترول موجود در توت‌ها موجب افزایش طول عمر موش‌ها شده است.

تصفیه خون:

در طب چینی، توت‌ها به عنوان یک عامل تصفیه خون در نظر گرفته می‌شوند، به این معنا که خون را تمیز کرده، تولید آن را افزایش داده و به طور کلی موجب تقویت کل سیستم خونی می‌شود.

تقویت کلیه‌ها:

در طب چینی این عقیده وجود دارد که توت سفید موجب تقویت عملکرد کلیه‌ها می‌شود.

پاک کننده کبد:

یکی دیگر از باورهای موجود در طب چینی این است که توت سفید به طور موثری می‌تواند کبد را پاک و تمیز کند.

درمان یبوست:

در ترکیه، درمانی برای رفع یبوست وجود دارد که آن خوردن توت سفید به همراه یک لیوان آب آن هم با معده  خالی است.

 درمان سفید شدن زودرس موها:

در خیلی از کشورها از توت‌ها برای درمان و علاج سفید و یا خاکستری شدن زودرس موها استفاده می‌شود.

توت در كتب بزرگان و پیشینیان:

* حکیم ابونصر هروی در کتاب خود توصیه می‌کند که موقعی توت بخورند که شکم خالی باشد[چون توت را بخورند، وقتی که معده پاک بُوَد، زود از معده بِشود و اندر تن، هیچ خلط برنیانگیزد]

 بهترین زمان مصرف توت قبل از غذا و با معده خالی است. به طور کلی بهترین موقع خوردن توت، صبح ناشتا و یا عصر در فاصله غذای ظهر و شام است که زود هضم می‌شود و مواد غذایی آن بهتر جذب بدن می‌شود. معمولاً اگر روی غذاهای سنگین مخصوصاً گوشتی، آن را بخورند هضم آن مشکل می‌شود و تولید نفخ در شکم و روده‌ها می‌کند.

 و اما مضرات توت:

بنا به گفته ابوعلی سینا کسانی که گرم مزاج هستند از خوردن توت خودداری کنند. در صورتی که می‌خواهند بخورند بهتر است بعد از یک ساعت یا ۲ ساعت کمی سکنجبین بنوشند.

در دوران بارداری و شیردهی، توت را با احتیاط و مشاوره پزشك مصرف كنید. ممکن است منجر به بروز حساسیت در جنین شود. اما مصرف توت خشک در بارداری هیچ منعی نداشته و فواید بسیاری دارد. همچنین مصرف توت در شیردهی باعث افزایش شیر مادر می‌شود.

زیاده روی در مصرف توت منجر به دل درد و اسهال می‌شود.

در دسترس بودن درخت‌های توت باعث می‌شود تا هوس و اشتهای خوردن آن، در هر بیننده و رهگذری عادی قلمداد شود. اصفهان شهری است كه از هجوم ریزگردها، مصون نمانده  است. وجود سرب و آلودگی‌های معلق در هوای شهرمان انكار ناپذیر است. بنابراین، از خوردن این میوه بدون شستن پرهیز كنید.

 عدم رعایت مسائل بهداشتی و نشسته خوردن این میوه شیرین و خوش گوار، بیماری‌های گوارشی، حلق و مری و سرطان را متاسفانه به بار خواهد آورد.

با در نظر گرفتن مواردی كه با سلامت ما در ارتباط مستقیم است، این گونه امراض را از ما دور نگه می‌دارد. شیرینی طعم آن را با تلخی بیماری عوض نكنیم./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super