امروز پنج شنبه , ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 18 April , 2024 ساعت 03:19:51 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / انجام آزمایش خون قبل از بارداری امری ضروریست

انجام آزمایش خون قبل از بارداری امری ضروریست

به گزارش برخوارنیوز، متخصص و مشاور ازدواج و تالاسمی درمانگاه نوایی پیرامون اهمیت آزمایش خون قبل از ازدواج گفت: به علت مراجعه به موقع زوجین به مراکز درمانی به منظور مشاوره و انجام آزمایش خون قبل از ازدواج و تشخیص افراد مبتلا به تالاسمی مینور و بکارگیری تمهیدات مناسب در این خصوص، سرعت روند تولد فرزند مبتلا به تالاسمی در چند سال اخیر کاهش یافته است.

سعیدی افزود: بخاطر عدم آگاهی مردم نسبت به اهمیت آزمایش خون و دارای بودن فاکتور تالاسمی بتا (مینور) در زن و مرد،  روند تولد فرزند مبتلا به تالاسمی زیاد بود ولی با فرهنگ‌سازی و کوشش اصحاب رسانه، و برگزاری کلاس‌های مشاوره، در چند سال اخیر میزان تولد کودک مبتلا به تالاسمی ماژور کاهش چشمگیری یافته است.

دکتر سعیدی افزود: امروزه با بهره‌گیری از امکانات مناسب می‌توان با انجام آزمایشات مختلف و استفاده از داروهای مناسب از تولد فرزند مبتلا به تالاسمی جلوگیری نمود.

وی در ارتباط با چگونگی انجام آزمایش خون گفت: ابتدا از آقا نمونه‌گیری به عمل می‌آید و چنانچه او مشکل کم خونی نداشته باشد، خانم وی اصلاً مورد بررسی قرار نمی‌گیرد. ولی چنانچه آقا مشکل کم خونی داشت، خانم وی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بررسی از خانم، چنانچه او مشکل کم خونی نداشت، آن‌ها می‌توانند صاحب فرزند سالم شوند.

مشاور درمانگاه نوایی تصریح کرد: هنگامی احتمال تولد مبتلا به تالاسمی وجود دارد که مرد و زن هر دو ناقل بیماری تالاسمی مینور باشند که در این حالت بر اساس قانون احتمالات از هر چهار فرزند یک فرزند مبتلا به بیماری تالاسمی خواهد شد.

سعیدی این را هم گفت که: چنانچه دو فرد مبتلا به کم خونی ژنتیک قصد ازدواج و فرزندآوری داشته باشند، می‌بایست در دوران بارداری تحت مراقبت کامل قرار گیرند. و با بررسی نمونه از  کیسه آب جنین و یا به وسیله نمون‌گیری از پرزهای جفت می‌توان از ابتلای جنین به تالاسمی آگاه شد.

سعیدی در ادامه گفت: در صورت مثبت بودن نتیجه نمونه‌گیری از جنین، می‌توان با درخواست مجوز از مراکز ذیربط نسبت به سقط جنین اقدام نمود. این در صورتی امکان پذیر است که تا قبل از 14 هفته بارداری وضعیت ابتلای جنین به تالاسمی مشخص شود و پس از آن امکان سقط از نظر شرعی وجود ندارد.

سعیدی تأکید کرد: داشتن فرزند سالم دلیل بر عدم کم خونی والدین نمی‌شود. توصیه می‌شود تمام خانم‌هایی که قصد باردار شدن را دارند حتماً قبل از آن، نسبت به انجام آزمایش خون اقدام نمایند تا صورت مشکل اقدامات مقتضی در این خصوص صورت پذیرد.

سعیدی افزود: فرد مبتلا به تالاسمی ماژور نیاز به تعویض و تزریق خون  دارند و زندگی سختی را می بایست تحمل نمایند. علاوه بر آن از نظر مالی متحمل هزینه سنگینی خواهد شد. بنابراین این امری است جدی که با صرف اندکی زمان می‌توان از تولد فرزندان مبتلا به این بیماری صعب‌العلاج جلوگیری کرد./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super