امروز پنج شنبه , ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 18 April , 2024 ساعت 06:41:40 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / علمی / کشف بزرگترین سیاره‌ای که دو خورشید دارد

کشف بزرگترین سیاره‌ای که دو خورشید دارد

به گزارش برخوارنیوز به نقل از همشهری آنلاین، در فاصله ۳۷۰۰ سال نوری از زمین،‌ در جایی در مسیر صورت فلکی ماکیان، سیاره‌ای دور افتاده به نام Kepler-1647b  وجود دارد که ۴.۴ میلیارد سال سن داشته و تقریبا هم‌سن زمین است، اما یک تفاوت بزرگ با زمین دارد،‌ در مدار دو ستاره در چرخش است.

براساس گزارش ناسا، معمولا این گونه سیاره كه در دسته سیاره‌‌های مدار دوتایی قرار دارد،‌ به سیاره‌‌های تتویین شهرت دارند. دانشمندان مركز پروازهای فضایی گودارد به تازگی خبر كشف این سیاره را اعلام كرده‌اند، ‌سیاره‌ای كه جرم و شعاعی تقریبا برابر با سیاره مشتری دارد. اما از آنجایی كه این سیاره در مدار دو ستاره در حركت است،‌ به بزرگترین سیاره شناخته شده جهان تبدیل شده‌است كه از دوخورشید برخوردار است.

به گفته اخترشناسان یافتن این نوع از سیاره‌ها دشوارتر از یافتن سیاره‌هایی است كه در مدار یك ستاره در چرخشند،‌ زیرا عبور آنها از برابر ستاره‌شان در فواصل زمانی منظمی انجام نمی‌گیرد و ممكن است عمق و زمان این عبورها متفاوت باشد.

محققان این ستاره را با استفاده از داده‌های ثبت شده توسط تلسكوپ فضایی كپلر شناسایی كردند. طولانی بودن مدار این سیاره از دیگر چالش‌هایی بود كه برسر راه شناسایی آن قرار داشت زیرا هر بار عبور سیاره از برابر خورشیدش 1107 روز به طول می‌انجامد. این به آن معنی است عبور Kepler-1647b از برابر ستارگان میزبانش كه هر دو تقریبا هم‌اندازه خورشید زمین هستند، سه سال به طول می‌انجامد.

دلیل طولانی بودن غیرعادی مدار این سیاره فاصله زیادی است كه از ستاره‌های میزبانش دارد، فاصله این سیاره تا ستاره‌هایش بیتر از تمامی سیاره‌های مشابهی است كه تاكنون شناسایی شده‌اند زیرا این نوع از سیاره‌ها معمولا مدارهای بسیار فشرده‌ و نزدیكی دارند.

اگرچه فاصله این سیاره تا ستاره‌هایش به صورت غیرعادی زیاد است،‌اما Kepler-1647b  در منطقه قابل سكونتی از مدار ستاره‌هایش واقع شده‌است، ‌اما از آنجایی كه یك سیاره غول‌پیكر گازی است احتمال اینكه بتواند از شكل‌گیری حیات پشتیبانی كند بسیار پایین است. اما ممكن است قمرهای ناشناخته‌ای در مدار این سیاره وجود داشته باشند كه از محیطی مناسب برای ظهور حیات برخوردار باشند./ انتهای پیام