امروز پنج شنبه , ۹ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Thursday , 28 March , 2024 ساعت 12:38:58 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / خبر ویژه / راهکارهای تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی

راهکارهای تقویت حافظه و پیشگیری از فراموشی

به گزارش برخوارنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران شهر، تاکنون راهکارهای زیادی در جهت پیشگیری و درمان فراموشی "آلزایمر" ارائه شده است. تعدادی از آن‌ها علمی و عملی بوده و تعدای نیز در حد سخن و مقاله باقی مانده است. هر چند فراموش کردن امری طبیعی است و در واقع برای تداوم کار کردن مغز ما ضروری است اما اگر از حد معمول خارج شود مغز دچار اختلال می‌شود.

آلزایمر یک بیماری پیشرونده زوال حافظه و دیگر کارکردهای مهم ذهنی است. آلزایمر معمولی‌ترین علت زوال عقلی است.

در آلزایمر، تخریب و مرگ سلول‌های مغزی و همچنین تخریب ارتباط بین آن‌ها باعث کاهش دائم حافظه و عملکرد ذهنی می‌شود. بروز آلزایمر در کمتر از ۵% افراد ناشی از یک تغییر ژنتیکی خاص است که منجر به پیشرفت بیماری می‌شود. با تغییر سبک زندگی و رعایت چند اصول می‌توان ازاین عارضه پیشگیری و درصورت مواجه شدن خود را درمان کرد. دراینجا با ذکر چند مورد سعی داریم راهکارهایی در جهت پیشگیری از فراموشی ارائه نماییم .

شاید عجیب به نظر برسد اما یکی از روش‌هایی که متخصصان مغز و اعصاب برای تقویت حافظه پیشنهاد می‌کنند، حرف زدن با دست‌ها است. اشاره کردن به هنگام یادگیری به مغز کمک می‌کند تا بهتر آن را به خاطر بسپارید محققان می‌گویند حرکات دست به بازخوانی اطلاعات از مغز کمک زیادی می‌کند.

استرس و فشار عصبی کارکرد مغز را کم ودشوار می‌کند. تحقیقات نشان داده هر قدر استرس بیشتری داشته باشید ممکن است بیشتر به فراموشی دچار شوید. در نتیجه محققان راه حلی که برای کاهش استرس و فشارهای روانی پیشنهاد می‌کنند خونسردی است .

خواب کافی در شب نقش مهمی در قدرت تفکر و یادگیری شما دارد. کم خوابی به روند شناختی شما آسیب می‌زند. اولاً کم خوابی قدرت توجه، هوشیاری، تمرکز، استدلال و حل مشکلات را خراب می‌کند. این تأثیر، یادگیری و فهم مطالب را سخت‌تر می‌کند. ثانیاً دوره‌های مختلف خواب شب، نقش مهمی در تحکیم حافظه در ذهن دارد. اگر شب‌ها به مقدار کافی (۷ تا ۸ ساعت) نخوابید، نمی‌توانید آنچه را که در طی روز یاد گرفته‌اید و تجربه کرده‌اید، به یاد بیاورید. در نتیجه یکی دیگر از راهکارهایی که در جهت پیشگیری از فراموشی توصیه می‌شود خواب خوب و کافی است .

سالمندانی که روزانه دو تا سه بشقاب سبزیجات مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد کمتر از هم سن و سالانشان به فراموشی دچار می‌شوند. عصاره پنج میوه و سبزی شامل گل کلم، سیب زمینی، پرتقال سیب و تربچه حاوی موادی است که تاثیر آن‌ها مشابه داروهای درمان آلزیمر است و بیشترین میزان این ماده در گل کلم یافت می‌شود. خوردن میوه و سبزی راهکاری علمی در جهت تقویت حافظه است .

روانشناسان مطالعه کتاب، روزنامه، اینترنت  و مباحثه بادیگر ا فراد را روشی موثر در جهت تقویت حافظه و رشد مغزی می‌دانند .

مطالعات نشان می‌دهند که یکی از بهترین راهها برای بهتر شدن حافظه فعالیت فیزیکی است. محققان نشان داده اند ورزش قدرت درک مغز را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا از تاثیر افزایش سن در کاهش حافظه کاسته شود و حتی ممکن است از دمانس و آلزایمر پیشگیری کند.

 به گفته محققان، پس از تحقیقات مکرر در زمینه گیاه طبی رزماری، مشخص شد که این گیاه دارویی توانایی بسیار بالایی در به یاد آوردن مطالب در مغز انسان به هنگام استشمام کردن آن دارد. همچنین طبق آمار و ارقام اشخاصی که به صورت مداوم گیاه رزماری را استشمام می‌کنند به میزان ۷۵ درصد بیشتر از کسانی که در تماس با گیاه فوق نیستند، حافظه قوی‌تری دارند. سایر تحقیقات نیز نشان می‌دهد که این روغن سطح هوشیاری را افزایش داده و به تقویت حافظه بلند مدت کمک می‌کند.

 دقت‌تان را بیشتر کنید. واضح است اغلب فراموش کاران مشکل حافظه ندارند بلکه کم دقت هستند. آن‌ها به دلیل ضبط نکردن صحیح وقایع در ذهن به هنگام دریافت اطلاعات، نمی‌توانند آن را در جای مناسبی در ذهن ذخیره کنند و بنابراین از یادآوری آن نیز عاجز می‌مانند. راه حل این است از انجام چند کار هم زمان خودداری کنید. حواستان را به کاری که می‌کنید، معطوف کنید.

خودکاری بردارید و خط خطی کنید. رها کردن خودکار در دست و کشیدن هر آن چه دوست دارید یکی از راه های تقویت حافظه است. این کار باعث افزایش تمرکز، تقویت قوه یادگیری و سرانجام افزایش حافظه می‌شود./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super