امروز سه شنبه , ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ برابر با Tuesday , 23 April , 2024 ساعت 05:33:42 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / روستای شورچه؛ با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا

روستای شورچه؛ با مردمی مهربان و طبیعتی زیبا

به گزارش برخوارنیوز، استان اصفهان با طبیعتی چهار فصل، قدمتی چند هزارساله و جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد یکی از بهترین نقاط کشور برای سفر و گردش می‌باشد.

در این استان، روستاهای فراوانی وجود دارند که هر یک با داشتن مردمانی مهربان، طبیعتی سبز و محیطی بکر می‌توانند پذیرای علاقمندان به گردش و طبیعت باشند.

در این مطلب قصد داریم شما را با روستایی آباد و سرسبز اما تشنه و رنجور از بی‌آبی به نام "شورچه" آشنا نماییم.

شورچه روستایی است در ۲۰ کیلومتری شهر کمشچه با ۱۵ خانوار که عمدتاً ساکنین این روستا را افراد مسن و سالخورده تشکیل می‌دهند.

در کیلومتر پنج جاده کمشچه به طرف اردستان، تابلویی قرار دارد که شما را به سمت چند روستا هدایت می‌کند.

اگر در مسیر این روستاها قرار گیرید پس از طی نمودن چندین کیلومتر ابتدا به روستای دُنبی، سپس به روستای مَرغ، پس از آن به امامزاده پیر برحق و در آخر به روستای شورچه و در نهایت به روستای شورآباد خواهید رسید.

امامزاده پیر برحق در روستای مَرغ در چهل کیلومتری شهر دولت آباد واقع است که با توجه به طبیعت زیبای اطراف این امامزاده، می‌تواند گزینه مناسبی برای مردم جهت زیارت و استفاده از طبیعت اطراف آن ‌باشد.

 این روستاها از نظر گردشگری دارای ظرفیت بالایی می‌باشند. از جمله آثار تاریخی این روستاها می‌توان به کاروانسرای آجری – سنگی روستای دُنبی، قلعه و برج مَرغ، آسیاب آبی مَرغ و مناظر طبیعی و غارهای زیبای اطراف اشاره کرد.

در انتهای مسیر ذکر شده، روستاهای شورچه و شورآباد قرار دارند. شورچه که قدمتی چندین صد ساله دارد روزگاری از نعمت آب فراوان چشمه و قنات برخوردار بوده است و از این رو آن را شورچه نامیده‌اند که به خاطر آب فراوان، زمین این منطقه مانند شوره‌زار بوده است.

امروزه در این روستای سرسبز از آب فراوان گذشته خبری نیست و تنها از سرچشمه قناتی که در مجاورت روستا قرار دارد اندک آبی جاری است که با همین مقدار اندک آب، امورات کشاورزی خود را می‌گذرانند.

عمده کشاورزی مردمان این روستا، تنها گندم ، یونجه و درختان انار می‌باشد. ولی در گذشته انواع درختان میوه در این روستا وجود داشته است.

از بقایای آثار قدیم در این روستا تعدادی کنده می‌باشند که آن‌ها هم در سیل ۱۰ سال پیش روستا به مخروبه و به ویرانه تبدیل شده‌اند.

کنده‌ها تونل‌های زیرزمینی ویژه نگهداری گوسفندان بوده‌اند که گاهی ۳۰ یا ۴۰ متر طول داشته‌اند و برای نگهداری گوسفندان در زمستان از آن‌ها استفاده می‌شده است و گاهی ۲۵۰ تا ۳۰۰ گوسفند در آن استراحت می‌کردند.

به همت دولت دهم امکانات رفاهی از قبیل آب، برق، گاز و تلفن برای ساکنین این روستا فراهم شده است.

حتی مسجدی نیز در این روستا ساخته شده است ولی از مدرسه خبری نیست.

مشکل اصلی مردم این روستا کمبود آب جهت آبیاری مزارع و کرم‌زدگی درختانشان است و از مسئولین تقاضا دارند با لایبروبی قنات و کمک در سمپاشی درختان این روستا، از خسارت بیشتر به کشاورزی این منطقه جلوگیری شود.

در مجاورت این روستا تپه‌های زیبایی جهت تپه‌پیمایی وجود دارند که علاقمندان می‌توانند برای گذراندن یک نیمروز خوب از آن‌ها استفاده نمایند.

نمای روستا از روی تپه

نمای بیرونی کنده

نمای درونی کنده

خانه روستایی

مسن‌ترین پیرزن روستای شورچه

/ انتهای پیام/

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super