امروز جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 19 April , 2024 ساعت 09:43:28 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / پزشکی / ۷ دلیل که باعث بوی بد دهان می‌شوند

۷ دلیل که باعث بوی بد دهان می‌شوند

به گزارش برخوارنیوز، گاهی مردم از بوی بد دهان خود گلایه دارند و به دنبال رفع این مشکل هستند. شاید بوی بد دهان به علت یکی از این هفت دلیل احتمالی باشد.

۱- داروهای خاصی استفاده می‌کنید

داروهای مخصوص فشار خون بالا، داروهای ضد افسردگی، و آنتی هیستامین‌ها، می‌توانند عوارض جانبی همچون خشکی دهان را در پی داشته باشند. خشک شدن دهان می‌تواند منجر به بوی بد دهان شود، چون بزاق برای شستن قطعه‌های غذا از حفره دهانی ضروری است.

بزاق دهانتان را مرطوب نگه می‌دارد، اسید‌ها را خنثی می‌کند و سلول‌های مرده‌ای که جمع می‌شوند را می‌شوید. اگر دارویی استفاده می‌کنید که دهانتان را خشک می‌کند، باید مقدار زیادی آب بنوشید و آدامسی بجوید که در آن زایلیتول وجود دارد، تا به رطوبت دهان افزوده شود.

۲- گرسنه هستید

غذا خوردن به تولید مجدد بزاق در دهان کمک می‌کند. بدون غذا دهان خشک می‌شود و شرایط برای بوی بد دهان مهیا خواهد شد.

۳- عفونت دهانی دارید

عفونت دهانی به معنای مقدار زیاد باکتری  است که می‌توانند از خود بوی بد یا سولفور آزاد کنند. اگر فکر می‌کنید ممکن است عفونتی مانند پری‌کورینتس ، که عفونت بافت نرم سقف دهان است داشته باشید، وقت آن رسیده که با مراجعه به دندانپزشک تغییری در عادات بهداشت دهان و دندان خود دهید.

۴- مسواک زدن و استفاده از نخ دندانتان اشتباه است

بسیاری از ما مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را درست بلد نیستیم و این باعث تجمع ذرات در دهان می‌شود. ذراتی از غذا که در دهان گیر افتاده‌اند تولید باکتری را تقویت می‌کنند و باعث التهاب می‌شوند، در نتیجه دهانمان بوی بد می‌گیرد.

۵- به زبان بی‌توجه هستید

باکتری‌ها همه جای دهان رشد می‌کنند، مخصوصا روی زبانتان. پس به داروخانه بروید و یک مسواک زبان بخرید و هر روز دو مرتبه در کنار دندان زبانتان را نیز تمیز کنید. فقط به خاطر داشته باشید لازم نیست خیلی فشار بیاورید.

۶- دندان عقلتان را نکشیدید

دندان عقل به دلیل استقرار نامناسبش و مشکلی که برای لثه ایجاد می‌کند تبدیل به محلی برای گیرکردن غذا و رشد باکتری‌ها می‌شود و حتی دچار عفونت نیز می‌شود. با دندانپزشک خود صحبت کنید و ببینید آیا لازم است آنها را بکشید یا خیر. اگر فکر می‌کنید دچار عفونت شده است باید آنتی بیوتیک مصرف کنید.

۷- حفره دارید

این هم یک دلیل خوب برای اینکه هر شش ماه یکبار سری به دندانپزشک بزنید. گاهی حفره‌های ترمیم نشده می‌توانند باعث ایجاد حساسیت و درد شوند، با این حال گاهی نیز دیده نمی‌شوند. اگر در دندان‌ها حفره‌ای دارید که از آن بی‌خبرید، مطمئنا دهانتان بوی بد می‌دهد. باکتری‌ها ساختار دندان را می‌خورند و از خود بوی بد متساعد می‌کنند. با مراجعه مرتب به دندانپزشک و انجام آزمایش‌های لازم می‌توانید جلوی ایجاد حفره را بگیرید./ انتهای پیام

منبع: سلامت نیوز

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super