امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 09:03:14 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / خبر ویژه / کودتای نافرجام ترکیه، فرصتی برای حذف مخالفان

کودتای نافرجام ترکیه، فرصتی برای حذف مخالفان

به گزارش برخوارنیوز، کودتای نافرجام هفته گذشته ترکیه یکی از اتفاقات مهم و تأکثرگذار در منطقه محسوب می‌شود. کودتایی که بحث‌های زیادی بهمراه داشته و از ماهیت واقعی آن هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست.

آنچه روشن است این‌که این کودتا برای حاکم فعلی ترکیه فرصتی شد تا بتواند از رود گل‌آلوده ماهی گرفته، مخالفین خود را سرکوب و از میدان به در کند.

از ایرانیان که بگذریم و ماهیت این کودتا هر چه که باشد، مردم ترکیه نقش مهمی در ناکامی این کودتا ایفا نمودند. آن‌ها با حضور در خیابان‌ها، از دولت اردوغان حمایت و پشتیبانی کردند.

در این میان شاید ایرانیان بدشان نمی‌آمد که توسط مخالفان قدری گوشمالی به دولت اردوغان وارد می‌شد چرا که سیاست‌های اردوغان در مقابل رژیم صهیونیستی به یک‌باره تغییر نمود و دشمنی او با دولت سوریه و حمایت او از جبهه النصره بر کسی پوشیده نیست.

مقامات بسیاری از کشورها از جمله ایران به طور شفاف، کودتا در ترکیه را محکوم نمودند. مقامات دیپلماتیک و نظامی کشورمان از دولت قانونی ترکیه حمایت کرده و هر اقدامی که خلاف خواست ملت ترکیه باشد را غیر مشروع دانستند. زیرا در صورت موفقیت کودتا، ثبات منطقه با تهدید مواجه می‌شد و چنین تحرکات و اقداماتی می‌توانست آغازگر درگیری‌های داخلی باشد و امنیت مرزی ایران را دچار مخاطره نماید.

گمانه‌زنی‌های فراوانی پیرامون این کودتا مطرح می‌باشد به‌طوری‌که برخی کودتا را از ناحیه خود دولت اردوغان برای خارج کردن مخالفان از صحنه می‌دانند و برخی آن را برنامه‌ریزی شده  توسط فتح‌الله گولن رهبر جنبش اسلام‌گرای ترکیه، حزب مخالف دولت، و عده‌ای پای عربستان را به میان می‌کشند.

هرآنچه باشد تا به امروز نزدیک به ۱۰ هزار نفر از نیروهای لشکری و کشوری در ترکیه دستگیر و هزاران نفر از کار برکنار شده‌اند.

نخست‌وزیر ترکیه با توجه به شرایط فعلی و امکان ناآرامی‌های مجدد، سه ماه وضعیت اضطراری تعیین کرد. در این شرایط آزادی مردم می‌تواند محدود گردد. همچنین اردوغان احتمال بازگشت قانون اعدام را مطرح نموده است.

از این رو بسیاری از کشورهای غربی و سازمان‌های حقوق بشری از اتخاذ چنین تصمیمی نگران شده و از دولت ترکیه خواستند سیاست نرم‌تری را در پیش گیرد و مردمی که تمایلات سیاستی مخالف دارند را سرکوب ننماید.

ناصر بهرامی مسئول سیاسی سپاه پاسداران استان اصفهان در گفت و گو با برخوارنیوز در همین رابطه اظهار داشت: بحران ترکیه یک کودتای نظامی به تمام عیار بود و سابقه کودتای نظامی در ترکیه به چهار کودتا برمی گردد که بعد از فروپاشی امپراطوری عثمانی این کودتاها شکل گرفته و اکثراً نظامی بوده‌اند.

بهرامی افزود: در کودتای ناموفق اخیر ترکیه، هوانیروز این کشور و بخشی از توان زرهی ارتش ترکیه به دنبال سرنگونی دولت اردوغان بودند.

وی گفت: نزدیک به پنج سال و نیمی که دولت اردوغان زمامدار حکومت در ترکیه بود بعضاً کودتاهایی پیش‌بینی و با آن‌ها برخورد می‌شد.

این کارشناس سیاسی احتمال هماهنگی کودتاچیان با آمریکایی‌ها را برای پیاده‌سازی مدل مصر دور از ذهن ندانست و گفت:

کودتاچیان دچار اشتباه بزرگی شدند و آن اینکه مردم را نادیده گرفتند. حال آن که مردم ترکیه به دنبال دموکراسی‌خواهی بوده و ثبات کشورشان را در نظر داشتند از این رو با ارتش همراهی نکردند و در مقابل ارتش ایستادند و باعث شکست کودتا شدند.

بهرامی گفت: اما در این میان ابهاماتی وجود دارد و آن اینکه برای سرکوب یک کودتا معمولاً ۲۴ ساعت زمان نیاز است ولی در این کودتا در ۲ ساعت پس از وقوع کودتا نظامیان تسلیم شدند.

مسئول سیاسی سپاه اصفهان با اشاره به بهره‌برداری اردوغان از این بحران به منظور پاکسازی کامل عوامل غیرهمسو از بدنه ارتش، قوه قضائیه و مراکز آموزشی ابراز داشت: به علت تغییر موضع ترکیه نسبت به نیروی مقاومت در چند روز اخیر، آمریکا در آرزوی ایجاد ناآرامی و تجزیه ترکیه بود تا از این طریق بتواند به دولت اردوغان گوشمالی بدهد./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super