امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 06:45:26 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / تاریخی / ۳۱ مرداد روز جهانی مساجد

۳۱ مرداد روز جهانی مساجد

به گزارش برخوارنیوز، بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران ، ۲۱ آگوست (۳۱ مرداد ماه) از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به عنوان «روز جهانی مسجد» نامگذاری شده است. ۲۱ آگوست مصادف است با به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط صهیونیست‌ها که با کشتار مردم در مسجد گوهر شاد توسط رضاخان، همزمان شده است. هفته تکریم و تجلیل مساجد از ۳۰ مرداد ماه تا ۵ شهریور ماه در کشور ایران به طور گسترده برگزار می‌شود.

این موضوع در جریان سی‌امین اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی که از هفتم لغایت نهم خردادماه سال ۱۳۸۲ در تهران برگزار شد، به تصویب رسید. در این اجلاس شرکت کنندگان بر جایگاه رفیع مسجد به عنوان رمز وحدت و برادری در جهان اسلام تاکید کردند. در این اجلاس تصویب شد که از ۲۱ آگوست هر سال (مطابق با ۳۱ مرداد ماه) که مصادف با خاطره به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط تندروهای صهیونیست است، به مدت یک هفته به عنوان هفته جهانی مساجد اعلام شود.

همچنین در این اجلاس از کشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آنها به عنوان اماکن مقدسه، در احیا و تجلیل این هفته تلاش کنند. همچنین، سی‌ام مرداد ماه مصادف با حمله عوامل رضاخان به مسجد گوهرشاد و کشتار مردم بی‌گناه در سال ۱۳۱۴ است.

همانگونه که می‌دانید مسجد پایگاه انسجام و یکپارچگی مسلمانان است و نماز جماعت و تشکیل صفوف به هم فشرده نمازگزاران به خوبی بیانگر هماهنگی و انسجامی است که حضور در مسجد فراهم می‌آورد. در اینجاست که افراد نمازگزار همچون قطره‌های آب به یکدیگر می‌پیوندند تا دریایی از اتحاد را به نمایش در آورند. همه در کنار یکدیگر در برابر پروردگار یکتا رو به سوی یک قبله می‌ایستند و لب به حمد و ثنای آن یگانه نازنین می‌گشایند و هماهنگ با یکدیگر سرود توحید را زمزمه می‌کنند.

 به روایت تاریخ پیامبر گرامی اسلام (ص) پایه گذار اولین  مسجد است. او مکانی  را پایه‌گذاری نمود که علاوه بر عهده‌دار بودن نقش روحانی و معنوی، کانون فعالیت‌های اجتماعی مسلمانان نیز به شمار می‌رفت. و به همین دلیل مسجد در طول تاریخ اسلام از ویژگی برجسته‌ای برخوردار بود. در گذشته همه امور مسلمین در ابعاد مختلف، از جمله عقاید و فعالیت‌های فرهنگی، عبادی، سیاسی و اقتصادی، در مساجد انجام می‌شد.

 پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خود می‌تواند مؤید نقش  فرهنگی والا و غنی مساجد باشد چرا که در پس از دوران ستمشاهی مساجد جایگاه اولیه خود را باز یافته و محل تجمع مسلمین، تبادل اطلاعات، انسجام گروه‌ها، ایجاد تشکل‌های اسلامی، محل روشنگری و اطلاع‌رسانی و همچنین محل مبارزه با طاغوتیان در ابعاد مختلف بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه این بهره‌گیری از محیط معنوی مساجد را پیروزی انقلاب اسلامی قلمداد نمود. چرا که  انقلاب ایران یک معجزه بود، و بی‌تردید این عظمت و بزرگی، به واسطه برخورداری و همچنین بهره‌گیری مناسب از محیط معنوی مساجد است./ انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super