امروز جمعه , ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 29 March , 2024 ساعت 05:31:13 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اقتصادی / سطح توانگری مالی بیمه ایران در وضعیت هشدار

سطح توانگری مالی بیمه ایران در وضعیت هشدار

به گزارش برخوارنیوز به نقل از پایگاه تحلیلی خبری بانک و بازار مالی،  بر اساس آمارهای منتشره توانگری مالی شرکت‌های بیمه از سوی اداره کل نظارت بیمه مرکزی ، در سرزمین اصلی و مناطق آزاد اقتصادی منتشر شد.

بر این اساس سطح توانگری بیمه ایران در طول ۵ سال گذشته و طی سال‌های ۹۱ تا ۹۴ به ترتیب ۹۷ ،۱۱۹، ۸۲ و ۵۱ بوده  و در سال جاری نیز به عدد ۴۰ کاهش یافته است و این به معنای سقوط ۱۱ پله‌ای بیمه ایران در این شاخص بوده است.

بیمه مرکزی روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه توانگری مالی ۲۶ شرکت بیمه‌ای فعال در سرزمین اصلی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را منتشر کرد. جداول منتشر شده در گزارش بیمه مرکزی اطلاعات بسیار مهمی را نشان می‌داد که مهم‌ترین آن‌ها قرار گرفتن شرکت بیمه ایران به عنوان بزرگترین، قدیمی‌ترین و تنها شرکت بیمه دولتی در پایین‌ترین سطح توانگری مالی است.

براساس آئین نامه شماره ۶۹ شورای‌عالی بیمه، شرکت‌های بیمه باید صورت‌های مالی سالانه خود را پس از تصویب در مجمع عمومی، محاسبه و همراه با اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی برای بیمه مرکزی ارسال کنند.

براساس جدول خلاصه وضعیت توانگری مالی شرکت‌های بیمه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، شرکت‌های بیمه آسیا، البرز، پارسیان، ملت، رازی، آسماری، سامان، پاسارگاد، کارآفرین، کوثر، ما، امید، سرمد، ایران معین، اتکایی معین، اتکایی ایرانیان، و تعاون در سطح توانگری یک اعلام شده‌اند.

همچنین شرکت‌های بیمه دانا، معلم، سینا و دی در سطح توانگری مالی ۲ و شرکت بیمه میهن در سطح توانگری مالی ۳ قرار گرفته است. با این حال شرکت‌های بیمه نوین، حافظ و ایران در سطح توانگری ۴ قرار گرفته‌اند.

اما در این میان ، شرکت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه‌گر دولتی در سطح توانگری ۴ که پایین‌ترین سطح توانگری در بین ۲۶ شرکت بیمه‌گر اعلام شده است، قرار دارد.

جدول منتشر شده از سوی اداره کل نظارت بیمه مرکزی نشان می‌دهد در حالی که نسبت توانگری مالی بیمه ایران در سال ۱۳۹۱، ۹۷ بوده، این رقم برای سال جاری به ۴۰ کاهش پیدا کرده است. نسبت توانگری تنها شرکت بیمه دولتی کشور به ترتیب برای سال‌های ۱۳۹۲، ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ ارقام ۱۱۹، ۸۲ و ۵۱ را نشان می‌دهد.

نسبت توانگری اعلام شده به خوبی نشان می‌دهد که بیمه ایران به عنوان شرکتی که نزدیک به ۴۰ درصد بازار صنعت بیمه کشور را در اختیار دارد از سال ۱۳۹۲ سیری نزولی را طی کرده و از نسبت توانگری ۱۱۹ در سال ۹۲ به ۴۰ و سطح ۴ رسیده است.

نسبت توانگری مالی سطح ۴ بدان معناست که توان بیمه ایران برای ایفای تعهداتش بیش از ۱۰ درصد و کمتر از ۵۰ درصد است. بر این اساس این شرکت‌ها باید برنامه‌ای برای ترمیم وضعیت مالی و همزمان افزایش سرمایه برای سال آینده خود ارائه کرده و تمهیدات لازم را برای ارتقا سطح توانگری مالی شان انجام دهند.

همچنین نهاد ناظر (بیمه مرکزی) می‌تواند براساس ماده ۱۲ آئین نامه توانگری، شرکت‌های بیمه‌گر با سطح توانگری چهار را ملزم به انجام برخی از اقدامات فوری از جمله کاهش صدور بیمه نامه، پرداخت نکردن پاداش به مدیران و خودداری از سرمایه‌گذاری در بخش‌های کم بازده کند.  / انتهای پیام

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super