امروز جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ برابر با Friday , 19 April , 2024 ساعت 09:12:40 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / کلید حل مشکلات و رفع نگرانی‌ها از کلام حجت‌الاسلام گرجی

کلید حل مشکلات و رفع نگرانی‌ها از کلام حجت‌الاسلام گرجی

به گزارش برخوار نیوز به نقل از خبرماه، حجت الاسلام و المسلمین مهدی گرجی شب گذشته با حضور در جمع عزاداران اباعبدالله علیه السلام در مسجد صاحب الزمان (عج) دولت آباد در ادامه سخنان خود در شب های گذشته گفت: پنج چیز است که دل انسان را می میراند، کدورت و قساوت قلب می آورد و این پنج مورد شامل: پرخوری، خواب زیاد، خنده بیجای زیاد و شوخی های زیاد، غصه ها می باشد.

وی در مورد غصه های دنیوی گفت: به عنوان مثال کسی که مصیبت عزیزی را دیده است بهتر است به جای غصه خوردن و گریه و بی تابی به خواندن زیارت عاشورا، نماز برای متوفی و پرداخت رد مظالم و خیرات و… مبادرت کنند، چراکه غصه ها یکی از مواردی است که قساوت قلب می آورد.

این کارشناس دینی به پنج عامل روشنی دل اشاره و آن ها را این چنین برشمرد: زیاد سوره توحید (قل هو الله) را بخوانند، از ابوذر داریم که پیغمبر اسلام (ص) به ما امر کردند روزی صد بار سوره توحید را بخوانید که دل را نورانی و نگرانی ها و استرس ها را از بین می برد، همچنین روزی صد مرتبه ذکر «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم» را بگویید و اگر توان انجام این تعداد را ندارید حداقل این ذکر را هفت مرتبه بعد از نماز صبح بخوانید و دوم؛ استمرار در خواندن دعای جوشن کبیر می باشد چون در این دعا اسم خداوند در قالب ۱۰۰۰ صفت آمده است، دیگری کم خوردن است همانطور که توصیه دین مصرف غذا دو بار در شبانه روز است، قرآن می فرماید: «کلوا واشرابوا و لا تسرفوا».

حجت الاسلام گرجی افزود: عامل بعدی همنشینی با علمای ربانی است و عامل چهارم؛ مبادرت به خواندن نماز شب است پس سحر داشته باشید چرا که نماز شب طبع انسان را تصفیه می کند، روایت از امام صادق علیه السلام داریم مؤمن آسایش حقیقی ندارد مگر در وقت ملاقات با پروردگار عالم، در وقت ملاقات با پروردگار آسایش واقعی سراغ انسان می آید.

وی خاطرنشان کرد: در غیر این مورد در چهار مورد می توانید به آرامش برسید: سکوتی که آدم بداند در قلبش چه خبر است؛ یعنی کم حرف بزنید، اندیشه کنید. دوم خلوتی که از آفت های آشکار و نهان دوران در امان باشید. علامه طباطبایی فرمودند: هم با مردم باشید هم نباشید؛ یعنی هم در جمع مردم در میهمانی ها و هیئت ها و… شرکت داشته باشید و هر جا دیدید فتنه ای هست و ایمانتان از بین می رود، آن مکان را ترک کنید.

کارشناس دینی ادامه داد: سوم گرسنگی است که بعضی از شهوت ها و وسوسه ها را از بین می برد پس روزه بگیرید و مورد چهارم شب زنده داری می باشد که سه اثر دارد: دل را روشن، طبع را صاف و روح را پاک می کند و مورد آخر و پنجم، رفتن به مساجد، تعبیر این است که داخل مساجد باشید چون مساجد خانه های خدا روی زمین اند.

حجت الاسلام گرجی در ادامه یادآوری کرد: پنج چیز دل را صفا می بخشد: یتیمی را نوازش کردن و دل یتیمی را شاد کردن (یتیم نوازی)، همنشینی با علما، نیمه شب استغفار کردن: قرآن در این باره می فرماید: و بالاسحار هم یستغفرون، از حضرت صادق آل محمد (ص) نقل شده است که از ما نیست کسی که نماز شب ندارد، شیعه ما نیست و مورد بعدی؛ کم خوابیدن در شب و دیگری روزه داری است.

وی افزود: پنج چیز چشم را روشن و دید چشم را افزایش می دهد: نگاه به کعبه، نگاه به خط قرآن: قرآن نور است، چشمتان با نگاه به قرآن روشن می شود. دیگری نگاه (محبت آمیز) به صورت پدر و مادر می باشد: دلشان را شاد کنید و خنده برایشان بیاورید به خصوص مادران را که در این مورد باید گفت وظیفه مادران نیز زبان خوش و مهربانی است و از نفرین کردن فرزندان خود پرهیز کنند. مورد چهارم؛ نگاه به آب جاری و سبزه می باشد: اهل مسافرت و تفریح باشید و جاهای سالم بروید و پنجم نگاه به چهره علمای ربانی است./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super