امروز سه شنبه , ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ برابر با Tuesday , 19 March , 2024 ساعت 11:15:00 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / برخوار / همایش اطلاع‌رسانی بیماری ایدز

همایش اطلاع‌رسانی بیماری ایدز

به گزارش پایگاه خبری شهرستان برخوار همایش اطلاع‌رسانی بیماری ایدز امروز سه‌شنبه در محل سالن اجتماعات فرمانداری برخوار و با حضور آقای عبدانی فرماندار شهرستان ، دکتر کمالی مدیر شبکه بهداشت شهرستان ، آقای بابایی مدیر آموزش و پرورش برخوار و جمعی از کارمندان ادارات سطح شهرستان برخوار از سوی شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخوار برگزار شد.

دکتر کمالی مدیر شبکه بهداشت برخوار ضمن خوش‌آمدگویی به حضار هدف از برگزاری این همایش را بالابردن سطح آگاهی جامعه پیرامون این بیماری بیان کرد و با اشاره به اینکه بهترین نوع انتقال آموزش روش چهره به چهره می‌باشد گفت: همه ما موظف هستیم اطلاعات جامعی در مورد بیماری ایدز به زیرمجموعه خود ارائه نماییم تا به وسیله آن بتوانیم افراد در حاشیه خطر را نسبت به این بیماری آگاه سازیم و خطر ابتلا به آن را کاهش دهیم.

در ادامه دکتر اعتدالی پزشک مشاور بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشتی نواب صفوی اصفهان با بیان این که علی رغم تلاش‌های گسترده‌ای که در ایران جهت اطلاع‌رسانی نسبت به بیماری صورت گرفته ولی متاسفانه روند ابتلا به ایدز بیشتر شده و این به علت عدم مراجعه به موقع افراد مشکوک به مراکز پزشکی به دلایل اعتقادی می‌باشد.

دکتر اعتدالی سه عامل اصلی راه‌های انتقال بیماری ایدز را ارتباط جنسی ، انتقال از مادر به کودک و از طریق خون برشمردند.

ایشان همچنین گفتند: منشاء بیماری ایدز صحرای آفریقا بوده است ولی هم اکنون این بیماری در آفریقا و جوامع پیشرفته رو به کاهش است ولی در خاورمیانه و آسیا نه تنها کاهش نیافته بلکه روز به روز در حال افزایش است.

دکتر اعتدالی مراحل بیماری را به مرحله پنجره ، مرحله آلودگی و مرحله بیماری تقسیم‌بندی نمود. در مرحله پنجره فرد به ویروس HIV مبتلا شده است ولی علائم بیماری در وی مشاهده نمی‌شود و به وسیله آزمایش نیز تشخیص ابتلا میسر نمی‌باشد و معمولاً بین 4 تا 6 هفته به طول می‌انجامد. در مرحله آلودگی ویروس در حال رشد سریع می‌باشد و با انجام آزمایشات مخصوص، این بیماری قابل تشخیص می‌باشد ولی هنوز از علائم بیماری خبری نیست و ممکن است تا 20 سال طول بکشد و در مرحله آخر یعنی مرحله بیماری علائم کاملاً ظاهر شده و فرد کاملاً درگیر می‌شود.

ایشان تأکید نمودند که بیماری ایدز واکسن ندارد ولی قابل درمان است و می‌توان آنرا مدیریت نمود. البته نمی‌توان به صورت کامل ویروس‌ها را از بین برد ولی با مصرف دائمی دارو می‌توان آن را کنترل نمود تا جایی که والدین مبتلا می‌توانند فرزندان سالم به دنیا بیاورند.

آمار مبتلایان به HIV در دنیا نزدیک به 40 میلیون نفر و در ایران 30 هزار نفر تخمین زده شده است ولی آمار فراتر از این می‌باشد و تنها 30 درصد افراد مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و به علت ترس و بدنامی به مراکز پزشکی مراجعه نمی‌شود.

در اصفهان نزدیک به 1500 نفر مبتلا به بیماری می‌باشند که تنها 600 نفر شناسایی شده‌اند.

 پزشک مشاور بیماری‌های رفتاری مرکز بهداشتی نواب صفوی اصفهان امکان انتقال بیماری از طریق مواد غذایی ، و یا از طریق وسایل آرایشی و نیش پشه را صحیح ندانسته و گفتند چنین چیزی امکان ندارد. ایشان همچنین تأکید کردند که این نوع بیماران می‌توانند با درمان صحیح و مناسب و تحت نظر پزشک ، زندگی عادی خود را داشته باشند و ازدواج نمایند و فرزندان سالمی داشته باشند.

در حاشیه این همایش آقای عبدانی فرماندار شهرستان برخوار پیرامون انتخابات 7 اسفند توضیحاتی ایراد نمودند و گفتند که وظیفه‌ی همه ماست که شرایطی فراهم نماییم که انتخابات با نشاط و آرامش برگزار شود و در انتخاب نماینده بکوشیم که فرد اصلح انتخاب شود به طوری که منافع کل نظام در نظر گرفته شود./

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super