امروز سه شنبه , ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ برابر با Tuesday , 19 March , 2024 ساعت 01:25:18 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / علمی / خواص درمانی شير شتر

خواص درمانی شير شتر

به گزارش پایگاه خبری شهرستان برخوار،  شير شتر گرم و يا سرد آن نسبت به گاو و گوسفند خوشمزه‌تر می‌باشد و چربی آن نيز سبک‌تر است.

شير شتر برای درمان بيماری‌های کبد و کم خونی و سل و بيماری‌های هنگام پيری و شکنندگی استخوان‌ها و نرمی استخوان در کودکان و برای درمان سرماخوردگی، تب و آنفولانزا و همچنين درمان هپاتيت ب مفيد است.

شير شتر همچنين در درمان بيماری‌های تنفسی از جمله سل و آسم بيماری‌های معده وروده بزرگ و اختلالات گوارشی و کاهش قند و فشار خون و تنظيم ضربان قلب و تنفس و گرمازدگی مفيد می‌باشد.

با توجه به تحقيقاتی که اخيراً درباره مصرف شير شتر برای مادران باردار انجام دادند متوجه شدند که مصرف شير شتر برای نوزاد و مادر مفيد و در سلامتی آنها موثر است.

شير شتر به صورت خام و به صورت محصولات تخميری برای درمان زخم معده، بی‌نظمی‌های بدن، اسهال ،يبوست و زخم‌ها مؤثراست.

همچنين درمان بيماری‌های سخت معده‌ای هم با استفاده از شير شتر گزارش شده است.

بيماران دارای هپاتيت نيز بعد از خوردن شير شتر عملکرد بدنشان بهبود پيدا می‌کند.

محققان از شير شتر برای درمان بيماران مبتلا به ايدز هم درسطح دنيا استفاده کرده وبه پيشرفت‌های خوبی هم دست يافته‌اند.

استفاده از شير شتر 70 تا 80 درصد ازويتامين‌ها وپروتئين‌های مورد نياز بدن را تأمين می‌نمايد.

تحقيقات نشان می‌دهد که ويتامين شير شتر 3 برابر شير گاو است.

شير شتر بدليل اينکه حاوی مقادير بالای ويتامين ث می‌باشد در پيشگيری و درمان بيماريی‌های دهان و دندان و همچنين محافظت از لثه‌ها و تقويت دندان بسيار مفيد می‌باشد.

برخی پژوهش‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که چربی‌ها و مواد موجود در شير شتر نسبت شيرها راحترها و سريعتر هضم و جذب می‌شود.

اخيرا پروتئينی در شير شتر کشف شده است که عملکرد آن همانند انسولين می باشد و در درمان بيماری ديابت بسيار مفيد و کارساز است.

شير شتر می‌تواندد حداقل پروتئين‌های ضروری روزانه انسان مخصوصاً اسيدهای آمينه را تأمين کند.

چون نيازهای انسان در محيط‌های گرم و خشک بر پايه کالری کمتری است و پروتئين و آب نقش مهمی دارند، مقادير کمی شير شتر می‌تواند نياز انسان را در اين مناطق تامين کند.

شير شتر آنچنان منبع سرشاری از ماده معدنی بنام آهن است که برخی معتقدند مصرف مناسب و مداوم آن انسان را از هر نوع شيری بی‌نياز می‌کند حتی نوزادان را از شير مادر.

طبق تحقيقات شير شتر 10 برابر شير گاو؛ عنصر آهن و کلسيم دارد.

شير شتر سرشار از اسيدهای مهمی بنام اسيد آمينه است ، مانند والين و متيونين و ليزين و آرژنين و فنيل آلانين. همچنين شير شتر دارای مقادير نسبتاً بالای آلبومين و گلوبولين نيز می‌باشد.

نکته بسيار عجيب و جالب درباره شيرشتر اين است که اين ماده گرانبها قادر است بدون استفاده از لوازم امروزی کيفيت خود را در دمای 4 درجه سانتيگراد بمدت 12 روز و در دمای معمولی اتاق بمدت 48 ساعت و حتی بيشتر حفظ نمايد.

اين در صورتی است که بطور مثال شير گاو در دمای عادی اتاق ظرف 12 ساعت ترش مي‌شود ، که علت آن مربوط می‌شود به اينکه سرعت تخمير قند لاکتوز در شير شتر بسيار کم است و از طرفی ناگفته نماند که افزايش ميزان اسيديته در شير شتر آرام و به کندی است.

تحقيقات نشان می‌دهد که شير شتر بخاطر وجود برخی مواد از جمله انواع پروتئينها مانند پروتئين کازئين؛ در  برابر سموم، باکتری‌ها، قارچ‌ها و بسياری از خطرات احتمالی آنها بويژه برای نوزادان مقاوم وسبب مصونيت در برابر آنها می‌شود.

لازم به ذکر است خراسان جنوبی دومين استان کشور در زمینه تولید و پرورش شتر است و هم اکنون تعداد 29 هزار  و 400  نفر شتر در استان پرورش داده می‌شود .

منبع: باشگاه خبرنگاران/

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super