امروز سه شنبه , ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ برابر با Tuesday , 19 March , 2024 ساعت 11:46:33 .:برخوارنیوز در خدمت همشهریان برخواری:.
خانه / اخبار سراسری / اجتماعی / چه کسانی مصداق مدیر جهادی هستند؟

چه کسانی مصداق مدیر جهادی هستند؟

به گزارش پایگاه خبری شهرستان برخوار به نقل از دیدبان: سال گذشته توسط رهبر انقلاب «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گرفت و بسیاری از مدیران سعی کردند که خود را در تراز مدیر جهادی مطرح کنند. مقام معظم رهبری درباره همیشگی بودن این شعار می‌فرمایند: «عزم ملّی و مدیریّت جهادی» در سال ۹۳ به‌ عنوان شعار مطرح می‌شود، امّا این چیزی نیست که مربوط به سال ۹۳ باشد؛ این هویّت ما است، این حیثیّت ما است، این آینده ما است، این ترسیم‌ کننده سرنوشت ما است. اگر عزم ملّی بود، اگر مدیریّت جهادی بود، اقتصاد هم پیشرفت می‌کند، فرهنگ هم پیشرفت می‌کند و ملّتی که اقتصاد پیشرفته داشته باشد و فرهنگ پیشرفته داشته باشد، در اوج قرار می‌گیرد و تحقیر نمی‌شود. بر این اساس در ادامه به بررسی شاخص‌ها و مصادیق مدیریت جهادی خواهیم پرداخت.

شاخص‌های مدیریت جهادی

1- کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت

مقام معظم رهبری در دیدار با شهردار و اعضای شورای شهر تهران که در دی ماه 1392 برگزار شد، رمز موفقیت‌های شهرداری را مدیریت جهادی دانستند و تأکید کردند: اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد، مشکلات کشور، در شرایط کنونی فشارهای خباثت‌آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.

 

2- خودباوری و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی

رهبر انقلاب در بازدیدی که از گروه صنعتی مپنا داشتند، بحث مدیریت جهادی را به صورت مبسوط مطرح کردند. ایشان در آن دیدار، عامل مهم مدیریت جهادى عبارت دانستند از: خودباورى و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی.

 

3- کارآمدی ناشی از دانش، هوش، پشتکار و ابتکار

مقام معظم رهبری در ادامه دیدار از مجموعه مپنا درباه شاخصه دیگری از مدیریت جهادی می‌فرمایند: مطلب دوّم در مورد آن حقیقتی است که یکی از جلوه‌های زیبای آن را در این مجموعه‌ی کاری – مجموعه‌ی «مپنا» – می‌شود دید: حقیقت کارآمدی، کارآمدی ناشی از دانش و هوش و پشتکار و ابتکار و عزمِ راسخ که خوشبختانه ما این را در این مجموعه مشاهده می‌کنیم؛ این نگاه ما به کلّ حرکت کشور است.

بر اساس آنچه مطرح شد، می‌توان مصداق‌هایی برای مدیریت جهادی مطرح کرد که دو مورد از آنها را مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند و بقیه را بر اساس شاخص‌های رهبری مطرح می‌کنیم:

 

قالیباف؛ مدیر جهادی در شهر تهران

عملکرد مناسب شهرداری تهران طی سال‌های که قالیباف در آنجا مسئولیت داشته است، نشان از یک مدیریت جهادی در شهر تهران دارد. در همین باره رهبر انقلاب اسلامی با قدردانی از خدمات شهرداری تهران در سال‌های اخیر فرمودند: با وجود برخی مشکلات همچون آلودگی هوا و حمل ‌ونقل و تراکم جمعیت در تهران، اما اقدامات شهرداری در بخش‌های مختلف همچون تمیزی شهر، فضای سبز و بوستان‌ها، ساخت بزرگراه‌ها و پل‌ها، گسترش مترو، و ایجاد فضاهای ورزشی، کاملاً برجسته و خوب بوده است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رمز این موفقیت‌ها را مدیریت جهادی دانستند.

یکی از نمونه‌های مدیریت جهادی در تهران را می‌توان آماده‌سازی بوستان جنگلی یاس طی کمتر از یک ماه دانست. بوستان جنگلی یاس، پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر توسعه فضای سبز در دیدار با فعالان محیط زیست در روز ۱۷ اسفندماه 1393 به دستور شهرداری در دست احداث قرار گرفت و 13 فروردین ماه امسال همزمان با روز طبیعت با حضور گسترده شهروندان تهرانی به بهره‌برداری رسید.

مراحل آماده‌سازی بالغ بر ۱۴۰۰ هکتار از جنگل‌های شمال و جنوب اتوبان شهید بابایی آغاز شد و طی این ایام با فعالیت شبانه‌روزی بیش از ۲۰۰۰ نیروی کارشناس و کارگر، آماده‌سازی و ساخت بوستان جنگلی یاس ادامه داشته تا علاقمندان به طبیعت سیزدهم فروردین از صبح تا عصر از این تفرجگاه جدید پایتخت بهره مند شوند.

بوستان جنگلی یاس با امکانات ۱۱۰ آلاچیق، ۲۰۰۰ دستگاه صندلی پارکی، ۱۰۰۰ سطل زباله، ۲۰۰ دستگاه باربیکیو،  نمازخانه‌های متعدد برای بانوان و آقایان، تامین روشنایی کلیه معابر اصلی همراه با نصب پایه‌های چراغ، تامین و ساخت شبکه برق ۲۰ کیلوواتی، جانمایی و نصب ۱۵ منبع آب شرب، نصب ۵۰ دستگاه سرویس بهداشتی (هر کدام ۴ چشمه؛ جمعاً ۲۰۰ چشمه)، تابلوهای راهنمایی و رانندگی  و نصب ۱۲۳۰ پایه تابلوی راهنمایی و رانندگی، ساخت ۹ زمین بازی برای کودکان، شش زمین بازی برای بزرگسالان، مکان‌های ورزشی مانند زمین فوتبال، گل کوچک و ۱۴ پارکینگ خودرو (اصلی و فرعی) با گنجایش بیش از ۳۰۰۰  دستگاه خودرو در اختیار پایتخت‌نشینان قرار گرفته است.

 

آیت الله آملی لاریجانی؛ مبارزه با دانه ‌درشت‌ها

قوه قضاییه در چند سال گذشته به بزرگترین پرونده‌های جمهوری اسلامی رسیدگی کرده و بدون توجه به جایگاه افراد آنان را محاکمه کرده است. نمونه عینی آن محمدرضا رحیمی، معاون اول دولت احمدی نژاد، و مهدی هاشمی رفسنجانی است که اولی به پنج سال و دومی به 10 سال حبس محکوم شد. در نتیجه می‌توان گفت که قوه قضاییه عزمی جدی برای مبارزه با فساد را در برنامه‌های خود دارد و از اسم و رسم هیچ‌کس ترسی ندارد. این عزم و اراده جدی از سوی مقام معظم رهبری نیز تحسین شد و ایشان از تحرک، عزم و مدیریت جهادی رئیس قوه قضاییه در ایفای مسئولیت تقدیر کردند و افزودند: قوه قضاییه یکی از سه رکن اساسی کشور و مجری بخش مهمی از احکام اسلامی است لذا انتظار هرگونه تلاش، مجاهدت و تحمل سختی در این قوه انتظار به جایی است.

آیت الله جنتی؛ مدیر جهادی برای سال‌های متمادی

با شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری مطرح کردند، قطعاً یکی از جهادی‌ترین مدیران در نظام جمهوری اسلامی، آیت الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، هستند. ایشان که سال‌هاست در یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کنند، تلاشی خستگی‌ناپذیر در مدیریت شورای نگهبان دارند و اعتماد به کمک الهی و تلاش با نیت الهی در سیره ایشان نمایان است.

دکتر کدخدایی که سال‌ها عضو حقوقدان شورای نگهبان بوده و با آیت الله جنتی از نزدیک همکاری کرده است، در مصاحبه با مشرق درباره ایشان می‌گوید: «در جلسه‌ای بنده به همراه اعضای شورای نگهبان خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، حضرت آقا، از شخصیت آیت الله جنتی بسیار تجلیل کردند و ایشان را یکی از نعم بی بدیل الهی خواندند.

بنده نیز معتقدم که حضرت آیت الله جنتی یکی از افراد مخلص به مفهوم واقعی کلمه و فداکار و خدمتگذار به جامعه ایران است. افرادی که از نزدیک ایشان را نمی‌شناسند، شاید بر اساس تبلیغات دشمنان نگاه‌های دیگری داشته باشند، ولی ایشان یک فرد کاملا الهی است. در نظم، در اخلاق، در مدیریت کم نظیر هستند. فراتر از این‌ها یک نشانه‌ای که هر مسلمان باید داشته باشد این است که هرگاه به این نتیجه برسد که اشتباهی شده است، بلافاصله بایستی جبران کند و آیت الله جنتی دقیقاً اینگونه رفتار می‌کنند و این مورد، حتی برای مخالفین ایشان هم ثابت شده است.»

 

وزیر بهداشت و احساس رضایت واقعی در مردم

وزیر بهداشت طی دو سال گذشته یکی از فعال‌ترین و پرکارترین وزرای دولت دهم بوده است کا درایت و پشتکار توانسته وضعیت بهداشتی و سلامت کشور را بهبود ببخشید و رضایت زیادی را در بین مردم به وجود بیاورد. مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت درباره این تلاش‌های وزیر بهداشت فرمودند: «کارهای مثبتی هم شده، منتها همواره در ذهن همه ماها باید باشد که آن چیزی را بیان بکنیم که وقتی مردم به واقعیّت زندگی خودشان نگاه می‌کنند، تصدیق کنند آن را، یعنی ببینند که واقعاً همین‌جور است. من آن وقتی ‌که آقای دکتر هاشمی این طرح سلامت را مدّتی بود شروع کرده بودند، عمداً از بعضی‌ها سؤال کردم؛ از مراودین و کسانی که از آحاد مردم – خویشاوند، دوست، گاهی در سفر مشهد، در جایی دیگر- دیدم مردم احساس کردند این را، یعنی می‌گفتند بله، ما مثلاً بیمارستان رفتیم این‌جوری بود؛ خب، این خیلی خوب است.»

همان‌گونه که رهبری فرمودند وزارت بهداشت طی دو سال دوره دولت یازدهم بسیار موفق عمل کرده است و قطعاً یکی از عوامل مهم این موفقیت به روحیه جهادی و خستگی‌ناپذیر وزیر بهداشت برمی‌گردد که بدون توجه به حواشی و مشکلات با تلاش و پشتکار مثال‌زدنی به دنبال حل مشکلات بهداشتی مردم است.

 

حاج قاسم سلیمانی؛ مدیری جهادی که شهید زنده است

یکی از مدیران جهادی جمهوری اسلامی که چندین سال است نام وی در رسانه‌ها زیاد مطرح می‌شود، حاج قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس ایران است. وی تمامی شاخص‌های مدیریت جهادی را که مقام معظم رهبری مطرح کردند، داراست و در سال‌های گذشته و به دلیل مسائلی که در منطقه ما به وجود آمده است یکی از پرتلاش‌ترین نیروهای جمهوری اسلامی است که با هوش و ابتکار بسیار بالا و اعتماد به وعده‌های الهی توانسته است اهداف جمهوری اسلامی در منطقه را محقق کند. باید اذعان کرد که اگر تلاش‌های شبانه‌ روزی قاسم سلیمانی و خودباوری و اعتماد به نفس وی نبود، معلوم نبود که جمهوری اسلامی امروز با چه بحران‌ها و مسائل امنیتی شدیدی درگیر بود و بسیاری از دستاوردهای سیاسی و دیپلماتیک ایران طی این سال‌ها مدیون تلاش وی و همرزمانشان در مناطق مختلف است.

مقام معظم رهبری در سال ۷۶ و در دیدار اعضا و مسئولان ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت سرداران و ۸ هزار شهید استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان خطاب به سردار سلیمانی که در آن مقطع فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله استان کرمان بوده است، می‌فرمایند:

«خود شما هم که آقای سلیمانی باشید در نظر ما شهیدید؛ شما شهید زنده هستید؛ بله، شما هم شهیدید؛ شما بارها در میدان جنگ به شهادت رسیدید.»

 

نتیجه‌گیری

آنچه ذکر شد تنها برخی از مصداق‌‌های واضح مدیران جهادی در ایران است و مسلم است که می‌توان افراد زیادی از مدیران استانی و شهرستانی را در این لیست قرار داد که در رسانه‌ها نام آنها مطرح نیست. نکته مهم و مشترکی که بین همه مدیران جهادی وجود دارد کار و تلاش با نیت الهی، خودباوری و اعتماد به نفس و اعتماد به کمک الهی و کارآمدی ناشی از هوش و پشتکار است که در بین افرادی که نام بردیم به صورت مشخص وجود دارد.

یک دیدگاه

Watch Dragon ball super